شناسهٔ خبر: 36906403 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کارشناس اقتصادی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

چراغ سبز به زمین‌خواران با "قولنامه"/ به راحتی یک ملک را به چندین نفر بفروشید

سجاد طاهری، کارشناس حقوق اقتصادی گفت: اعتبار قولنامه‌ها یا اسناد غیررسمی سبب بروز مشکلات گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی و قضائی کشور شده‌ است.

صاحب‌خبر -

سجاد طاهری، کارشناس حقوق اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مسکن و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در تبیین تبعات سند غیر رسمی، ابتدا به تعریف سند غیر رسمی و تفاوت آن با اسناد رسمی پرداخت و گفت: از جمله مواردی که در کشور باعث ایجاد مشکل شده، اعتبار معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای است. این معاملات در غیاب حاکمیت و تنها در حضور طرفین قرارداد منعقد می‌شوند.

طاهری ادامه داد: معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای در هیچ سامانه‌ای به ثبت نمی‌رسند و به سبب اعتباری که در نظام قضایی و حقوقی کشور دارند، در دادگاه مورد استناد قرار می‌گیرند. در مقابل معاملات غیررسمی، معاملات رسمی وجود دارد که مورد تایید حکومت بوده و با موجز و اطلاع حکومت صادر می‌شوند.

وی افزود: معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای با توجه به اعتباری که در نظام قضایی کشور دارند، به راحتی می‌توانند با حضور دو شاهد، معاملات رسمی را باطل کنند. در صورتی‌که معاملات غیررسمی  ثبت نمی‌رسند و تایید حکومت را نیز ندارند.

این کارشناس اقتصادی، بر ایرادات ابطال‌پذیری سند رسمی تاکید کرده و گفت: اعتبار معاملات غیر رسمی (عادی) در کنار ابطال پذیری معاملات رسمی باعث بی نظمی در کشور شده به طوری که معاملات غیررسمی به عنوان ابزاری مفید برای کلاهبرداران محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند به اهداف شوم خود برسند.

قولنامه چراغ راه زمینخواران

 طاهری با اشاره به اینکه قولنامه ها فرصتی برای زمینخواری مهیا می‌کند، توضیح داد: به طور کلی به تفکیک، تصرف و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی، زمینخواری می‌گویند. زمینخواران در ابتدا با تصرف اراضی خوش آب و هوا که متعلق به مردم و حاکمیت بوده، دور تا دور آن را حصار می‌کشند و آن را تبدیل به زمین شخصی می‌کنند. پس از تصرف،آن‌ها زمین‌ها را به ابعاد کوچک‌تر تقسیم کرده و در آن شروع به ساخت و ساز می‌کنند. پس از اتمام ساختمان‌های چشم‌نواز، کلاهبرداران، نیازمند ابزاری هستند که به وسیله‌ آن بتوانند خانه‌ها را به مردم بفروشند.

وی ادامه داد: تنها وسیله‌ای که زمینخواران می‌توانند به فروش خانه‌ها بپردازند، معاملات غیررسمی یا قولنامه‌ای است. این معاملات به سبب اینکه در هیچ سامانه‌ای به ثبت نمی‌رسند، معاملات مخفی محسوب می‌شوند. اما به دلیل اعتباری که در نظام قضایی کشور دارند، مردم مایلند در قبال دریافت قولنامه، پول پرداخت کنند.

این کارشناس تصریح کرد: به دلیل اعتبار معاملات غیررسمی، اقبال مردمی و  غیرشفاف بودن آن‌ها، کلاهبرداران به راحتی می‌توانند ویلاهای غیرقانونی خود را با پوششی قانونی و بدون آشکار شدن تخلفشان به دیگران بفروشند.

با قولنامه به راحتی یک ملک را به چندین نفر بفروشید

طاهری با اشاره به دیگر آسیب فروش ملک با قولنامه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداران برای بدست آوردن سودهای کلان، فروش یک ملک به چندین نفر است. این روش غالبا در پیش‌فروش ساختمان اتفاق می‌افتد. در این روش با استفاده از ویژگی‌های قولنامه یک ملک را به چندین نفر می‌فروشند.

این کارشناس به شرح روش کلاهبرداران برای فروش یک ملک به چند نفر پرداخته و افزود: شیوه کلاهبرداران از این قرار است که آن‌ها ساختمان‌های نیمه ساخته را به متقاضیان خرید نشان می‌دهند و به دلیل نیمه کاره بودن و نداشتن ساکنی در ساختمان‌، شناختن مالک اصلی و همچنین فروخته نشدن آن ملک به چندین نفر دیگر، کار بسیار دشواری است. از سوی دیگر به دلیل پایین بودن قیمت منازل پیش فروش شده، مردم روی به خرید منازل پیش فروش می‌آورند. اما غاقل از اینکه ملک آن‌ها قبلا به چندین نفر فروخته شده است.

