شناسهٔ خبر: 36906295 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری سالگرد تشکیل شورا:

شبکه‌ی ملی اطلاعات برای صیانت از فرهنگ و اطلاعات جامعه است/ زیست داده‌های مهم کشور باید تحت شبکه‌ی ملی اطلاعات باشد/ تقویت شبکه‌‌ی ملی اطلاعات ضروری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات برای صیانت از فرهنگ و اطلاعات جامعه است و باید این شبکه تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیتنا، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی در نشست خبری به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی که صبح امروز در محل این شورا برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، میراث انقلاب است. در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب این شورا در تحولات مختلف نقش آفرینی داشته است.

وی افزود: فلسفه وجودی این شورا اثرگذاری در حوزه علم و فرهنگ است. امام (ره) نگاه بلندی نسبت به فرهنگ داشتند. همین‌طور مقام معظم رهبری اندیشه خوبی نسبت به فرهنگ دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: فرهنگ به مرکز زندگی مردم تبدیل شده است و در دوره فرهنگ‌مرکزی زندگی می‌کنیم. پایه اقتصاد و سیاست، فرهنگ است.

عاملی گفت: ۱۲۰۰ میلیارد در زمینه یارانه‌ها هزینه می‌کنیم در صورتی که بودجه سال ۹۹، ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است و در واقع دو برابر و نیم بودجه کشور، برای یارانه‌ها هزینه‌ها می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیوند فرهنگ و علم بسیار مهم است. امروز پیشران همه تحولات علم و فناوری است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به علم و پژوهش تاکید دارند. امروز علم و فناوری، نظام فرهنگی تولید می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: نقش مردم در حوزه علم و فناوری پررنگ است. در فناوری نو شاهد تغییر در ماهیت هستیم. فناوری نو به ماهیت فضای مجازی اشاره دارد. این فناوری ساز و کار الگوریتمی برای زندگی مردم ایجاد می‌کند. نظام‌های الگوریتمی حرکت از صفر تا بینهایت را تعریف کرده‌اند.

عاملی ادامه داد: از دهه اول ظهور اینترنت، به دهه خیرگی یاد می‌کنند. افراد در آن زمان به نظام حکمرانی اینترنت که در اختیار آمریکاست، توجه نمی‌کنند. دولت‌های مختلف تلاش می‌کنند که محیط دوم را به منطق محیط اول نزدیک کنند. نظام بانکی کشور، اطلاعات مربوط به شبکه برق و محیط زیست داده‌های مهمی است که باید تحت شبکه ملی اطلاعات باشد. در سال ۱۳۸۶، ۷۵ درصد از منابع اینترنتی جهان در اختیار داده‌های آمریکا بود. الان این روند کاهش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات برای صیانت از فرهنگ و اطلاعات جامعه است و باید این شبکه تقویت شود. دنیای جدید اطلاعات، انسان جدید می‌خواهد که دانایی و توانایی داشته باشد تا بتواند در مسیر درستی گام بردارد. مژولاریتی در معماری اینترنت، امکان ارتباط یک نفر با همه انسان‌هاست اما در گذشته نبود. در حال حاضر شاهد دنیای انفجار اطلاعات هستیم. در جهان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وبسایت وجود دارد. نظام ارتباطی جدید شکل گرفته و بر فرهنگ‌ها اثر می‌گذارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این عرصه می‌تواند نقش اساسی ایفا کند‌.

انتهای پیام

نظر شما