شناسهٔ خبر: 36923381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

علی ربیعی دیروز میهمان بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بود

جدل دانشجو با سخنگو

تند و آتشین اما با متانت، یا اینکه دست‌کم علی ربیعی از کوره در نرفت. روز گذشته سخنگوی دولت میهمان بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بود، میهمانی که صریح‌ترین، تندترین، هیجانی‌ترین و بی‌پرواترین صحبت‌ها، نقدها و شعارها را از چپ و راست، از دانشجوی بسیجی یا انجمن اسلامی شنید و به قدر وسع جلسه، به آنان پاسخ گفت.

صاحب‌خبر -

در هیجانی بودن جلسه و بی پروا بودن دانشجویان میزبان، همین بس که سخنگوی دولت با شعار و فریاد «نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب» پشت تریبون رفت. مجری مراسم که عضو بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بود، ابتدا گفت که از چهره‌های بسیاری همچون اسحاق جهانگیری دعوت شده بود اما اجابت نکردند، یا اینکه دو سال متوالی از علی عسگری، رئیس صداوسیما هم دعوت شد اما هر بار به این جلسه نیامد و تنها علی ربیعی، سخنگوی دولت بود که به دعوت بسیج دانشجویی پاسخ مثبت داد.
هیچ حرف و نقد و گاه سخن دور از ادبی نبود که خطاب به علی ربیعی گفته نشده باشد، سخنانی که به خطابه‌های آتشین سیاسی و شور هیجانات راهپیمایی‌های خیابانی نزدیک‌تر بود تا انتقاد از دولت. ابتدا 4 دانشجو از 4 تشکل متفاوت پشت تریبون رفتند.
علیرضا قادری، مسئول بسیج دانشجویی در سخنرانی خود از سیاست‌های اقتصادی و خارجی دولت انتقاد کرد، اینکه دولت مسائل کشور را به دستان 1+5 گره زد و حالا از کمبود اختیارات می‌گوید. او گفت «آقای روحانی، خون مردم ریخته شد و شما ریشخند می‌زنید؟ تا کی باید سرمایه نظام به پای دولت نوشته شود و وجهه امام امت صرف تصمیمات اشتباه حضرات شود؟ (در ماجرای بنزین) فکر نمی‌کنید اگر رهبری نبود، روحانی به سرنوشت سعد حریری و عادل عبدالمهدی دچار می‌شد؟»
محمد رسول قاسمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان به ربیعی گفت: «آمده‌اید پاسخگوی چه باشید؟ باز چه شعبده‌ای دارید؟ دیگر لگد زدن به این جنازه (دولت) فایده‌ای ندارد.» یوسف سلطانیان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان هم با بیان اینکه ما به حقوقدان رأی دادیم نه قاضی و سرهنگ، گفت: «فضای داخلی به سمت انسداد رفت و سایه شوم جنگ بر کشور سنگینی می‌کند، سفره محرومان کوچک‌تر شده و سخن از دانشگاه امن، به طنز شبیه است.... چرخش روحانی از مردم به صاحبان قدرت دستاوردی نخواهد داشت، به او بگویید به مردم بازگردد.»
محمد صالح سلطانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل هم در سخنان خود با اشاره به اینکه امروز اختلافی بر سر شکست خورده بودن دولت نیست، خطاب به ربیعی گفت: بحث سر میزان شکست شما است. امروز حامیان دولت از مردم عذرخواهی می‌کنند، گویی دولت فرزند سر راهی شده است. او دولت تدبیر و امید را «تنش زی» توصیف کرد و افزود: زیستن در تنش کسب و کار شما است. رفتار دولتمردان چنان دوقطبی در جامعه ایجاد کرده که رسیدن به تفاهم را دشوار کرده است.
سخنگوی دولت، نه فقط با شعار تند دانشجویان پشت تریبون رفت، بلکه سخنان ابتدایی او نیز با شعارها و فریادهای دانشجویان قطع می‌شد. از این رو، او خطاب به دانشجویان منتقد گفت: اگر لازم است، ابتدا چند دقیقه صبر کنیم تا شعار بدهید، بعد صحبت کنم. زیرا سال‌ها است که برخی جناح‌ها به گفت و شنود عادت ندارند و فقط «گفت گفت» می‌خواهند، درحالی که من برای گفت و شنود آمدم و توصیه‌ام این است که بگوییم و بشنویم تا امید از آن بیرون بیاید. او با بیان اینکه خوشحالم دولت تدبیر وامید این فرصت را فراهم آورد که شما اینجا آزادانه دولت را نقد کنید، اظهار کرد: اینجا پشت تریبون زیاد گفته شد که دولت هیچ کاره است، اما حداقل یک کار این است که شما با صراحت دولت را نقد می‌کنید، اما در سال 84 و 85 جرأت نداشتید اینطور دولت را نقد کنید و حتی حالا هم نمی‌توانید یک نهاد (خاص) را نقد کنید.
