شناسهٔ خبر: 36910685 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گفتاری منتشر نشده از حسن رحیم‌پور ازغدی پیرامون عملکرد «شورای عالی انقلاب فرهنگی»؛

شورایی که قوانینش اجرایی نمی‌شود/ چرا سند ۲۰۳۰ اجرا شد اما مصوبات شورای عالی فرهنگی نه

رحیم پور ازغدی می گوید: سران سه قوه در شورا حضور پیدا نمی کنند یا خیلی کم حضور دارند و سوال ما این است چرا اینها شرکت نمی کنند مخصوصا دولت چرا که همه امکانات اجرایی دست دولت است و ثانیا اگر شرکت می کنند چرا به مصوبات عمل نمی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 16آذر سال 63 بود که شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. شورایی که با اهدافی چون: گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه، تحول دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز فرهنگی و هنری براساس فرهنگ صحیح اسلامی، نشر افکار و آثار فرهنگی انقلاب اسلامی، ایجاد و تحکیم روابط فرهنگی با کشورهای دیگر به ویژه با ملل اسلامی و ... ، در سه حوزه سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت وظایف خود را انجام دهد. اما یکی از ایرادات این شورا، عدم اجرایی شدن تصمیمات آن بوده است، اقدامی که باعث شده است تا این شورا در بیشتر اوقات به یک نهاد نمادین تبدیل شود. حسن رحیم پور ازغدی، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهار 96 در جمع دانشجویان دانشگاه چابهار به بیان انتقادات از این شورا و عدم اجرایی شدن مصوبات این شورا می پردازد. متن این گفتار که تا کنون منتشر نشده می گوید: «سوال ما این است که چرا مصوبات و پیشنهادات سازمان ملل با آن هویتهایی که معلوم است، اجرا، نظارت و بودجه اش توسط دولت الزامی است اما یک دهم این اقدامات برای مصوبات شورا انجام نمی شود؟»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زمانی در شورا پیشنهاد کردم که در هر ماه حداقل یکبار تا دوبار سخنگویی از طرف شورا در جمع رسانه ها و مطبوعات حاضر شده و گزارش تفصیلی و استدلالی از مصوبات شورا بدهد، گزارش تفصیلی بدهد که چرا ما روی این موضوع حساس شدیم، چه بحثایی انجام شده است، موافقان و مخالفان چه گفتند و در نهایت چه تصویب شده است،. وقتی این کار را انجام دادیم نخبگان جامعه، حوزه، دانشگاه، فرهنگیان، دانشجویان و رسانه ها می بینند که چه مسائلی مطرح شده است و بعد به نقد بگذاریم که هر مصوبه یک ماه نقد بشود، شاید یک نکات مثبتی به ذهن نخبگان کشور در دانشگاه برسد که به ذهن من و شما در شورا نرسیده است، بعد که انتقادات و پیشنهادات آمد دوباره بازنگری کنیم، این پیشنهاد را دادم و فکر می کنم زمان آقای خاتمی بود، ولی عملا تصویب نشد و یا اگر شد اجرا نشد.

رحیم پورازغدی ادامه داد: سخنگوی شورا که می آید بعد از جلسه در حد چند دقیقه کلیاتی از چیزی که تصویب شد را می گوید، این ها بنظرم به مفهوم پاسخگویی به افکار نخبگان جامعه نیست ضمن این که چه چیزی گفته شود را دستور می دهند رئیس شورا که مثلا این را بگو؛ این برای کارهای اداری خوب است ولی جامعه نخبگان باید بفهمند که در این شورا که عالی ترین شورای فرهنگی آموزشی کشور است چه چیزی می گذرد، چه کسانی چه می گویند، من حتی پیشنهاد کردم سخن افراد ضبط شود و به نام خودشان در سایت شورا ثبت شود.

وی افزود: اما اکنون می خواهم علیرغم انتقاداتی که داریم، از شورا دفاع کنم. در شورا ده ها مصوبه بسیار مهم تصویب شده که برای هرکدام از اینها صدها ساعت یا هزاران نفر-ساعت کار شده است و محصول اندیشه و تجربه دانشگاه های ما هست و گاهی حوزه های ما در تعامل با فرهنگیان ما، اغلب این مصوبات به آرشیو دولتهای مختلف رفته است و نه بودجه ای برای ان در نظر گرفته شده است و نه پاسخی پیرامون عدم اجرای آن داده می شود، بعضی از این قوانین باید هر شش ماه یکبار بررسی می شدند اما هیچ گزارشی ÷یرامون آن داده نشده است.

