شناسهٔ خبر: 36905613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مسیر مناسبی را برای دست‌یابی به امنیت فراهم می‌کند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را مسیر مناسبی برای دست یابی به امنیت دانست که باعث کاهش آسیب پذیری در مقابل تهدیدات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان در جلسه شورای مدیران استان با اشاره به این که هم‌اکنون حجم بسیار بالایی از فعالیت‌ها و ارائه خدمات در دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و حتی رابطه کسب ‌و کاری مردم با مردم از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود، افزود: این فناوری بستر و پایه کسب‌ وکار در تمامی بخش‌ها است و روزانه اطلاعات بسیاری در آن پردازش و مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز است با حفظ و نگهداری زیرساخت اقدام مناسب برای پایداری ارتباط را لحاظ کنیم.

وی افزود: فرض این‌که بتوان و بشود از اطلاعات این فضا سوء استفاده کرد یا حتی آسیب‌پذیری متوجه آن باشد هم بسیار خطرناک است. به دلیل این‌که اگر اعتماد در این فضا از بین برود، تمامی کسب‌وکارها و فعالیت‌ها نیز مختل می شود.

توکلی با اشاره به اولویت‌بندی تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های دستگاه ها و زیرساخت های ارتباطی استان در هنگام وقوع بلایای طبیعی و مدیریت شرایط بحرانی در حوزه فضای سایبری و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: شناسایی مکانی تمامی تجهیزات زیرساختی، تدوین سناریوهای بحران و ارائه راهکار برای مقابله، شناسایی و پیشنهاد طبقه‌بندی و اولویت‌بندی مراکز و سامانه‌های مهم استان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله راهکارهای مناسبی است که می‌توان مورد اهتمام قرار داد و از طریق ارائه آن به کارگروه ذیربط و همچنین اجرای مانورهای دوره‌ای برای حفظ و ارزیابی عملکرد مناسب؛ آمادگی‌های لازم برای مقابله با تهدیدات در حوزه فاوا را کسب کرد.

وی تصریح کرد: با ایجاد هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط با این حوزه در سطح استان برای مقابله با تهدیدات و شرایط اضطراری در حوزه فناوری اطلاعات می‌توانیم شاهد ارتقا توانمندی و سازمان‌دهی تیم‌های واکنش سریع مقابله با هر گونه تهدید در زمان بروز بحران در سازمان‌های مختلف باشیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با تاکید بر مقوله آموزش‌های لازم در زمینه سایبری خاطر نشان کرد: باید آموزش‌ها به‌صورت هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده باشد و نتایج آن‌ها رصد شود همچنین آموزش‌ها باید در سطوح مختلف مدیران،کارکنان و آحاد مردم باشد و از ظرفیت همه دستگاه‌ها اعم از صداوسیما، آموزش‌وپرورش، پلیس فتا و دانشگاه‌ها استفاده شود.

این جلسه با حضور فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، سیدمجتبی حسین پور مشاور کارگروه ارتباطات مدیریت بحران وزارت و مدیران حوزه ICT  در این اداره کل برگزار شد.

 

نظر شما