شناسهٔ خبر: 36906787 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سال‌های رکود و توسعه

حال و هوای مترو در روزهای بعد از گرانی بنزین دیدنی شده است. واگن‌ها شلوغ بودند و حالا شلوغ‌تر هم شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حال و هوای مترو در روزهای بعد از گرانی بنزین دیدنی شده است. واگن‌ها شلوغ بودند و حالا شلوغ‌تر هم شده‌اند. شبکه مترویی تهران که در طول سال‌های 84 تا 96 شاهد تحولی بزرگ و رشدی قابل توجه بود در دو سال اخیر که پنجمین دوره مدیریت شهری از سوی اصلاح‌طلبان اداره می‌شود با کندی مواجه شده است. در روزهای اخیر مترو یک‌بار دیگر مورد توجه مسوولان قرار گرفته است. آقای قالیباف چند روز قبل در مراسم روز دانشجو به آمار ساخت و ساز متروی تهران اشاره کرد و گفت: مترو 20 سال در اختیار خانواده هاشمی بوده ولی 70 کیلومتر مترو ساختند اما 12 سال در اختیار ما (قالیباف) بود و 200 کیلومتر مترو ساختیم. این اظهار نظر واکنش رییس فعلی شورای شهر تهران را به دنبال داشت. آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت نباید مترو را به نفع کسی مصادره کنیم، هرچند من خودم مدیرعامل مترو بودم و حتی TBM‌های خط 6 و 7 مترو را نصب کردیم. البته رییس شورای شهر تهران در ادامه از خطوط 6 و هفت متروی تهران که از شهریور 96 آماده و در حال بهره‌برداری بودند و همچنان به بهره‌برداری نرسیده‌اند، چیزی نگفت. این در حالی است که مترو در یک دهه گذشته که با توسعه همراه بوده توانسته است میلیون‌ها مسافر را جذب خود کرده و موجب صرفه‌جویی‌های بسیار در مصرف سوخت، وقت شهروندان و کاهش آلودگی هوا شود؛ اما در برابر این مساله دولت‌ها تقریبا هیچ‌کمکی به گسترش مترو در تهران نکرده‌اند. شبکه فعلی متروی تهران در صورت تامین واگن‌های مورد نیاز که در شرایط فعلی دو هزار دستگاه عنوان می‌شود، می‌تواند حتی تا هفت میلیون سفر در روز را پوشش دهد. در این گزارش مروری داشته‌ایم بر وضعیت ساخت و توسعه شبکه متروی تهران در چهار دهه اخیر و شهردارانی که با گرایش‌های سیاسی مختلف، سکان اداره شهر را در دست گرفته‌اند.

مترو کی به تهران رسید؟

اواسط دهه 50 بود که شرکت متروی تهران ایجاد شد تا با همکاری شرکت فرانسوی سوفرتو متروی تهران ساخته شود. در سال 56 هم کلنگ احداث ساخت متروی تهران به زمین خورد به نحوی که حتی بخشی از تونل خط یک فعلی در مسیر مصلای امروز تهران ساخته شد، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مترو برای چند سال از اولویت خارج شد. اما در 5 بهمن 63 آقای هاشمی‌رفسنجانی در یکی از خطبه‌های نماز جمعه که به خطبه متروئیه معروف شده است درباره این وسیله حمل‌ونقلی صحبت کرد و گفت: «علاوه ‌بر تهران، دیگر کلان‌شهرهای ما هم قطار شهری می‌خواهند؛ مشهد، شیراز، اصفهان؛ شما هم به فکر مترو باشید.» او در هیات دولت هم بر ضرورت مترو تاکید کرد. مرحوم هاشمی در بخشی از خطبه معروف مترو اظهار کرد: «تفاوت صرفه‌جویی بین مترو و تاکسی یا اتوبوس، چقدر در اقتصاد ما عظیم است؛ چرا نباید این کار را بکنیم؟ در مترو دیگر نه تصادف وجود دارد، نه معطلی. می‌شود روی وقت حساب کرد. در دنیای صنعتی، حساب‌کردن روی وقت انسان‌ها چیزی است که باید به آن توجه شود. ما مسئولیم که روی وقت مردم حساب کنیم، باید این کار را کرد.»

غلامحسین کرباسچی (اصلاح‌طلب)

دی 1368 تا فروردین 1377
سال 1376
جانمایی معاونت بهره‌برداری در نمودار سازمانی شرکت مترو تهران
سال 1377
بهره‌برداری از خط پنج، حد فاصل ایستگاه‌های تهران صادقیه و کرج

مرتضی الویری (اصلاح طلب)

خرداد 1378 تا بهمن 1380
سال 1378
بهره‌برداری از نیمه غربی خط دو، حد فاصل ایستگاه‌های تهران صادقیه و امام خمینی(ره)
سال 1380
بهره‌برداری از خط یک، حد فاصل ایستگاه‌های علی‌آباد و شهید حقانی

محمدحسن ملک‌مدنی (اصلاح‌طلب)

