شناسهٔ خبر: 36924360 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گزارشی از مطالبات و گلایه‌های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان،

اعتراض دانشجویان به آموزش مجازی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت آموزش و پرورش است و به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود. با تأسیس »دانشگاه»، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم(ص) و مراکز تربیت معلم تحت پوشش آن در این دانشگاه ساماندهی شده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با نگاهی به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است: برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز آموزش و پرورش، سرآمد در آموزش و شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی تربیت‌محور، توانمند در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی و تربیتی در انجام مأموریت‌ها، مبتنی بر معیارهای نظام اسلامی، توانمند در زمینه‌سازی برای شکوفایی فطرت، استعدادها و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی- ایرانی- انقلابی دانشجومعلمان، برخوردار از هیئت علمی و مدیران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی‌جو و تحول‌آفرین، باورمند به جامعه عدل جهانی (جامعه مهدوی)، وابسته به وزارت آموزش و پرورش که با اهداف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط و مقررات وزارتین آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و قوانین و مقررات مربوط اداره می‌شود.

دانشگاه فرهنگیان دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت آموزش و پرورش است و به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود. با تأسیس »دانشگاه»، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) و مراکز تربیت معلم تحت پوشش آن در این دانشگاه ساماندهی شده‌است. دانشگاه فرهنگیان کار تربیت معلم را از سال ۱۳۹۱ با جذب ۲۵ هزار دانشجوی متعهد خدمت آغاز کرد.

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که سند تحول بنیادین آن را رقم زد؛ تبدیل تربیت‌معلم‌ها به دانشگاه فرهنگیان بود. دانشگاهی که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و زمینه‌ساز تربیت تخصصی معلمان کشور شد به همین دلیل این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ با تجمیع مراکز تربیت‌معلم تشکیل شده و نقش دانشگاهی به خود گرفت. هرچند که نَفس تشکیل چنین دانشگاهی به همراه ایجاد ساختارهای مثبت و مفید بسیار مهم و قابل‌بررسی است اما ماجرای دانشگاه فرهنگیان به همین‌جا ختم نشد و با روی کار آمدن دولت جدید کش‌وقوس‌های فراوانی در این دانشگاه شکل گرفت تا جایی که حتی بعد از تشکیل دانشگاه فرهنگیان این دانشگاه با مشکل هیئت‌علمی و بعضاً جذب دانشجو دست‌وپنجه نرم می‌کرد و عمدتاً این مشکلات ریشه در اعتقاد دولت به وضعیت فرهنگیان و جامعه داشت.

دیدارها و بیانات مقام معظم رهبری با هزاران نفر از دانشجویان و معلمان نشان از اهمیت والای این دانشگاه است، رهبر انقلاب اسلامی در یکی از این دیدارها  به موضوع دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای تربیت معلم پرداختند و گفتند: دانشگاههای تربیت معلم باید از نظر کیفی و کمّی توسعه یابند زیرا تا چند سال آینده تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می‌شوند و کشور با بحران کمبود معلم مواجه خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه «معلمی» یک حرفه هنری و تخصصی است و نیاز به آموزش دارد، خاطرنشان کردند: متأسفانه در خصوص دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای تربیت معلم کوتاهی شده است و این دانشگاهها از لحاظ استاد، بودجه و فضای آموزشی دچار کمبودهای جدی هستند.

ایشان از وزارت علوم، سازمان مدیریت و سازمان امور استخدامی خواستند با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش این مشکلات را برطرف کنند و سهمیه جذب اعضای هیأت علمی این دانشگاهها را افزایش دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص جذب اساتید برای دانشگاههای فرهنگیان تأکید کردند: اساتید این دانشگاهها باید از لحاظ خصوصیات فکری و از لحاظ علمی و تدیّن و روحیه انقلابی، جزو شاخص‌ترین‌ها و منطبق با معیارهای سند تحول باشند.

در همین دیدار تعدادی از مسئولین و اساتید این دانشگاه مطالبات عمده دانشگاه فرهنگیان را مطرح کردند که به شرح زیر بود:
لزوم حمایت همه جانبه از دانشگاه فرهنگیان و ارتقای کمی و کیفی آن
ضرورت نهادینه کردن علم، ایمان، مهارت و کارآفرینی در دانش‌آموزان
انتقاد از اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش
لزوم توجه جدی به معیشت و منزلت اجتماعی فرهنگیان
لزوم اصلاح ساختار جذب هیأت علمی و نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان
نیاز به جذب و افزایش تعداد معلم با توجه به افزایش تعداد دانش‌آموزان و بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان در سال‌های آینده
ضرورت تحقق عدالت آموزشی و توجه به دانش‌آموزان مناطق محروم و عشایری

مطالباتی که هنوز که هنوز است توسط مسئولین امر مرتفع نشده و دانشجویان در دیدار 16 آذر امسال با رئیس جمهوری به این مطالبات پرداخته و خواستار رفع هر چه سریع تر آن شدند.

بیش تربخوانید//مطالبات فرهنگیان در اظهارات دانشجویان مقابل روحانی گفته شد؟

در همین راستا دانشجویان این دانشگاه با «خبرنامه دانشجویان ایران» ارتباط گرفته و نسبت به برخی مسائل اتفاق افتاده در روند آموزشی این دانشگاه اعتراض خود را اعلام کردند.

آموزش مجازی دانشگاه فرهیختگان
یکی از این دانشجویان با بیان این که برخی درس ها حتما نیاز به گذراندن دوره های تئوری و عملی دارند، گفت دانشجویانی که جهت حضور در کلاس ها به دانشگاه آمدند امروزه با این شرایط امکان حضور در کلاس ندارند و باید کلاس های مهم و تاثیرگذاری را به صورت مجازی بگذرانند که باعث کاهش محسوس کیفیت آموزشی و یادگیری دانشجومعلمان می شود.

* گزارش از حمزه دستیار

نظر شما