شناسهٔ خبر: 36920329 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال برای جبران خسارات سیل در گلستان

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت: از محل منابع بانکی و تملک دارایی این استان، دولت تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال برای خسارات سیل به آسیب‌دیدگان این حادثه قهری پرداخت کرد.

صاحب‌خبر -

هادی حق شناس عصر سه شنبه در جمع مدیران این استان اظهار داشت: در سیل ابتدای سال گلستان ۲۱ هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده و یا خسارت دید که ۱۴ هزار واحد تاکنون تعمیر و روند خانه های نیازمند نوسازی با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال انجام است که تلاش می کنیم همه این خانه ها تا پایان سال تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: سیل ابتدای سال خسارت سنگین ۴۸ هزار میلیارد ریالی به استان تحمیل کرد اما از طرف دیگر، ۲ نعمت نصیب استان کرد که یکی از آن ها سرازیر کردن چهار میلیارد مترمکعب آب شیرین به گلستان بود.

استاندار گلستان ادامه داد: ممکن است ۱۰ درصد کل این حجم از آب روانه دریا شده باشد اما مابقی آن جذب زمین شده و نعمتی بزرگی را در اختیار استان قرار داد که ارزش ریالی آن ۲ برابر میزان کل خسارت سیل بود.

حق شناس اضافه کرد: علاوه بر آن، در پی این سیلاب و جاری شدن آب در استان، کشاورزان یکصد هزار هکتار از زمین های خود را زیر کشت شالی بردند که از این اراضی، ۷۰۰ هزار تن شلتوک و ۴۰۰ هزار تن برنج برداشت شد.

وی یادآور شد: محصول خوب کشاورزی باعث می شود تا مردم زکات پرداخت کنند و معادل همان میزان از ستاد زکات کشور به استان اعتبار تخصیص داده می شود که با برنامه ریزی برای صرف آن، می توان بسیاری از مشکلات به خصوص در بخش آسیب های اجتماعی را کاهش داد.

بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران در ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۷ و بیشتر در شرق گلستان و شهرستانهای گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه حجم آب ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعبی، شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد و ۱۱ نفر از گلستانی ها را به کام مرگ کشاند.

نظر شما