شناسهٔ خبر: 36920992 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

آمریکا محموله نظامی تازه‌ای به لبنان تحویل داد

پس از موافقت رئیس‌جمهور آمریکا با از سرگیری کمک‌های نظامی به بیروت، ارتش لبنان اعلام کرد امروز محموله نظامی تازه‌ای از آمریکا دریافت کرده است.

صاحب‌خبر -

العالم - لبنان

وزارت دفاع آمریکا امروز (سه‌شنبه) محموله کمک‌های نظامی تازه‌ای به ارتش لبنان تحویل داده است.

به نوشته وبگاه «نهار نت» به نقل از «خبرگزاری لبنان» این محموله که در بندر بیروت تحویل داده شد، شامل ۱۶ محموله مهمات با کالیبرهای مختلف به عنوان بخشی از کمک نظامی ایالات متحده به این کشور است.

مقامات آمریکا دوم دسامبر (دوشنبه ۱۱ آذر) اعلام کردند دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از ماه‌ها تأخیر، با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به لبنان موافقت کرده است.

آمریکا مدعی است کمک به ارتش لبنان در راستای حفاظت از مرزهای این کشور بسیار مهم است. وزارت خارجه آمریکا چندی قبل به کنگره این کشور گزارش داد دفتر بودجه کاخ سفید و شورای امنیت ملی این کشور تصمیم گرفته‌ اند کمک ۱۰۵ میلیون دلاری نظامی به لبنان را متوقف کنند. وزارت خارجه آمریکا در آن برهه هیچگونه توضیحی در زمینه قطع کمک نظامی به لبنان ارائه نداد.

برخی منابع پیشتر مدعی شدند که علت قطع کمک‌های نظامی آمریکا به لبنان فشارهای رژیم صهیونیستی بود. گفته می شود رژیم صهیونیستی از آمریکا و کشورهای غربی خواسته است کمک‌های مالی به لبنان مشروط به اقدام بیروت علیه حزب‌الله باشد.

اندیشکده‌ها و مقام‌های آمریکایی پیش از این در سخنرانی‌های مختلف کمک به ارتش لبنان را به عنوان راهی برای ایجاد یک نیروی موازنه‌ساز در برابر حزب‌الله توصیف کرده‌اند. با این وجود، مقام‌های لبنانی می‌گویند آمریکا و دیگر کشورهای غربی تسلیحات و مهمات از کارافتاده و بی‌ارزش را تحت عنوان کمک نظامی به ارتش لبنان تحویل می‌دهد.

«امیل لحود» رئیس‌جمهور لبنان اخیرا در این رابطه گفته است: «چرا مقاومت داریم؟ چون کسی چیزی به ارتش ما نمی‌دهد. من برای ۹ سال فرمانده کل ارتش بودم. ایالات متحده و دیگران، هیچ‌کس چیزی به ما نداد تا با اسرائیل مبارزه کنیم.»

وی افزود: «آن‌ها به ما تانک‌های کهنه و فرسوده‌ای دادند که ۲۰ سال در اردن کار کرده بود. آن‌ها تانک‌های کهنه انگلیسی را برای ما فرستادند. آن‌ها را به ما فروختند و بابت آن پول گرفتند... تسلیحاتی [فروختند] که نمی‌شد با آن با دشمن خود بجنگیم.»

فارس

نظر شما