13 اسفند 1380 تا 30 دی 1381
سال 1381
بهره‌برداری از خط یک، حد فاصل ایستگاه‌های علی‌آباد و حرم مطهر
بهره‌برداری از پایانه و تعمیرگاه غرب

محمود احمدی‌نژاد (اصول‌گرا)

30 اردیبهشت 1382 تا هفتم تیر 1384
سال 1382
بهره‌برداری از خط دو، حد فاصل ایستگاه‌های امام‌خمینی(ره) و بهارستان
سال 1383
بهره‌برداری از خط پنج، حد فاصل ایستگاه‌های کرج و گلشهر و ایستگاه ایران خودرو در خط پنج

محمدعلی نجفی (اصلاح‌طلب)

5 شهریور 1396 تا 21 فروردین 1397
آقای محمد علی نجفی بعد از اینکه اداره تهران را در اختیار گرفت به سراغ خط هفت رفت و با اعلام ناایمن بودن، موجب تعطیلی این خط شد. این خط در همان چندماهی که فعال شده بود، توانست مسافران زیادی را به خود جذب کند. البته وی در تاریخ هشتم آبان 96 و مراسم تعطیل‌کردن خط هفت ابراز امیدواری کرد که این خط با ایمن‌سازی قبل از عید نوروز سال 97 دوباره در اختیار شهروندان قرار بگیرد. بعد از نجفی، آقای علی امام، مدیرعامل متروی تهران نیز در ارتباط با بازگشایی خط هفت مترو در آبان 96، وعده 6 ماه بعد را داد. آقای محمد علیخانی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر نیز در آذر سال 96 اعلام کرد که مسوولان شهرداری و مترو از قول و وعده‌های شهردار و مدیران مترو برای افتتاح خط هفت تا پایان سال و با تامین اعتبار 300 میلیاردی خبر داده‌اند. بعد از گذشت مدتی علی امام، مدیرعامل مترو در دی 96 به اعلام زمان جدیدی برای افتتاح خط هفت متروی تهران مبادرت کرد و گفت که اردیبهشت 97 این خط افتتاح خواهد شد. امام قول چرایی عدم‌افتتاح این خط در پایان سال 96 را هم داده بود که این موضوع نیز مانند وعده‌های بسیار دیگری در گیرو‌دار استعفای نجفی از شهرداری تهران به فراموشی سپرده شد؛ اما این خط سرنوشت دیگری داشت و نه در دوره نجفی و آقای افشانی که در دوره آقای حناچی، در تاریخ چهارم شهریور 98 دوباره افتتاح شد، آن هم فقط به طول 5/8 کیلومتر.

سیدمحمدعلی افشانی (اصلاح‌طلب)

26 اردیبهشت 1397 تا 26 آبان 97
بعد از ماجراها و استعفای نجفی، آقای محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره خط هفت اظهار نظر کرده و زمان بهره‌برداری از آن را اواخر اردیبهشت 97 اعلام کرد. وی در پایان اردیبهشت نیز گفت که وعده داده بود این خط در هفته اول خرداد افتتاح شود، اما دوباره زمان جدیدی اعلام کرد. وی گفت: به دلیل مشکلاتی که در تامین مالی داشتیم و همچنین واردات برخی از قطعات نتوانستیم به قول خود عمل کنیم ولی امیدواریم در هفته آخر خرداد ماه 6 کیلومتر از خط هفت را با تجهیزات کامل وارد مدار کنیم. در همان ایام محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر به رسانه‌ها گفت: «مدیران جدید در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک متاسفانه در این مدت عملکرد ضعیفی داشته‌اند و نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. حتی در این مدت نتوانسته‌اند یک ایستگاه مترو افتتاح کنند. اگر قرار بود مدیران قبلی نیز همه‌اش بگویند پول ندارند، همین خطوط را هم نداشتیم. مسوولان فعلی فقط می‌گویند به ما پول بدهید تا کار کنیم. اینها متاسفانه یک ایستگاه هم راه‌اندازی نکرده‌اند، پس قبلی‌ها چطور شهر را اداره کرده‌اند؟» آقای محمدعلی افشانی نیز در مدت حدود 6 ماهی که شهردار تهران بود غیر‌از چند بازدید محدود در زمینه توسعه متروی تهران کاری از پیش نبرد.

پیروز حناچی (اصلاح‌طلب)

