شناسهٔ خبر: 36923097 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رونمایی از لایحه استیضاح ترامپ

صاحب‌خبر -
گروه جهان/ سرانجام سه‎شنبه نحس «دونالد ترامپ» فرا رسید و دموکرات‎های مجلس نمایندگان امریکا، همان‎طور که وعده داده بودند، از لایحه
دو بندی استیضاح ترامپ رونمایی کردند. این لایحه طی چند روز آینده که برخی معتقدند، فردا خواهد بود، در مجلس نمایندگان امریکا به رأی گذاشته می‎شود و در صورت تأیید به صحن سنا می‎رود.
به گزارش سایت شبکه خبری «سی‎ان‎ان»، اعضای ارشد حزب دموکرات مجلس نمایندگان امریکا عصر دیروز (9صبح سه‎شنبه به وقت واشنگتن) به‌طور رسمی از لایحه استیضاح ترامپ در حضور خبرنگاران رونمایی کردند. «جرالد نادلر»، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان با تأکید بر اینکه «کمیته قضایی مجلس نمایندگان در راستای انجام وظایف خود در قبال قانون اساسی امریکا دو بند از لایحه استیضاح را اعلام و «دونالد ترامپ»، رئیس‎جمهوری امریکا را متهم به تخطی از قانون اساسی می‎کند»، لایحه استیضاح را برای خبرنگاران قرائت کرد.
در بند نخست از لایحه استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‎جمهوری امریکا متهم به سوء‌استفاده از قدرت شده‎است. این بند تأکید می‎کند، «دونالد ترامپ» با توجه به موقعیتی که دارد، با نادیده گرفتن مصالح ملی و آسیب‎هایی که می‎تواند به آنها وارد کند، از قدرتش به نفع خود سوء‌استفاده کرده‎ و دولت اوکراین راتحت فشار گذاشته تا در انتخابات 2020 امریکا دخالت کند. «دونالد ترامپ» در بند دوم لایحه استیضاح به کارشکنی در کار کنگره متهم شده‎است. این بند از لایحه نیز تصریح کرده‎است: رئیس جمهوری امریکا خود رابالاتر از مسئولیت‌هایی که به او سپرده شده، مردم امریکا و قدرت استیضاح کنگره می‎داند. این به آن معنا است که وی تهدیدی برای دموکراسی ما است و خود را بالاتر از قانون می‎داند.
در این نشست همچنین «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا تأکید کرد: «دونالد ترامپ همچنان در حال تضعیف انتخابات آتی امریکا است، اما ما با صدور این لایحه به او نشان می‎دهیم که از قانون اساسی کشور محافظت می‎کنیم.» پس از وی «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان امریکا هم از رؤسای کمیته‌های این مجلس بابت تلاش‎هایشان برای به ثمر رسیدن تحقیقات استیضاح تشکر کرد.»
در پی انتشار لایحه استیضاح «ترامپ»، کمپین انتخاباتی وی برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا، با انتشار بیانیه‎ای که امضای «برد کارسکال»، مدیر این کمپین را داشت، اعلام کرد: «امریکایی‎ها با مشارکت در این قضایا موافق نیستند. اما دموکرات‎ها که می‎دانند برای انتخابات 2020 کاندیدای مطرحی ندارند و نمی‎توانند برنده باشند، این نمایش سیاسی را برپا کرده‎اند.»
«دونالد ترامپ» نیز یک ساعت پس از انتشار لایحه استیضاحش در توئیتی چنین پاسخ داد: « همین الان نادلر گفت که من اوکراین را تحت فشار گذاشتم تا در انتخابات 2020 ما دخالت کند. مسخره است. او می‎داند که این درست نیست. هم رئیس‎جمهوری  و هم وزیر خارجه اوکراین بارها این را گفتند که تحت هیچ فشاری نبودند. نادلر و دموکرات‎ها این را می‎دانند اما دانسته‎هایشان را انکار می‎کنند.»
با انتشار رسمی لایحه استیضاح «دونالد ترامپ» وی چهارمین رئیس‎جمهوری امریکا است که پایش به استیضاح کشیده می‎شود. پیش از وی «اندرو جانسون» در سال 1869، «ریچارد نیکسون» در سال 1974 و «بیل کلینتون» در سال 1998 در مسیر استیضاح در مجلس نمایندگان امریکا قرار گرفته بودند که بین آنها «نیکسون» به طرح زمزمه‎های استیضاح از سمت خود استعفا کرد و به استیضاح نرسید.
در همین حال خبر دیگری از امریکا حاکی است، پس‌ از حدود سه ماه چانه زنی بین اعضای کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس سنا و مجلس نمایندگان امریکا، دوشنبه شب به وقت محلی لایحه 738 میلیارد دلاری برای بودجه دفاعی 2020 امریکا مورد توافق این اعضا قرار گرفت؛ لایحه‌ای که در مقایسه با سال قبل 3.1 درصد بیشتر است و به ارتش فضایی مورد علاقه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا توجه ویژه کرده و در عوض بسیاری از اولویت‌های امنیت ملی امریکا از جمله قطع حمایت از جنگ یمن را مورد بی‌مهری قرار داده است. این توافق در حالی به‌دست آمده است که روزنامه واشنگتن پست امریکا در گزارشی تحقیقی با استناد به بیش از 2000 صفحه مدرک از دروغ‌های پنتاگون درباره جنگ افغانستان پرده برداشته و تأکید کرده است، در افغانستان دو هزار و 300 نیروی نظامی امریکا کشته شدند و بیش از دو تریلیون دلار پول خرج شد اما این جنگ برای امریکا هیچ دستاوردی نداشت.



نظر شما