رحیم پورازغدی گفت: دولت می گوید تعهد ندادیم و این گونه تعهدات را امضا نکرده این اما این گونه نیست و الزاماتی برای اجرای این روند در بودجه نیز در نظر گرفته شده است، حی خود 2030 مکانیزم بررسی دارد، برای مثال سند 2030 می گوید کل آمار کشور را باید در اختیار ما قرار بدهید اگر این امکان را ندارید ما خود دستگاه های نظارتی ایجاد و به طور مستقیم اعمال نظر می کنیم. در واقع سند 2030 یک حکومت جهانی با مرکزیت سرمایه داری صهیونیستی و ایدئولوژی لیبرال ماسونی دارند تعقیب می کند و اسم آن را  اندیشه های جهانی، تعامل و همکاری جهانی، حقوق بشر، حقوق زن و ... می گذارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بعضی از دوستان می گویند که چرابه جای تصویب قانونی مانند 2030 ، قوانین درستی که بتواند خلع های فرهنگی را پر کند تصویب نشده است که اکنون مجبور نباشیم تابع 2030 شوند. اما میخواهم از شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع کنم، علیرغم انتقاداتی که داریم به آن، فقط تیتر بعضی از مصوبات مهم شورا را خدمت شما می گویم که درست اجرا نمی شود، برای آن بودجه نمی گذارند، هیچ دولتی گزارش عملکرد خود را ارئه نمی دهد، هر دولتی که می آید قوانین را به صورت گزینشی عمل می کند.

رحیم پورازغدی گفت: سوال ما این است که چرا مصوبات و پیشنهادات سازمان ملل با آن هویتهایی که معلوم است، اجرا، نظارت و بودجه اش توسط دولت الزامی است اما یک دهم این اقدامات برای مصوبات شورا انجام نمی شود؟

او ادامه می دهد: مصوبات را از همان اوائل دهه شصت که اجرا نشده است می گویم: سال 65 شورا مصوبه کرد تعیین صلاحیت عمومی داوطلبان تأسیس موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی : یعنی کسانی که موسسات غیرانتفاعی می زنند یک صلاحیتهای علمی و مدیریتی و اخلاقی باید داشته باشند که به آن عمل نشد و هم اکنون هم شاهد آن نیستیم. این قانون مصوبه سی سال پیش این شورا بوده اما اکنون چقدر خبر می آید که در موسسات غیرانتفاعی یا کلاهبرداری یا پول های عجیب و غریب گرفته می شود و یا مسائل خاصی که معمولا خانواده ها در مواردی شاکی می شوند. در همان سال شاهد مصوبه صلاحیت اخلاقی اساتید قراردادی دانشگاه های دولتی و وزارتخانه ها، مراجع گزینش عمومی داوطلبان رشته های پزشکی هستیم.

رحیم پور ازغدی می گوید: سال 66 مصوبه تشکیل شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش را داشتیم که به علت عمل نکردن به بسیرای از بندهای این مصوبه مجبور شدیم سه سال پیش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بنویسیم. سال 67 نیز مصوبه ای را پیرامون هیئت مرکزی تعیین ضابطه برای گزینش در رشته های شهرسازی و طراحی شهری بطور ویژه داشتیم چون تاثیر معماری شهری در سبک زندگی دارد ما این مصوبه را درسال 67 تصویب کردیم در زمانی اوج قضایای جنگ بود، اما همین الان چه کسی اجرا می کند ، چه کسی جوابگو است؟

او ادامه می دهد: سال 71 مصوبه سیاستهای اشتغال زنان را تصویب کردیم که همین مسئله ای جزئی از سند 2030 است و از ما می خواهند تا آن را به روش غلط انجام دهیم،ما بررسی کرده بودیم  که چگونه اشتغال زنان را سیاستگذاری کنیم که هم حقوق زنان رعایت شود و هم استثمار نشود و هم ابعاد مختلف قضیه دیده شود.

او گفت: سال 71 اصول سیاست فرهنگی کشور در شورا تصویب شد، اکنون یک نفر بررسی کند آن اصول در کجا دارد اجرا می شود. علاوه بر آن در سال 75 منشاء آلودگی زندان های کشور و بررسی وضعیت زندان ها را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم اما چه کسی جوابگوست. این همه مصوبات خوب داریم چه کسی اجرا می کند یا چه کسی گزارش می دهد.