هفتم آذر 97 تا به امروز
آقای پیروز حناچی که این روزها در طبقه هشتم ساختمان بلدیه تهران اداره شهر را در دست دارد، زمانی معاون وزیر راه و شهرسازی بوده و سابقه تدریس در رشته‌های مرتبط در دانشگاه را هم دارد. این امر نشان می‌دهد که وی به‌طور حتم از اهمیت مترو و تاثیر آن بر ارتقای کیفیت زندگی در شهرها آگاه است. حناچی مدتی بعد از شهردارشدنش در تاریخ 25 اسفند 97 ایستگاه متروی هلال‌احمر و دو ایستگاه دیگر در بخش شمالی خط هفت مترو را افتتاح کرد. وی در حدود یک‌سال گذشته که شهردار تهران شده است 5/8 کیلومتر از نیمه شرقی خط هفت متروی تهران را که یک‌بار در مسافت بیشتری افتتاح شده بود، دوباره افتتاح کرد. این اتفاق در ششم مهرماه امسال روی داد. وی در مراسم بهره‌برداری از خط هفت که در ایستگاه متروی میدان امام حسین(ع) برگزار شد، اظهار کرد: به‌طور حتم با تعدیل قطار‌ها در خطوط مترو با کاهش سر فاصله رسیدن قطار‌ها رو‌به‌رو هستیم و در ماه مهر و بازگشایی مدارس ظرفیت خوبی به خطوط مترو اضافه می‌شود. حناچی در همین مراسم به تبعیت از شهردار جهادی تهران اعلام کرد که تا پایان سال در هر ماه یک ایستگاه متروی جدید افتتاح خواهد کرد و حالا باید دید در سه ماه باقیمانده تا پایان سال آیا شهرداری خواهد توانست که درهای 6 ایستگاه متروی تهران را به روی مردم باز کند یا خیر؟

محمدباقر قالیباف (اصول‌گرا)

28 شهریور 1384 تا اول شهریور 1396
سال 1384

بهره‌برداری از ایستگاه باقرشهر در خط یک
بهره‌برداری از خط دو، حد فاصل ایستگاه‌های بهارستان و دانشگاه علم و صنعت
بهره‌برداری از ایستگاه چیتگر در خط پنج
بهره‌برداری از پایانه جنوب فتح‌آباد
سال 1385
بهره‌برداری از ایستگاه اتمسفر در خط پنج
تاسیس شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه
صدور بلیت اقشار خاص برای سالمندان، جانبازان جنگ تحمیلی و معلولان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی
سال 1386
بهره‌برداری از ایستگاه شاهد در خط یک
بهره‌برداری از ایستگاه اکباتان در خط پنج
بهره‌برداری از پایانه شرق (دردشت)
فراهم آمدن امکان استفاده از بلیت‌های اعتباری مترو در سامانه اتوبوس‌های تندرو BRT
سال 1387
بهره‌برداری از توسعه شرقی خط دو، حد فاصل ایستگاه‌های دانشگاه علم و صنعت و تهرانپارس
بهره‌برداری از خط چهار، حد فاصل ایستگاه‌های میدان شهدا و فردوسی
بهره‌برداری از ایستگاه گرمدره در خط پنج
سال 1388
بهره‌برداری از مسیر توسعه شمالی خط یک، حد فاصل ایستگاه‌های شهید حقانی و قیطریه
بهره‌برداری از خط چهار، حد فاصل ایستگاه‌های میدان شهدا و میدان انقلاب اسلامی
سال 1389
بهره‌برداری از ایستگاه شهید صدر توسعه شمالی خط یک
بهره‌برداری از توسعه شرقی خط دو، حد فاصل ایستگاه‌های تهرانپارس و فرهنگسرا
بهره‌برداری از خط چهار، حد فاصل ایستگاه‌های میدان شهدا و شهید کلاهدوز
بهره‌برداری از ایستگاه محمدشهر در خط پنج
بهره‌برداری از ایستگاه‌های ولی‌عصر(عج) و نبرد در خط چهار
بهره‌برداری از نیمه غربی خط چهار و گشایش ایستگاه‌های توحید و میدان آزادی
سال 1390
بهره‌برداری از ایستگاه‌های ابن‌سینا(شیخ‌الرئیس) و دکتر حبیب‌الله در خط چهار
بهره‌برداری از ایستگاه کهریزک؛ جنوبی‌ترین ایستگاه در خط یک
بهره‌برداری از ایستگاه استاد معین در خط چهار
بهره‌برداری از ایستگاه پیروزی در خط چهار
سال 1391
بهره‌برداری از ایستگاه‌های تقاطع شهید بهشتی در خط سه
بهره‌برداری از ایستگاه نیرو هوایی در خط چهار
بهره‌برداری از ایستگاه ولی‌عصر(عج) در خط چهار
بهره‌برداری از ایستگاه شهرک اکباتان در خط چهار
بهره‌برداری از ایستگاه ارم سبز در خط چهار
سال 1393
بهره‌برداری از هشت ایستگاه مختلف در خط سه
سال 1394
بهره‌برداری از هفت ایستگاه در خط سه
بهره‌برداری از دو ایستگاه بیمه در خط چهار
بهره‌برداری از ایستگاه ترمینال یک و دو در خط چهار
بهره‌برداری از ایستگاه ترمینال چهار و 6 در خط چهار
سال 1395
بهره‌برداری از حد فاصل ایستگاه شاهد و شهر آفتاب و افتتاح ایستگاه نمایشگاه شهر آفتاب
بهره‌برداری از هفت ایستگاه در خط سه
تا شهریور سال 1396
بهره‌برداری از هشت ایستگاه در خط هفت
بهره‌برداری از ایستگاه شهید محلاتی در خط سه
بهره‌برداری از ایستگاه فرودگاه امام‌خمینی(ره)

منبع : صبح نو

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

نظر شما