شناسهٔ خبر: 36905339 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس شرکت‌های دانش‌بنیان در صحن علنی مجلس:

مقابله با تحریم‌های غربی‌ها در گرو توجه به اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان است

سید محمد خراسانی گفت: توجه به اقتصاد دانش‌بنیان یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با تحریم‌ها و تأمین نیازمندی‌های داخلی کشور است.

صاحب‌خبر -

توجه به اقتصاد دانش بنیان یکی از راهکارهای مقابله با تحریم استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سیدمحمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در سخنرانی‌هایشان به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید می‌کنند و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی می‌دانند.

وی درباره اهمیت توجه به اقتصاد دانش بنیان افزود: با توسعه اقتصاد دانش بنیان قطعا ارزش افزوده فراوانی برای کشور ایجاد می‌شود، تولید ناخالص ملی کشور افزایش پیدا می‌کند، اقتصاد بدون نفت محقق شده و همچنین از این طریق می‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد و نیازهای کشور را با توانمندی‌های داخلی تأمین کرد.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با اشاره به حل مشکل اشتغال در صورت توجه به اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی کشور، بیکاری جوانان است که از طریق توسعه شرکت‌های دانش بنیان و نوآور این مشکل حل و فصل می‌شود و میزان اشتغال افزایش پیدا خواهد کرد.

صاحبکار خراسانی گفت: ۱۰ سال قبل شرکت‌های نفتی چون توتال به عنوان بزرگترین شرکت‌های تجاری جهانی مطرح بودند اما اکنون شرکت‌های دانش بنیان چون اپل، فیس بوک و ماکروسافت و ... جای آن شرکت‌ها را گرفته‌اند و باید به توسعه شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش توجه کرد.

وی افزود: در سال ۸۹ مجلس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را تصویب کرد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با همکاری دستگاه‌های ذیربط اجرای این قانون را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان یادآور شد: با دستور فرمانده معظم کل قوا و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، امکان گذراندن خدمت سربازی در شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده و این مسئله‌ای قابل توجه است.

صاحبکار خراسانی با اشاره به اینکه به همت وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد، ۴۷ پارک علم و فناوری تاکنون ایجاد شده است، تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان پایگاه جذب نخبگان شده و موج حرکت به سمت شرکت‌های نوآور در اغلب نقاط کشور ایجاد شده است.

وی بیان کرد: شاخص جهانی نوآوری در ۸۰ معیار مورد رصد قرار می‌گیرد که رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری از رتبه ۱۲۰ در سال ۹۳ به رتبه ۶۱ در سال ۹۸ رسیده که باید این رویه را ادامه دهیم.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با بیان اینکه در برخی از زمینه رتبه کشورمان خوب و در برخی دیگر خوب نیست، خاطرنشان کرد: برای مثال در مولفه خلق دانش، رتبه ۲۳ جهانی را داریم اما در زمینه مسائلی چون جذب سرمایه و یا زیرساخت‌های ICT رتبه خوبی نداریم.

صاحبکار خراسانی ادامه داد: صادرات کشورما در سال ۲۰۱۹، ۵۳ میلیارد دلار بوده است اما صادرات کشورهایی چون ترکیه بیشتر از ماست و همچنین تنوع بسیار زیادی دارد که ما باید به تنوع محصولاتی که به سایر کشورها صادر می کنیم، توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت سهولت در انجام کسب و کار، گفت: کشور ما از نظر تعداد مقالات علمی رتبه ۱۶ و از نظر تولید ناخالص ملی رتبه ۲۶ جهانی را دارد و بر این اساس بنیه علمی بسیار خوبی داریم اما از نظر بازار نوآورانه رتبه ۶۱ و همچنین از نظر شاخص جهانی رقابت‌پذیری رتبه ۸۹ را داریم که این آمارها نشان دهنده وجود قوانین و مقررات دست‌وپاگیر است که اگر تحولی در این زمینه انجام شود قطعا اقتصاد ما می‌تواند با همت شرکت‌های دانش بنیان رشد کند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما