شناسهٔ خبر: 36923075 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

روان پریشی و اختلالات قلبی

آمار‌ها نشان می‌دهد هم اکنون ۵۰ درصد مردان و ۶۶ درصد زنان ایرانی بالای ۴۰ سال دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند. مشکلی که باعث می‌شود این افراد مدام دنبال بهترین و البته کوتاه‌ترین راه برای لاغری و تناسب اندام شان باشند.

صاحب‌خبر -

روان پریشی و اختلالات قلبی

بی تردید تاکید تبلیغات اغواگرانه ماهواره‌ای از جمله مجوز غذا و داروی آمریکا، ۱۰۰ درصد گیاهی بودن و کاهش ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم از وزن تنها در مدت یک ماه، می‌تواند افرادی که از چاقی رنج می‌برند را وسوسه کند تا گوشی تلفن شان را بردارند و یک بسته از این قرص‌ها را سفارش بدهند.

جالب اینجاست که هیچ مرکز فروشی برای آن‌ها وجود ندارد و تنها نحوه خرید تلفنی و ارسال به در منازل از طریق پیک در دستور کار فروشندگان قرار گرفته است. فروشندگانی که مدام شماره تلفن‌هایشان عوض شده و حتی سامانه پیامکی هم برای خود ایجاد کرده‌اند.

دکتر عبدالکریم پژومند، رییس مرکز تحقیقات مسمومین و رییس قطب علمی بالینی مسمومین کشور در خصوص تبلیغ‌های سودجویانه برخی شرکت‌ها در شبکه‌های ماهوره‌ای گفت: متاسفانه مصرف برخی از این قرص می‌تواند عواقب سنگین و جبران ناپذیری مانند مرگ به همراه داشته باشد. دارو‌های ماهواره‌ای اصلا استاندارد جهانی ندارند و در صورت رخ دادن حادثه‌ای پس از مصرف دارو مطلقا کسی نیز پاسخگوی نخواهد بود بنابراین هیچ نوع تضمینی برای مصرف دارو‌های تبلیغ شده ماهواره وجود ندارد.

اما و اگر‌های درمان لاغری با گیاهان دارویی

همچنین این روز‌ها دردی نیست که در قفسه عطاری‌ها دارویی برایش یافت نشود. عطار‌ها به مشتری های‌شان «نه» نمی‌گویند. کافی است بیماری‌تان را با عطار در میان بگذارید تا با ارایه ترکیبی گیاهی یا بسته‌ای درمانی راهی منزل شوید. درمان چاقی با نسخه‌های عطاری‌ها نیز این روز‌ها در کنار قرص‌های مضرر ماهواره‌ای باب شده است. استفاده از دم نوش‌های دارویی، قرص‌های گیاهی مانند چای سبز، کارنیتین، قرص slim quick، قرص سرکه سیب، قرص ونوستات، زنولیپ و... از جمله آنهاست. روش‌های درمانی که اقدام سرخودانه آن می‌تواند عوارض بیشماری به همراه داشته باشد.

دکتر عباس حاجی آخوندی، رییس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گیاهان دارویی نیز ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. مثلا برخی از گیاهان دارویی برای برخی از زنان باردار و بیماران خاص همراه با عوارض است بنابراین اطمینان از اینکه گیاهان دارویی کاملا بی ضرر هستند بزرگترین اشتباه به حساب می‌آید. مصرف هر گیاه دارویی همراه با برخی احتیاط‌ها و تداخل‌هایی دارویی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دپارتمان فارماکوگنوزی افزود: داروخانه‌های گیاهی یا عطاری‌ها می‌توانند به سلامت جامعه کمک زیادی کنند به شرط اینکه آموزش‌های لازم را ببینند، به رسمیت شناخته شوند، علم‌شان را ارتقا دهند و تسهیلات پیشرفت و توسعه کاری برای آن‌ها فراهم شود تا بتوانند خدمات واقعی و خوبی را به مردم ارایه دهند. همچنین باید فعالیت عطاری‌ها کنترل و نظارت بشود و با عطاری‌هایی که بدون داشتن علم و توانمندی‌های لازم کاری را انجام می‌دهند، برخورد شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه عطاری‌ها اکنون به حال خود رها شده‌اند و بسیاری از مردم جامعه نسبت به اعمال و فعالیت برخی از آن‌ها گلایه و شکایت دارند. هر صنفی اگر رها شود اعمال بدش بیشتر از اعمال خوبش خواهد شد، اما اگر مورد احترام قرار بگیرند و از نظر آموزشی تقویت شوند و از آن‌ها خواسته شود در یک محیط تعریف شده و استاندارد فعالیتشان را ادامه دهند، حتما استقبال خواهد کرد. ممکن است تنها دو تا سه درصد از افراد این صنف اقدام به این کار نکنند. در مقابل هفت و هشت درصد علاقمند وجود دارد که شخصا بدون حمایت وزارت بهداشت به دنبال کار‌های گیاهان دارویی و عرضه آن‌ها به صورت علمی رفته‌اند. سیستم نظارتی هم با بقیه افراد این صنف کاری ندارند و آن‌ها نیز به دنبال کار علمی و تخصصی برتر نرفته‌اند.