ربیعی در پاسخ به انتقاد دانشجویان درباره تصمیم بنزینی دولت، با اشاره به اینکه تصمیم اصلاح قیمت بنزین، اثر ماشه‌ای داشت، افزود: در مقاله‌ای که ابتدای سال در سالنامه «ایران» منتشر کردم، نوشتم که سال 98 فقط یک سال نیست و اگر برخی عوامل که برشمردم ادامه یابد، بحران اجتماعی خواهیم داشت. او که سخنانش با فریادهای دانشجویان قطع می‌شد، خطاب به معترضان گفت: اگر دانشگاه شریف نتواند بر مبنای علمی درباره اتفاقات موجود بحث کند، پس کجا باید بحث کنیم؟
سخنگوی دولت با اشاره به تحولات جمعیتی، تحولات ارزشی، بیماری 60 ساله اقتصاد، تحریم، فقدان درآمدهای نفتی برای سرمستی توده‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌های فارسی زبان خارجی، تأکید کرد که این مسائل نیازمند تبیین بیشتری است و این‌ها است که باعث بروز بحران می‌شود.
ربیعی در پاسخ به ناتوانی دولت در مدیریت اقتصاد کشور، به نرخ تورم 7 درصدی در طول 6 سال، نرخ رشد اقتصادی  12 درصدی و پیشی گرفتن نرخ افزایش مزد از میزان تورم اشاره کرد و گفت: اگر این‌ها کار دولت نیست، پس کار چه کسی است؟ او در این هنگام در پاسخ به فریاد برخی که مدعی نادرست بودن این آمارها می‌شدند، تأکید کرد که ما باید علمی صحبت کنیم و این آمارها از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه شده است، می‌توانیم آمار دیگری ارائه کنیم، نه اینکه کل آن را زیر سؤال ببریم.
او با اشاره به اینکه دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی، نیازمند هزار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است، افزود: آیا این پول در کشور وجود دارد؟ خیر، پس ما به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم، اما به گفته برخی چهره‌های خارجی، بهترین هدیه امریکا به اسرائیل، خروج از برجام بود و امروز نمی‌توانیم پول مربی خارجی را پرداخت کنیم و کسی هم که در خارج این پول را پرداخت کرده است، تحریم شده است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: می‌گویید دولت درست عمل نکرده است، با دلارهای نفتی که دیگر نیست، با جمعیت بیکاری که هست و نسلی که انتظار و آگاهی دیگری دارد، هرکسی که امروز مدعی است اگر روی کار می‌آمد، قطعاً وضع بدتر می‌شد و اگر امروز تورم 40 درصد است، به 80 درصد می‌رسید.
ربیعی در پاسخ به شعارها و فریادهای دانشجویان، با بیان اینکه اولین شرط کار رو به جلوی ما، درک درست از مسائل است، گفت: اینقدر با نفرت رفتار نکنید، درک درست از مسائل داشته باشید. او درعین حال، ماجرای مالیات نگرفتن از سلبریتی‌ها را رد کرد و با بیان اینکه چنین چیزی تاکنون تصویب نشده است، اظهار کرد: مسأله کارهای فرهنگی دیگری است، کسانی که با قلم و نوشتن نمی‌توانند زندگی خود را تأمین کنند، هدف این بود که از اینان مالیات گرفته نشود، نه کسانی که با درآمدهای نجومی در کشورهای دیگر خانه می‌خرند.
سخنگوی دولت در پاسخ به خنده رئیس جمهوری درباره اتفاقات بعد از ماجرای بنزین هم تأکید کرد: گاهی لبخندهایی به لب می‌آید که نشان دهنده سوزی در دل آدم است، در کنار این، خنده‌های سرمستانه‌ای که خیلی‌ها سر دادند که دولت به این وضعیت رسید را ندیدید.
ربیعی درباره معوقات بانکی نیز با اشاره به اینکه فهرست آن از سوی بانک مرکزی به قوه قضائیه ارسال شده است، تصریح کرد: 80 درصد این بدهی‌ها 30 ساله است، ضمن اینکه آقایی بانک تأسیس کرده و توانسته 160 هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کند، اما 80 هزار میلیارد تومان از پول مردم را به جای دیگری برد و صرف ساخت و ساز کرد.سخنگوی دولت خطاب به دانشجویان خشمگین با اشاره به اینکه این نوع حرف زدن‌ها کینه را شدت می‌بخشد، گفت: ما باید پشت هم بایستیم. او سخنان خود را خطاب به دانشجویان اینطور به پایان برد: خدا و رفتار دینی را در زندگی خود پررنگ کنیم، نسبت به مسائل بی تفاوت نباشیم، از سیاست زدگی اجتناب کنید، اما سیاسی باشید، امید ایران و جامعه به شما است، عضو بسیج هستید یا انجمن اسلامی در هر صورت تخصص خود را برای مردم افزایش دهید چرا که حتماً برای جامعه ایران روزهای خوب فرا می‌رسد.

نظر شما