شناسهٔ خبر: 36924148 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«اندیشه اصحاب فرهنگستان علوم اسلامی» خواندنی شد

«اندیشه اصحاب فرهنگستان علوم اسلامی (با تاکید بر اندیشه سیاسی)» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، «اندیشه اصحاب فرهنگستان علوم اسلامی (با تاکید بر اندیشه سیاسی)» از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

متعاقب پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با انقلاب فرهنگی، «فرهنگستان علوم اسلامی»   به همت حجت‌الاسلام سیدمنیرالدین حسینی شیرازی در سال ۱۳۵۹ در قم تشکیل شد. به اعتقاد مرحوم سید منیرالدین حسینی شیرازی «منظور از تشکیل این فرهنگستان، انجام فعالیت‌های فرهنگی اعم از تحقیقاتی و آموزشی و ارشادی جهت تبیین اداره اسلامی امور و شیوه جریان یافتن آن بود.»

اما از آنجا که این جریان کمتر شناخته شده است، این اثر به صورتی روش‌مند می‌کوشد منظومه فکری فرهنگستان علوم اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. لذا اهمیت و ضرورت این پژوهش معرفی و شناساندن جریان فکری فرهنگستان است.

این کتاب در شش فصل جمع‌بندی شده است؛ فصل اول، تاریخچه شکل‌گیری فرهنگستان را بررسی می‌کند. در فصل دوم، به معرفی خویشتن، جماعت و جامعه در نگاه فرهنگستان پرداخته می‌شود. فصل سوم، با عنوان «فرهنگستان و مسئله غیریت‌سازی»، به توضیح غیریت‌سازی‌های فرهنگستان اختصاص دارد. عقلانیت و ادبیات خاص جماعت فرهنگستان در فصل چهارم به تصویر کشیده می‌شود. در فصل پنجم، به بررسی چالش‌های معرفت‌شناختی و نیز راه‌حل‌های سیاسی پیشنهادی فرهنگستان پرداخته می‌شود. در فصل ششم نیز اندیشه سیاسی اصحاب فرهنگستان علوم اسلامی معرفی و تشریح می‌گردد.

کتاب «اندیشه اصحاب فرهنگستان علوم اسلامی (با تأکید بر اندیشه سیاسی)» توسط محمدصادق پورابراهیم اهوازی، در ۲۷۲ صفحه و  در هزار نسخه با قیمت ۳۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند به منظور تهیه کتاب «اندیشه اصحاب فرهنگستان علوم اسلامی (با تأکید بر اندیشه سیاسی)» به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند. یا با شماره تلفن ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس حاصل نمایند. همچنین به منظور تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند.

نظر شما