شناسهٔ خبر: 36901593 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سریال عظیم و فاخر «حضرت موسی(ع)» به مرحله پیش‌تولید رسید

سریال حضرت موسی(ع) بزرگ‌ترین پروژه قرآنی صداوسیما، به کارگردانی جمال شورجه پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های فراوان بالاخره وارد مرحله پیش‌تولید شد.

صاحب‌خبر -


  سرویس ادب و هنر-

شاید پس از موفقیت‌های کم‌نظیر سریال «یوسف پیامبر(ع)» به کارگردانی مرحوم فرج‌الله سلحشور و به ویژه استقبال خیره‌کننده از این أثر در برخی از کشورهای جهان، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که سریال بعدی وی با مشکلاتی مواجه شود؛ اما مسائل مالی که مهم‌ترین منشأ آن نیز عدم پرداخت کافی بودجه مصوب صداوسیما از سوی دولت است، باعث شد تا سلحشور نتواند این سریال را به مرحله تولید برساند.
اولین بار، حدود 9 سال قبل، یعنی سال 1389 بود که فرج‌الله سلحشور از ساخت سریالی درباره حضرت موسی(ع) خبر داد. سریالی که به گفته سلحشور، بنا بود به یکی از عظیم‌ترین آثار تاریخ سینما و تلویزیون تبدیل شود و مطابق با متن قرآن کریم، زندگی این پیامبر الهی را به تصویر بکشد. سلحشور همچنین به کیهان گفته بود: «این سریال چهار هزار سال تاریخ ننگین بنی‌اسرائیل را افشا می‌کند و مبارزه‌ای است با جنایات صهیونیست‌‌ها و دفاعی است از خون مردم مظلوم غزه.»
کار تحقیق و پژوهش و نگارش فیلمنامه این سریال با حضور 23 نفر از علما، استادان علوم قرآنی، محققان و کارشناسان و متخصصان ادبیات نمایشی در طی چهار سال و نیم انجام شد. سلحشور از اوایل سال 1393 آماده بود تا فیلمنامه را جلوی دوربین ببرد. اما مشکلات مالی سازمان صداوسیما مانع وی شد. طوری که مرحوم سلحشور در همان دوران، مشارکت مردمی را به عنوان راه‌حل این مشکل برگزید. وی در گفت‌وگویی با کیهان اعلام کرده بود: من جز مردم، کسی را نمی‌شناسم که به این کارهای قرآنی علاقه داشته باشد. اگر مردم مرا خادم خود می‌دانند کمک کنند تا سریال حضرت موسی(ع) را بسازم. دلم می‌خواهد شماره حسابی در اختیار مردم بگذارم و بخواهم برای سریال هر چقدر می‌توانند کمک کنند!
با این حال، سلحشور به خاطر ابتلا به بیماری سرطان ریه بستری شد و متأسفانه هشتم اسفند سال 1394 دار فانی را وداع گفت. اما این پایان کار سریال «موسی(ع)» نبود. چراکه حدود یک ماه پس از درگذشت سلحشور، جانشین وی مشخص شد. فروردین سال 95 بود که رئیس‌ وقت مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی صدا و سیما به طور رسمی اعلام کرد که «جمال شورجه» کارگردان پروژه حضرت موسی(ع) شده است. جمال شورجه، کارگردان باسابقه سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که در تولید سریال «یوسف پیامبر(ع)» نیز مشاور سلحشور بود و خانواده مرحوم سلحشور نیز وی را میراث‌دار پدرشان معرفی کردند.
با این حال شورجه نیز برای تولید این سریال با همان موانع قبلی مواجه بود. وی خرداد سال 96 در گفت‌وگو با کیهان گفته بود که دستانی در کار است تا این سریال تولید نشود.
با این حال، حمایت مدیران ارشد صداوسیما و معاونت سیما، پایانبخش این مشکلات شد. مرتضی میرباقری، معاون سیما آذر سال 96 از قرار گرفتن تولید دو سریال فاخر «سلمان فارسی» و «حضرت موسی(ع)» در اولویت تلویزیون خبر داد. وی همچنین بهمن سال 97 بار دیگر بر تولید این سریال تأکید کرد و گفت که کارگردان و تهیه‌کننده سریال حضرت موسی(ع) در پی لوکیشن و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشروی این پروژه هستند.
اما متأسفانه دومین کارگردان سریال حضرت موسی(ع) نیز اوایل سال 98 به خاطر سکته مغزی بستری شد و این مسئله موجب تاخیر در تولید این سریال شد. از همان موقع، بار دیگر بدخواهان این پروژه دست به کار شدند و بیماری شورجه را بهانه جلوگیری از ساخت این سریال قرار دادند. با این حال، این بار عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس‌ سازمان صداوسیما به طور رسمی از جمال شورجه و پروژه حضرت موسی(ع) حمایت کرد.
تا اینکه پس از بهبودی نسبی جمال شورجه، سریال «حضرت موسی (ع)» در شب ولادت حضرت امام حسن عسکری(ع) با حضور برخی از دست‌اندرکاران این پروژه و خادمان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رسماً وارد پیش‌تولید شد.
شورجه در این مراسم اظهار داشت: امیدوارم این پروژه به سلامتی شروع و به احسن وجه تمام شود و بتواند به طور گسترده‌ای به جهان اسلام و دنیا عرضه گردد. امیدوارم سریال «حضرت موسی(ع)» باعث وحدت بین ادیان الهی شود.
این سینماگر در ادامه یادآور شد: خداوند زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور را رحمت کند که قضیه تولید چنین سریال عظیمی را کلید زد و بعد از درگذشت ایشان ادامه این مسیر به این جمع سپرده شد و من امیدوارم بنده و یکایک عزیزانی که قرار است در این سریال کار کنند لیاقت به سرانجام رساندن آن را داشته باشیم.




نظر شما