شناسهٔ خبر: 36918337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استانداری البرز: پژوهش باید از مدارس آغاز شود

کرج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز گفت: تحقیق و پژوهش باید پیش از دانشگاه و از مدارس آغاز شود و افکار دانش‌آموزان و دانشجویان را به سمت تبدیل پژوهش‌ به ثروت سوق داد.

صاحب‌خبر -

جهانگیر شاهمرادی عصر سه‌شنبه در آیین اختتامیه نمایشگاه و فن‌بازار هفته پژوهش و فناوری البرز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج افزود: دستاوردهای علمی باید به سمت تولید ثروت هدایت شود و مردم تاثیر علم در زندگی خود را مشاهده کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نتایج پژوهش‌های بنیادین در جامعه ادامه داد: امروزه دیگر نمی‌توان جمله «ارتباط، حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه» را به صراحت بیان کرد، چرا که اقدام‌های مناسبی در این خصوص انجام شده است که البته بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون استانداری البرز اعتبارهای مالی دولتی برای پژوهش را ناکافی دانست و در عین حال اظهار داشت: در استان البرز واحدهای صنعتی دانش‌بنیان متعددی با پژوهش‌های علمی راه‌اندازی شده است.  

رییس دانشگاه آزاد اسلامی البرز و دبیرکل ستاد برگزاری آیین‌ هفته پژوهش و فناوری البرز نیز گفت: در نمایشگاه و فن‌بازار هفته پژوهش و فناوری استان ۲۷ قرارداد با ارزش ۸۰  میلیارد تومان منعقد شد.

محمدحسن برهانی‌فر افزود: همدلی مسئولان و مراکز علمی و پژوهشی البرز در توجه به حوزه پژوهش و فناوری زبانزد و مایه خرسندی است.

انتقاد از بودجه کم پژوهش

همچنین عضو هیات علمی دانشکده کشاوری دانشگاه تهران که در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارد با انتقاد از کم‌توجهی به حوزه پژوهش در کشورمان گفت: هرگاه در بودجه کشور کم می‌آورند، نخستین حوزه‌ای که اعتبارهای مالی آن را قطع می‌کنند پژوهش است.

محمدرضا بی‌همتا افزود: ایران با اختصاص ۱.۲ درصد بودجه کشور به حوزه پژوهش، رتبه آخر را از این نظر در بین کشورهای در حال توسعه دارد.

وی با یادآوری راه‌اندازی پژوهشگاه و پژوهشکده‌های متعدد در دستگاه‌های دولتی، بر لزوم ارزیابی و نظارت بر این فعالیت آنها تاکید کرد.  ‌

در این آیین از برترین‌های حوزه پژوهش و فناوری استان البرز در بخش‌های مختلف تجلیل به عمل آمد.

نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان البرز از ۱۶ آذر با همکاری استانداری، مراکز علمی و پژوهشی استان و مشارکت دستگاه‌های مختلف در ۲ سالن و در قالب ۱۵۰ غرفه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج آغاز شد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه تشویق و ترغیب جوانان و دانشجویان به فعالیت در حوزه‌های پژوهشی، تولید و فناورانه و نمایش توانمندی‌های جوانان فعال در این حوزه‌ها عنوان شده است.

همزمان با نمایشگاه هفته پژوهش، ششمین جشنواره ایده‌های برتر هفته پژوهش و فناوری نیز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز برگزار ‌شد.

برنامه‌های هفته پژوهش استان البرز از ۱۶ تا ۲۲ آذر برگزار می‎شود.

۲۳ تا ۲۸ آذرماه هفته ملی پژوهش و فناوری نامگذاری شده است.

نظر شما