قرص‌های لاغری چه عوارضی به همراه دارند؟

بیشتر چربی‌سوز‌ها حاوی آمفتامین هستند و عوارض جانبی فراوانی مانند پریشانی افکار، تمایل به خودکشی، اختلالات دریچه قلب و مشکلات کبدی را در برخی مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند؛ بنابراین به سادگی نمی‌توانند مجوز تولید انبوه و عرضه در بازار مصرف را بگیرند. مدتی پیش سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) بعد از ۱۳ سال به قرص چربی‌سوزی به نام «بلویک» (Belvic) مجوز داد؛ البته این اولین باری بود که یک داروی لاغرکننده توانست از هفت خان صدور مجوز سازمان دولتی غذا و داروی ایالات متحده بگذرد.

به گفته‌متخصصان علم تغذیه و رژیم درمانی‌دسته بندی مصرف قرص‌های لاغری بر اساس تشخیص نوع بیماری یا مشکل افراد صورت می‌گیرد. بعضی از قرص‌ها سوخت و ساز را بالا برده و یک قرص دیگر جذب غذا یا حتی اشتها را کاهش می‌دهد و... با این حال مصرف هر کدام از این قرص‌ها به شرایط جسمی هر فرد بستگی دارد. برای مثال فردی که ذاتا کم‌اشتهاست، اما به چاقی مبتلا شده، نباید از قرص‌های کاهنده جذب استفاده کند، زیرا دچار کمبود ویتامین خواهد شد. پس نباید فراموش کنیم که تشخیص نوع قرص و میزان استفاده آن به عهده متخصص تغذیه است که بعد از معاینه کامل فرد صورت می‌گیرد. همچنین فراموش نکنید که مصرف بی‌رویه قرص‌ها و همچنین اقدام‌های خودسرانه ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی نظیر دل درد، نفخ و سوء هاضمه شود که اغلب موقتی بوده و با قطع مصرف آن‌ها یا درمان علامتی برطرف می‌شوند.

کدام قرص‌های لاغری قابل استفاده هستند؟

قرص سرکه سیب با قرص چای سبز در یک ردیف قرار می‌گیرد. در واقع قرص سرکه سیب با افزایش متابولیسم بدن، می‌تواند در کنار رژیم غذایی صحیح و ورزش و البته با توصیه متخصص تغذیه، به کاهش وزن کمک کند. دکتر حسین دلشاد، فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم در مورد این قرص گفت: سرکه سیب هم مانند سرکه‌های دیگر دارای اسید استیک است و به‌طور کلی مصرف سرکه از جمله سرکه سیب باعث کاهش جذب مواد چرب از روده‌ها می‌شود، اما نباید تصور کرد که این ماده به خاطر خاصیت اسیدی چربی‌های ذخیره بدن را از بین می‌برد. مصرف مقدار کم سرکه سیب به‌صورت چاشنی غذا‌ها یا همراه سالاد سبزیجات می‌تواند مفید باشد، اما مصرف بیش از حد و بی‌رویه آن می‌تواند مشکلات گوارشی زیادی را برای فرد ایجاد کند.

وی در مورد تاثیر مثبت چای سبز بر کاهش وزن نیز گفت: چای سبز به خاطر ویتامین C. و D. فراوانی که دارد، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و همین امر، روند اکسیداسیون چربی را افزایش داده و کاهش جذب روده‌ای مواد قندی و چرب را در پی دارد.

