شناسهٔ خبر: 36923313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

واکنش سازمان ملل به ادعاهای آمریکا و سعودی درباره حمله به آرامکو؛

وجود سلاح ایرانی در حمله به «آرامکو» توسط سازمان ملل رد شد

خبرگزاری فارس

دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفته است که این سازمان "نمی تواند مستقلا تایید کند" که موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر "سرمنشا ایرانی" دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پارسینه، محققان سازمان ملل متحد که برای تحقیق درباره حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات شرکت نفت «آرامکو» در ماه سپتامبر روانه عربستان سعودی شده‌اند می‌گویند نمی‌توانند هنوز ادعاهای واشنگتن و ریاض مبنی بر اینکه ایران عامل این حملات بوده را تأیید کنند. 

طبق گزارش وبگاه شبکه خبری بلومبرگ، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ۶ ماهه خود خطاب به شورای امنیت که به دست این رسانه رسیده نوشته این سازمان «قادر نیست مستقلاً تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در آن حملات اصالتاً ایرانی بوده‌اند یا به شکلی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل منتقل شده‌اند.»

در این گزارش عنوان شده بازرسان سازمان ملل قادر بوده‌اند لاشه‌های سامانه‌های تسلیحاتی مورد استفاده در چند حمله شامل حمله به یک تأسیسات نفتی در ماه «مه» میلادی، به فرودگاه ابها در تابستان و تأسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر را مورد بررسی قرار دهند. 

به گزارش رویترز گوترش گفت که سازمان ملل قطعات سلاح های مورد استفاده در حمله به تاسیسات عربستان در عفیف در ماه مه، حملات به فرودگاه بین المللی ابها در ماه ژوئن و اوت و حمله به تاسیسات نفتی در خریص و بقیق در ماه سپتامبر را بررسی کرده است.

او در این گزارش که به رویت رویترز رسیده نوشت: "در این مقطع، سازمان ملل قادر نیست به طور مستقل تصدیق کند که موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در این حملات سرمنشا ایرانی دارند."

با این حال این گزارش سازمان ملل اشاره می کند که حوثی های یمن "نشان نداده اند" که سلاح هایی از نوع به کار رفته در حمله به تاسیسات آرامکو "در اختیار داشته باشند و ارزیابی ها هم حاکی از این نیست که آنها چنین سلاح های در اختیار دارند."

گوترش سالی دو بار اجرای تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را به شورای امنیت گزارش می کند.این شورا هفته آینده گزارش تازه را به بحث خواهد گذاشت. گوترش در ماه سپتامبر حمله به تاسیسات نفتی عربستان را قویا محکوما کرد اما گفته منتظر نتیجه تحقیقات کارشناسان این سازمان خواهد ماند.

نظر شما