رحیم پور ازغدی در ادامه میگوید: در سال 76 سیاستهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی زنان کشور را تصویب کردیم که بر اساس آن امکانات ورزشی برای خانم ها فراهم شود تا بتوانند بدون حجاب ورزش کنند، چون خانم ها امکاناتشان برای ورزش از آقایان کمتر است محیطی باید باشد تا راحت بتوانند ورزش کنند. علاوه بر آن مبانی و روش های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف، با مسئله حجاب و عفاف را تصویب کردیم که مسئله آن بود چه کنیم که هم حجاب های سخت برای خانم ها که مانع فعالیت های اجتماعی شان است، نباشد و هم الزامی برای بی حجابی و تبدیل شدن زنان به کالای جنسی اتفاق نیفتد، اینها وظایفی بود که در شورا تصویب شد و به آن عمل نشد.

او ادامه داد: سال 77 قانون بازنگری در امور آموزش و پرورش نوشته شد، در همان سال آیین نامه شورای نظارت برساخت واردات و توزیع اسباب بازی کودکان تصویب شدریال چرا که در دنیا مسئله اسباب بازی خیلی مهم است، یک نمونه آن عروسک باربی است که در پنتاگون وزارت جنگ آمریکا ساخته می شود و تیم طراحی این عروسک یک تیم طراح موشک های جنگی است. آنها می دانند عروسک چه نقسی دارد عروسکی زیبا و کنترل شده برای اینکه جاذبه جنسی داشته باشد که خود موجب الگو سازی می شود. این عروسک می گوید اگر می خواهی دختر خوبی باشی باید اینگونه باشی. سال 77 شورا تصویب کرده بر اسباب بازی ها نظارت شود اما توسط دولت ها اجرا نشده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: سال 77 اساسنامه شهرک های علمی تحقیقاتی تصویب شد که هدف آن، ایجاد شهرک هایی با مجموعه تخصص های مختلف بود تا بتوانند پروژه های بزرگ ملی را حل کنند.

او می گوید: در سال 78 سیاستهای آموزش دینی در کشور و ضوابط برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری  تصویب شد. آیین نامه انتخاب خادمان نمونه فرهنگ عمومی کشور که باید هر سال افرادی را که از چهره های فعال فرهنگی در سطح استانی و ملی هستند را مدام معرفی و تشویق کنند نیز یکی دیگر از مصوبات این سال بود.

او می گوید: در سال 79 بازنگری در سر فصل دروس رشته های هنر، ساماندهی مدیریت فرهنگی کشور صورت گرفت که هیچ کس به آن عمل نمی کند. در این سال اعتبار لازم برای ارزیابی  و آینده نگری وضعیت علوم و علوم پزشکی، هنر و زبان فارسی تصویب شد که تا کنون هیچ کدام از انها مورد ارزیابی قرار نگرفته اند، اگر این قانون انجام شده بود اکنون با رشته هایی که فاقد کار هستند روبرو نبودیم.

رحیم پور ازغدی می گوید: سال 80 ضوابط نظارت بر بر آموزشگاه های هنری ، آموزشگاهای سینما و موسیقی تصویب شد. الان در بعضی از این آموزشگاه ها به این اسم چه اتفاق هایی می افتد که خدا می داند.

وی ادامه داد: از این دست مصوبات در شورای انقلاب فرهنگی که اجرا نشده است، زیاد است اما آقایان به دنبال اجرای اسنادی مانند 2030 میروند. این نکته حائز اهمیت است که سران سه قوه و تمام نهادهای حقوقی مربوط به آموزش و فرهنگ کشور عضو شورا هستند و هدف امام راحل (ره) این بود که بافت شورا اینگونه باشد که همه نهادها حضور داشته برای و تصمیم بگیرند و بعد از تصویب همه به آن عمل کنند که ما حداقل این مسئله را فعلا نمی بینیم مثلا اصلا سران سه قوه در شورا حضور پیدا نمی کنند یا خیلی کم حضور دارند  و سوال ما این است چرا اینها شرکت نمی کنند مخصوصا دولت چرا که همه امکانات اجرایی دست دولت است و ثانیا اگر شرکت می کنند چرا به مصوبات عمل نمی کنند. در پایان سوالی که مطرح است سند 2030 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد آیا لغو شد یا نه ؟ این سند در شورا مطرح شد برسرش بحث شد و در نهایت لغو شد اما خیلی کوتاه در رسانه ها اعلام شد که سند 2030 لغو شده است.

نظر شما