شناسهٔ خبر: 36921327 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

بیانیه ریاض فقط در حد حرف!

صاحب‌خبر -

العالمجهان اسلام

خبر:

  • چهلمین کنفرانس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حالی برگزار شد که سران قطر، عمان و امارات در آن حضور نداشتند و این کنفرانس پس از گذشت نیم ساعت با صدور بیانیه اختتامیه به کار خود پایان داد.

تحلیل:

  • این کنفرانس که گفته شده امارات متحده عربی درخواست کرده بود در ریاض برگزار شود، در واقع تلاشی از سوی سعودی ها جهت بهبود روابط با قطر پس از گذشت دو سال دشمنی و قطع روابط بود اما در بیانیه پایانی هیچ اشاره ای به موضوع از سرگیری روابط با قطر نشد.
  • سخنرانی پادشاه سعودی و حتی بیانیه پایانی حاوی تاکید بر دشمنی مطلق با ایران بود تا به اصطلاح به همگان هشدار دهد که به هیچ عنوان هر نوع پیشنهاد ایران برای بهبود روابط را نپذیرند که طبیعی است این اقدام شورا، در چارچوب دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران و حمایت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از معامله ترامپ و موضوع عادی سازی رابطه با دشمن صهیونیستی انجام شد.
  • نیمی از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کنفرانس حضور نداشتند، امیر قطر در کنفرانس حاضر نشد به این دلیل که عربستان سعودی و همپیمانانش، هنوز قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و به قول مسئولین قطری، می کوشند دوحه را تحت قیمومیت عربستان سعودی قرار دهند. سلطان قابوس پادشاه عمان نیز چند روز قبل برای درمان به بلژیک رفت و شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رییس امارات مدت ها است که از نظرها پنهان است و به همین علت، شیخ محمد بن راشد معاون نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی به جای وی در کنفرانس حضور یافت.
  • کنفرانس کوشید به دیگران بفهماند که با اینکه شورای همکاری مدتهاست دچار سکته مغزی شده اما هنوز زنده است اما بالطبع حرکتی نمی کند.
  • اختلافات تاریخی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنان پابرجاست و آنچه باعث شده که هر از گاهی دور یکدیگر جمع شوند فقط ترسشان از نفوذ سعودی است که می کوشد خود را به عنوان رهبر به آنان تحمیل کند، قطر با سلطه سعودی مخالف است، عمان خود را کنار کشیده است، امارات و عربستان می کوشند در یک مسیر حرکت کنند و خاندان آل خلیفه در بحرین دست به دامن این شورا شده تا بتواند بر مسند قدرت باقی بماند.
  • هدف بن سلمان برای اصرار بر شورای همکاری خلیج فارس مقابله با طرح پیشنهادی ایران در رابطه با تامین امنیت خلیج فارس توسط کشورهای منطقه است.

نظر شما