شناسهٔ خبر: 36897417 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر تأکید کرد؛

لزوم ارتقای شناخت امدادگران از لایه‌های مختلف اثرات مخرب بلایای طبیعی

رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر گفت: «موضوعی که باید در امدادرسانی‌ها به آن توجه کرد، ارتقای شناخت امدادگران از لایه‌های اثرات مخرب بلایا و ارتقای مهارت‌های کمک به بازماندگان با ایجاد نگرش جدید است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، حبیب احمدزاده عصر امروز در کارگاه آموزشی «نقش امیدآفرینی دانشجویان و هنرمندان در حوادث و بلایا» دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو برگزار شد، به همراه تنی چند از اعضای هیئت‌علمی، استادان گروه روانشناسی و دانشجویان این واحد دانشگاهی که تجربه حضور در مناطق زلزله‌زده و درگیر حوادث طبیعی را داشتند به بیان مشاهدات و راهکارهای عملی در این خصوص پرداختند.

رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی در گفتگو با خبرنگار خبرنگار آنا با بیان اینکه بحران‌ها از لحاظ ماهیت، بزرگی و شدت متفاوت هستند، اما تمام آنها عواقبی به بار می‌آورد كه علاوه بر خسارات مالی و جانی می‌تواند به ‌طور جدی در کارکرد روحی و روانی بازماندگان نقش بسیار مخرب‌تری ایجاد کند، اظهار کرد: «بلایای طبیعی از قدیمی‌ترین مسائلی است که فکر بشر را به خود مشغول کرده و هیچ‌کس نمی‌تواند ابعاد چنین حادثه‌ای را به طور دقیق و قطعی تصور و یا پیش‌بینی کند.»

انسیه ماهینی با بیان اینکه خداوند متعال بارها در قرآن کریم وقوع بلایای طبیعی و چگونگی آن را تشریح کرده است، اظهار کرد: «بدون تردید فاجعه‌ای که بر اثر بلایای طبیعی اتفاق می‌افتد، اثرات مخرب و تکان‌دهنده‌ای بر جای خواهد گذاشت که وحشت کامل ناشی از آن در افراد مختلف به خصوص کسانی که در محل حادثه یا اطراف آن زندگی می‌کنند، کاملاً محسوس و مشهود است.»

وی با اشاره به اینکه نیاز به آمادگی پزشکی و امدادی برای کاهش بحران‌های پس از سوانح و بلای طبیعی، از سال‌ها قبل به طور جدی احساس شده و اقداماتی نیز در این خصوص صورت گرفته است، تشریح کرد: «یکی از مسائلی که باید در کنار امدادرسانی‌های معمول در مدیریت بحران به آن توجه کرد، ارتقای شناخت امدادگران از لایه‌های مختلف اثرات مخرب بلایا و ارتقای مهارت‌های کمک به بازماندگان با ایجاد نگرش جدید است.»

رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با بیان اینکه کارشناسان اقدامات مقابله با حوادث و بلایا را در سه مرحله پیش از وقوع فاجعه، حین وقوع فاجعه و پس‌ از آن تقسیم‌بندی کرده‌اند، تشریح کرد: «نوع اول برای کاهش شدت بحران و خسارت‌های ناشی از آن و نوع دوم آموزش شیوه‌های مقابله حین بحران و وقوع حادثه است.»

نقش مردم در سازمان‌دهی و برقراری نظم بعد از وقوع حادثه

ماهینی با بیان اینکه پس از وقوع هر حادثه‌ای نخستین افرادی که در محل حضور دارند، مردم بومی آن منطقه هستند، متذکر شد: «نوع سوم مقابله با حوادث، آموزش همگانی برای بعد از وقوع حادثه و بحران است. اگر آموزش‌های صحیح و جامعی به مردم داده شود، هنگامی‌ كه هیچ نظمی در محل وجود ندارد و تقریباً همه‌چیز از كنترل خارج‌شده است، مردم می‌توانند در سازمان‌دهی و برقراری نظم برای رهایی از مصیبت‌های بیشتر بعد از وقوع حادثه کمک‌های قابل توجهی  انجام دهند.»

وی با بیان اینکه در جریان بلایای طبیعی، آسیب‌های روحی و روانی به سادگی دیده نمی‌شوند و رفع آن نیز با گذشت زمان همراه است، تأکید کرد: «اختلال استرس پس از سانحه مجموعه‌ای از علائم است که در پی مواجهه با حوادث آسیب‌زای زندگی پیدا می‌شود. افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات همراه با اختلال استرس پس از ضربه است. معلولیت و عواقب روانی حوادث که گاهی تا پایان عمر باقی می‌ماند، در اکثر مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرد و این زخم‌های روانی اگرچه پنهان هستند، اما موجب رنج، ناتوانی و اُفت کارکرد بسیاری از انسان‌ها می‌شوند.»

رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد می‌توان از باورهای دینی افراد برای آرامش بخشیدن به آنان استفاده کرد، افزود: «امروزه اهمیت رسیدگی سریع و به‌هنگام به واکنش‌های روانی افراد آسیب‌دیده مورد تــوجه متولیان قرار گرفته است، به همین دلیل پرداختن به واکنش‌های روانی بازماندگان با هدف عادی‌سازی واکنش‌ها و جلوگیری از بروز عـوارضی که منجر به افت کیفیت زندگی فردی، اجتماعی و کاهش کارآیی افراد می‌شود، از پررنگ‌ترین اهداف فعالیت‌هایی است که علاوه بر توجه متخصصان، کارشناسان و مددکاران اجتماعی مستلزم توجه همگانی است.»

انتهای پیام/4078/

نظر شما