حجم بالای پرونده‌‌های قضایی مربوط به اسناد غیررسمی است

طاهری اعتبار یکی از علل اصلی حجم بالای پرونده‌های قضائی را  اسناد قولنامه‌ای دانست و اظهار داشت: متاسفانه معاملات غیررسمی حجم کثیری از پرونده‌های قضاییه را به خود اختصاص می‌دهد، به طوری که طبق گفته‌ تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت، نیمی از پرونده‌های قضایی ریشه در این معاملات دارند.

با اعتبار معاملات غیررسمی؛ کاداستر تکمیل نخواهد شد

 طاهری درباره اثر معاملات غیر رسمی بر تکمیل نشدن سامانه‌ کاداستر عنوان کرد: کاداستر به سامانه‌ای می‌گویند که موقعیت جغرافیایی اموال غیرمنقول نظیر مسکن یا زمین را با مالکیت آن، در نقشه‌ توصیف می‌کند. لازمه شکل‌گیری چنین سامانه‌ای، شناخت حاکمیت از اراضی و مالکیت آن‌ها است. اما با وجود اعتبار معاملات غیررسمی در کشور این امر امکان پذیر نیست. زیرا معاملات غیررسمی در هیچ سامانه‌ای به ثبت نمی‌رسند و به ثبت نشدن آن‌ها به معنای مشخص نبودن حدود اراضی و مالکیت ‌اموال غیرمنقول برای حاکمیت است. بنابراین تا زمانی که معاملات غیررسمی (عادی) اعتبار دارند، هیچگاه حکومت نسبت به اراضی خود علم پیدا نمی‌کند. علاوه برآن صحبت از ایجاد سامانه‌های هوشمند نیز تنها یک شعار است.

فرار از پرداخت بدهی، با اعتبار معاملات غیررسمی

این کارشناسی گوشه دیگری از مشکلات اسناد غیررسمی را آشکار کرده و عنوان کرد: از جمله مشکلاتی که به واسطه اعتبار این گونه معاملات شاهد آن هستیم، عدم شناسایی اموال افراد جامعه برای حاکمیت است. اهمیت این موضوع برای قوه ‌قضاییه در زمان اجرای احکام مالی قابل لمس است. زیرا در زمانی که فردی در پرونده‌ای قضایی، محکوم به پرداخت وجه مورد نظر دادگاه شود، در صورت امتناع از پرداخت وجه مربوطه، قوه قضاییه می‌تواند در جهت احقاق حق شاکی اقدام کرده و اموال محکوم را شناسایی و پس از تبدیل اموال به وجه نقد، آن‌ها را به طلبکار پرداخت ‌کند.

وی ادامه داد: اعتبار معاملات غیررسمی باعث شده است تا محکومین بتوانند از پرداخت دیون خود سر باز بزنند، برای مثال برخی محکومین، اموال خود را به صورت غیر رسمی نگه می‌دارند. بنابراین با این کار شناسایی اموال محکومین بسیار دشوار می‌شود. برخی دیگر نیز، اموال خود را با استفاده از مبایعه‌نامه‌های ساختگی به تاریخ قبل از محکومیتشان به شرکای خود انتقال می‌دهند. در این صورت عملا اموال مذکور از زمره اموال محکوم خارج ‌می‌شود.

فرارسرمایه گذاران با اعتبار معاملات غیررسمی

طاهری آخرین پیامد وجود سند غیر رسمی و قولنامه‌ای را  فرار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برشمرد و گفت: اعتبار این معاملات سبب می‌شود که در جامعه هیچ کس به طور قاطع از صحت مالکیت خود اطلاع نداشته باشد. هر چند مالک، سند رسمی و تایید شده حکومت را هم دارا باشد اما ممکن است فردی با ارائه سند غیررسمی به تاریخ قبل از تاریخ انعقاد سند رسمی، مدعی شود که مالک اصلی دارنده سند غیررسمی است. لذا دارنده سند رسمی، ملک او را تصرف کرده است.

وی ادامه داد: این مسئله حتی می‌تواند ابعاد بزرگتری نیز داشته باشد. به طور مثال فرض کنید فعال اقتصادی یا سرمایه‌گذار، زمینی را می‌خرد. وی پس از ساخت و ساز و ایجاد کارخانه در آن محل، زمین را به محلی برای فعالیت اقتصادی و درآمدزایی تبدیل می‌کند و افرادی را جهت کار در آنجا استخدام می‌کند. پس از رونق کارخانه فردی مدعی می‌شود که مالک زمین ساخته شده است. او برای اثبات ادعای خود نیز معامله‌ی غیررسمی یا دستنویسی را به همراه دو شاهد به دادگاه معرفی می‌کند. دادگاه نیز می‌تواند با توجه به قوانین و اعتبار معاملات غیررسمی، معامله رسمی را ابطال و معامله غیررسمی را معتبر در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما