شناسهٔ خبر: 36926243 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در مراسمی در مشهد رونمایی شد

نخستین نمونه خودرو باگی هنرستانی در کشور

رونمایی از ساخت خودرو باگی در هنرستان شهید قندی در ناحیه3 آموزش و پرورش مشهد فرصتی شد که بار دیگر بر ضرورت توانمندسازی هنرجویان و تقویت ارتباط دانش و صنعت توجه کنیم.

صاحب‌خبر -


علیپور/

 بنا بر شواهد در حال حاضر به همان میزان که سیاست‌گذاران نظام آموزشی خود را به دور از چرخه منفعت کنکورزدگی و فعالیت کلاس‌های آمادگی کنکور نشان می‌دهند، به همان میزان در واقعیت نیز نسبت به پرورش نیروی انسانی توانمند در مراکز مهارتی و هنرستان‌ها محو و نامرئی ظاهر شده‌اند. این در حالی است که در دهه‌های گذشته و با طرح نظریه سرمایه اجتماعی در جهان؛ اهمیت نقش نظام آموزشی در توسعه جامعه صدچندان شده است. از همین رو رونمایی از ساخت خودرو باگی در هنرستان شهید قندی در ناحیه3 آموزش و پرورش مشهد فرصتی شد که بار دیگر بر ضرورت توانمندسازی هنرجویان و تقویت ارتباط دانش و صنعت توجه کنیم.

*ضرورت پرورش افراد فنی و کارآمد

مدیر هنرستان شهید قندی با تأکید بر اینکه از علل مشکلات اشتغال در جامعه وجود فاصله میان دانشگاه و صنعت بوده، می‌گوید: در سال‌های گذشته مراکز تحصیلی فرصت چندانی برای انجام آزمون و خطا و کسب تجربه هنرجویان و دانش‌آموختگان فراهم نمی‌کردند این در حالی است که امروزه در مراکز آموزش مهارتی و هنرستان‌ها سعی می‌شود شرایط کسب تجربه فراهم شود؛ چراکه صنعت امروزی نیازمند حضور افراد عالم و باتجربه است.

مهندس علی خداشناس با اشاره به تغییر نگاه جامعه و گرایش به تحصیل در مراکز مهارتی می‌افزاید: به دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه اشتغال وجود دارد، تفکر آحاد مردم به این سمت رفته که افراد فنی و کارآمد بهتر می‌توانند فرصت‌هایی را برای اشتغال و درآمدزایی خود مهیا سازند. از همین رو اغلب هنرجویان ما را محصلانی با معدل‌های بالا تشکیل می‌دهند. همچنین به دلیل اقبال به تحصیل در این هنرستان، سه برابر تعداد ثبت‌نام شده در فهرست ثبت‌نام قرار دارند.

وی در ادامه با تشریح روند ساخت خودرو باگی خاطرنشان می‌کند: گام‌های اولیه اجرای این پروژه به سال تحصیلی 96 برمی‌گردد که پس از چند ماه به دلیل مسائل مالی متوقف شد. بنابراین از آغاز سال تحصیلی جاری پیگیر انجام این برنامه شدیم. به این ترتیب 6 هنرجو که در پایه دوازدهم تحصیل می‌کنند به اسامی؛ امیرحسین برقی، سیدمحمد حسینی، علی تقی‌زاده، مهدی ربابی و علی‌اکبر خانی با راهنمایی آقای قلی‌پور از مدرسان هنرستان موفق به ساخت این خودرو شدند. البته هدف از اجرای این پروژه ایجاد انگیزه برای حضور در عرصه‌های صنعت، افزایش اعتماد به نفس و کسب تجربه بوده است؛ چراکه وقتی یک هنرجوی 17-16 ساله این فرصت را دارد که به طراحی و ساخت قطعات خودرو همانند شاسی بپردازد و ضعف‌ها و کاستی‌هایی را نیز تجربه می‌کند به مرور زمان در طراحی خودروهای بی‌نقص‌تر، ماهرتر ظاهر می‌شود.

*نخستین نمونه هنرستانی در کشور

خداشناس همچنین می‌گوید: خودروهای باگی متعددی در کشور ساخته شده و جدی‌ترین شاخصه آن‌ها نیز تمرکز بر سیستم تعلیق است. بنابراین مطابق بررسی‌های که انجام دادیم در سطح هنرجویی و هنرستانی ما نخستین گروه در کشور محسوب می‌شویم. همچنین هزینه ساخت این خودرو بخشی از طریق سرانه مدرسه و قسمتی به دلیل اجرای طرح برون‌سپاری آموزش‌های مهارتی از سوی دانشگاه صنعتی سجاد تأمین شده است. البته این هزینه زیر 9 میلیون تومان بوده و به تعبیر دیگر کمتر از هزینه ساخت یک موتورسیکلت است. البته از آنجا که این خودرو تجربه اول بوده، هزینه ساخت آن نیز بیشتر بوده که در موارد آینده این هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

مدیر هنرستان قندی با اشاره به مشکلات تأمین سرانه مراکز آموزشی از سوی آموزش و پرورش در سال‌های اخیر می‌افزاید: خانواده‌ها در سال‌های اخیر سهم چشمگیری از لحاظ اقتصادی و حمایتی در روند آموزشی هنرجویان داشته‌اند. این در حالیا ست که اگر بسترهایی برای افزایش سرانه هنرستان‌ها فراهم شود، می‌توان با تقویت مشارکت هنرجویان؛ فرصت‌های بیشتری را برای کسب تجربه فراهم ساخت.

نظر شما