شناسهٔ خبر: 36919078 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

طعم شیرین منطقه آزاد به کام مرزنشینان می نشیند

خبرگزاری صداوسیما

منطقه آزاد تجاری قصر شیرین پس از سال ها پیگیری تصویب شد تا دریچه ای تازه برای رونق اقتصادی استان کرمانشاه باز شود.

صاحب‌خبر -

طعم شیرین منطقه آزاد به کام مرزنشینان می نشیندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمانشاه ، قصرشیرین ، شهری گرمسیری که نخل های استوار و سر به فلک کشیده اش از دور خود نمایی می کند نخل هایی با قامتی ایستاده از گذشته های کهن ،که هنوز هم بر روی تن بعضی هایشان ترکش های جنگ تحمیلی را می توان دید.

قصرشیرین در هشت سال دفاع مقدس نماد استقامت دلاور مردانی است که حرمت پاکی و غیرتشان در دفاع از وجب به وجب این

آب و خاک  جاودانه شده است.
امسال قصرشیرین پس از سال ها شاهد دو رویداد مهم بود یکی خبر بازگشایی مرز خسروی و میزبانی از زوار اربعین  و دیگری تصویب منطقه آزاد قصر شیرین.

مسیر قصرشیرین در تصویب منطقه آزاد تجاری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ با یک فوریت لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲  منطقه وی‍ژه اقتصادی  موافقت کردند.
با تصویب این لایحه تقریبا تمام استان‌های مرزی کشور غیر از کرمانشاه  صاحب منطقه آزاد می‌شدند و این یعنی  از دست رفتن فرصتی بزرگ برای استان کرمانشاه.
به دنبال این اتفاق و همزمان با سفر هیات دولت به استان کرمانشاه مسئولان و نمایندگان مردم  در مجلس شورای اسلامی یکصدا خواستار پیگیری مطالبه عمومی منطقه آزاد قصر شیرین شدند.
سرانجام دولت با توجه به درخواست‌های مکرر برای این مطالبه موافقت کرد تا قصرشیرین نیز برای بررسی به فهرست مناطق آزاد اضافه شود، اما این تازه شروع راه پر پیچ و خم این طرح برای نهایی شدن بود.
قصرشیرین برای تبدیل به منطقه آزاد تجاری باید چند مرحله دیگر را نیز پشت سر می‌گذاشت و مجلس نیز باید با آن  موافقت کند.
نماینده مردم گیلانغرب /سرپل ذهاب و قصرشیرن گفت: با تلاش مسئولان فرآیند منطقه آزاد قصرشیرین کوتاهترین مسیر را طی کرد و به مجلس ارائه شد.
تجری گفت: ۲ سال زمان لازم بود تا موافقت دستگاه‌های مربوطه برای تصویب طرح گرفته شود در این صورت این فرصت بزرگ برای مردم قصرشیرین از دست می‌رفت، اما درمدت کوتاهی این کار انجام شد.
پس از تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در مجلس، شورای نگهبان ایراداتی عنوان کرد که با پیگیری‌های انجام شده این ایرادات نیز برطرف شد  تا اینکه  منطقه آزاد قصرشیرین به صورت رسمی تصویب شد و حکم ان برای اجرا وارد مرحله ابلاغ شد.
قصرشیرین شهری با جمعیت ۲۵ هزار نفری، دارای دو مرز فعال و رسمی  با کشور عراق است  و از  گذشته تاکنون محل تردد تاجران بوده و سهم بسزایی در  صادرات ایران به کشور عراق را داشته و حالا منتظر بهره گیری از این فرصت استثنایی است.

فعالیت روزانه ۵ تا ۶ هزار نفر تاجر / بازرگان و پیله ور روزانه در این شهر برای انجام امور تجاری و ترانزیت کالا /صادرات  ۵۴درصدی کالا‌های غیرنفتی به عراق از مرز رسمی پرویزخان و تردد روزانه ۸۵۰ تا یک هزار و ۲۰۰ کامیون حمل کالا به حوزه کردستان عراق  از ظرفیت‌های این شهرستان است.
همچنین تردد  روزانه ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، از دیگر ظرفیت‌های این مرز است
حاتمی معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه  نیز در خصوص منطقه آزاد قصرشیرین به عنوان موقعیت استراتژِیکی بازار عراق یک بازار استراتژِیک محسوب می‌شود  چراکه صادرات کشور ما ۵ برابر صادرات ۲۸ کشور اروپایی به عراق است و این برای ما یک موقعیت ممتاز محسوب می‌شود.
حاتمی افزود: ازآنجا که هنوز بحث تولید در کشور عراق در ابتدای راه است اگرما بتوانیم زیرساخت‌های  استقرار  صنایع تبدیلی را در استانمان برپا کنیم می‌توانیم   بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی و عراقی را به این منطقه جذب کنیم.
اما حالا این سوال مهم مطرح می‌شود که ایا قصرشیرین آماده پذیرش این موقعیت اقتصادی بزرگ است؟ آیا زیر ساخت‌های لازم برای بهره برداری  هر چه بهتر از پتانسیل منطقه آزاد قصرشیرین فراهم است؟
فرماندار قصرشیرین می‌گوید:بسیاری از زیر ساخت‌ها به دلیل مبادلات تجاری با عراق از قبل مهیا شده اند و از همه مهمترحمل و نقل ریلی و آزاد راه کربلا نیز زمینه تردد تجار و سرمایه گذاران را سهولت بخشیده است.
تاتار به منابع خوب آبی، گردشگری و کشاورزی اشاره کرد و افزود علاوه بر این ظرفیت‌ها معافیت‌های گمرکی در مناطق آزاد هم وجود دارد که می‌تواند امتیازی بزرگ برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد.
منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تصویب شد، اما تا گرفتن نتیجه مطلوب برای شکوفایی اقتصادی راه طولانی در پیش است  راهی که نیازمند اجماع مدیران دستگاه‌های اجرایی برای به بار نشستن این درخت اقتصادی دراستان است.

 

*گزارشگر زهره زندیه

 

نظر شما