شناسهٔ خبر: 36916958 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در کرمانشاه برگزار می‌شود

صالحی از برگزاری هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در کرمانشاه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام «محمد صالحی» از برگزاری هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت همزمان با سراسر کشور در این استان خبر و اظهار داشت: آزمون کتبی این دوره از مسابقات در سوم بهمن‌ماه در این استان برگزار می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با اشاره به اینکه چهار گروه این آزمون ترجمه و مفاهیم، معارف اهل بیت(ع)، حفظ قرآن کریم و آموزش‌های الکترونیکی است گفت: از جمله رشته‌های این دوره تفسیر، حفظ و ترجمه و درک معانی قرآن کریم است.

 

وی با بیان اینکه آموزش‌های الکترونیکی این دوره شامل سبک زندگی و سیره ائمه معصوم(ع) و روخوانی قرآن کریم است عنوان کرد: آزمون گروه‌های ترجمه و مفاهیم، معارف اهل بیت(ع) و حفظ قرآن کریم به‌صورت کتبی و آموزش‌های الکترونیکی به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام صالحی با اشاره به اینکه زمان برگزاری آزمون رشته‌های الکترونیکی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 25 و 26 دی‌ماه و رشته‌های کتبی چهارشنبه سوم بهمن‌ماه است بیان کرد: گروه حفظ شامل رشته‌های حفظ جزء سی، جزء یک، سوره بقره، پنج جزء آخر، پنج جزء اول، 15 جزء اول، 20 جزء، اول، 25 جزء اول و حفظ کل قرآن است.

 

وی با بیان اینکه گروه حفظ و ترجمه شامل رشته حفظ و ترجمه 10 دعای اول صحیفه سجادیه و دعای خمس عشره و رشته حفظ و ترجمه نهج‌البلاغه شامل 50 حکمت اول و خطبه 193 (خطبه متقین) است گفت: گروه ترجمه و درک معانی شامل رشته درک و معانی سوره بقره و رشته تفسیر سوره بقره و آزمون الکترونیکی شامل 2 رشته روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و سبک زندگی و سیره معصومین(ع) که آزمون این گروه به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با بیان اینکه آزمون سه گروه اول به صورت کتبی در تاریخ سوم بهمن‌ماه سال 98 برگزار می‌شود بیان کرد: شرکت در یک رشته از هر چهار گروه بلامانع است و شرکت در آزمون برای تمام افراد بدون محدودیت سنی آزاد است.

 

وی با اشاره به اینکه حدنصاب آزمون‌های کتبی 70 و الکترونیکی 80 است و مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام عکس و کپی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی و مبلغ هفت هزار تومان و مکان ثبت‌نام نیز دارات اوقاف شهرستان‌ها و موسسات قرآنی است گفت: زمان ثبت‌نام از 25 آبان تا 22 آذرماه است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با اشاره به اینکه همچنین از ابتدای سال تاکنون 48 مورد وقف جدید به ثبت رسیده است که 24 وقف انتفاعی و مابقی منفعتی است بیان کرد: نهادینه شدن فرهنگ وقف از اهداف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه است که با ترویج و توسعه فرهنگ وقف، آشنایی شهروندان از این امر به سطح مطلوبی می‌رسد و لزوم آگاهی بخشی موجب ثبت موقوفات جدید در جامعه می‌شود.

 

وی افزود: تفاوت وقف انتفاعی و منفعتی در این است که در وقف انتفاعی از عین مال وقف شده استفاده می‌شود مانند زمینی که وقف ساخت مسجد می‌شود اما در وقف منفعتی از درآمد مال وقف شده در امور خیریه استفاده می‌شود مانند خانه‌ای که وقف تا از درآمد اجاره آن در صرف امور خیریه استفاده شود.

 

حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه وقف‌کنندگان مال خود را در جهت نیات مذهبی، خیریه و اجتماعی به ثبت می‌رسانند که نیات مذهبی شامل توسعه و ترویج قرآن کریم، روضه‌خوانی و عزاداری، اطعام فقرا و نشر کتب دینی و مذهبی است گفت: نیات خیریه نیز شامل کمک به زئران، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، کمک به ایتام و کمک به بیماران محروم است.

 

وی با اشاره به اینکه دسته سوم نیات اجتماعی است که شامل کمک به مرمت و تعمیر حوزه‌های علمیه است بیان کرد: در سال جای در راستای اجرای نیات خیریه یک میلیارد تومان هزینه صرف خرید لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان محروم شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: در راستای اجرای همین نیات 150 میلیون تومان به بیماران بی‌بضاعت جهت خرید دارو و هزینه درمان کمک شد.

 

وی با اشاره به اینکه در راستای نیات مذهبی نیز از محل موقوفات حاج محمد تقی اصفهانی تعداد 2000 نفر به کربلای معلی و در قالب دو اردو 150 نفر به مشهد مقدس اعزام شدند عنوان کرد: یکی دیگر از رویدادهایی که منجر به اجرای نیات مذهبی شد مراسم اربعین حسینی بود که با برپایی موکب حسینی در مرز خسروی 300 میلیون تومان صرف خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله(ع) شد.

 

حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه وصول اجاره‌های معوقه سبب حمایت هر چه بیشتر این اداره کل از جامعه هدف خواهد شد گفت: اجاره‌های معوقه موقوفات بیش از سه میلیارد تومان است که در صورت وصول این معوقات تمامی آن در راستای اجرای نیات واقف هزینه می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری موقوفات مهمترین هدف اوقاف کرمانشاه است و وقف باید در جریان باشد عنوان کرد: احصاء موقوفاتی که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند نخستین قدم در اجرای این هدف مهم است./1350/د102/ب1

 

منبع: رسا/ تسنیم

نظر شما