وی معتقد است که مصرف چای سبز همزمان با فعالیت‌های ورزشی بر سرعت اکسیداسیون چربی افزوده و میزان انرژی بیشتری مصرف می‌شود و در مجموع کاهش وزن را به دنبال دارد. به همین دلیل بد نیست افراد بالغی که قصد کاهش وزن دارند، روزانه حداکثر ۳ لیوان چای سبز بنوشند، زیرا چای سبز به‌علت داشتن کافئین ممکن است باعث بی‌خوابی و تکرر ادرار شود. البته افرادی که دچار اختلالات کبدی هستند، بهتر است اصلا سراغ چای سبز نروند. همچنین برای مثال افرادی که سرطان دارند، نباید همزمان با مصرف قرص‌های ضدسرطان از قرص‌های خانواده چای سبز هم مصرف کنند، زیرا نه تنها مشکل اضافه وزنشان حل نخواهد شد بلکه با افزایش متابولیسم، داروی ضدسرطان زودتر از تاثیر افتاده و فرد را دچار مشکلات حادتری می‌کند.

دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و دبیر انجمن پیشگیری از چاقی نیز با اشاره به تاثیر داروی «ارلیستات» گفت: یکی از این دارو‌ها که موثرترین داروی مجاز در بازار دارویی جهان و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست «ارلیستات» است که با برند‌های مختلف توسط شرکت‌های داروسازی داخلی هم تولید می‌شود. این دارو با تاثیر بر جذب چربی‌های موجود در مواد خوراکی موجب کاهش کالری دریافتی و نهایتا کاهش وزن شده که البته مورد مصرف آن باید توسط پزشک تعیین شود تا از عوارض احتمالی آن بر کبد پیشگیری شود چراکه اخیرا مشخص شده مصرف طولانی مدت این دارو باعث چرب شدن کبد می‌شود.

استفاده از کدام قرص‌ها ممنوع است؟

دسته‌ای از قرص‌های لاغرکننده هستند که مصرف آن‌ها نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه موجب ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شوند. این دارو‌ها با کاهش اشتهای فرد منجر به لاغری می‌شوند. یکی از معروف‌ترین دارو‌های این گروه «سیبوترامین» است که با نام‌های «ریداکیتل» و «مریداکتیل» هم در بازار به فروش رسیده است. این دارو سال‌ها نیز فروش بالایی در بازار دارویی داشته، اما این دارو می‌تواند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. همچنین تعداد زیادی از دارو‌های این گروه حاوی مواد مخدری هستند که باوجود کاهش اشتها و کاهش وزن اثرات زیانباری برای فرد در پی دارند. گروه دیگری از دارو‌های کاهنده اشتها به نام فن فلورامین سال‌هاست مصرف آن‌ها ممنوع شده و به شکل قانونی در بازار موجود نیست؛ این دارو می‌تواند سبب اختلالات خلقی و نیز حملات قلبی- عروقی شودبنابراین به جرات می‌توان گفت که همه دارو‌های کاهنده اشتها غیرمجاز هستند.

قرص‌های ونوستات و زنولیپ نیز از مشتقات ارلیستات هستند که با مهار آنزیم لیپاز لوزالمعده مانع تجزیه چربی‌های موادغذایی در روده‌ها شده و در هر وعده غذا ۳۰ درصد از چربی‌های مصرف شده جذب نخواهد شد. با ادامه این روند بدن برای تولید انرژی مورد نیاز خود از چربی‌های ذخیره استفاده کرده که این روند منجر به کاهش وزن می‌شود. معلوم است که این دارو‌ها در گروه چربی‌سوز‌ها قرار نمی‌گیرند بلکه با کاهش جذب چربی، به کاهش وزن کمک می‌کند. قاعدتا مصرف این دارو‌ها هم بدون مجوز پزشک متخصص تغذیه کار عاقلانه‌ای نیست چراکه مصرف این قرص‌ها هم مانند ارلیستات، در طولانی‌مدت باعث چرب شدن کبد می‌شود. همچنین باید بدانید که قرص‌های ونوستات و زنولیپ با جلوگیری از جذب چربی‌ها می‌تواند باعث نفخ شکم، اسهال چرب و کمبود ویتامین‌های محلول در چربی ازجمله ویتامین A. و D، E، K. شود.


منبع:سیناپرس

نظر شما