شناسهٔ خبر: 36894995 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کدام بهتر است؟ کیسه پارچه‌ای، کاغذی یا پلاستیکی

30054

امروزه استفاده از ساک دستی به خاطر سهولت استفاده جهت خرید، تبلیغ و جابجایی وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بالونچی، علاوه بر مزیت جابجایی می‌توان این گزینه‌ها را به‌راحتی شخصی کرد تا نحوه طرز فکر و میزان توجه شما به محیط‌زیست را نشان دهد.

به‌طورکلی می‌توان این نوع ساک‌ها را به سه دسته پلاستیکی، کاغذی و پارچه‌ای (کیسه پارچه‌ای) تقسیم کرد. هر کدام از این نوع کیسه‌ها در حال تولیدند و مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به این فکر کرده‌اید که برای استفاده باید به چه نکاتی توجه کرد؟

ساک‌های پلاستیکی، کاغذی یا پارچه‌ای؟

بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، هرکدام از این کیسه‌ها را طبق معیارهایی موردسنجش قرار دهید تا با انتخابی آگاهانه جنس موردنظر را انتخاب کنید.

جنسیت:

کیسه‌های پلاستیکی از مواد پلی‌اتیلن بر پایه سوخت‌های فسیلی تهیه می‌شود. انواع کیسه‌های کاغذی از فیبر سلولز که از چوب خردشده است تولیدشده و درنهایت ساک‌های پارچه‌ای از جنس پنبه، کتان و کنف (که چندان مرسوم نیست) تولید می‌شود که همگی بر پایه گیاه هستند. هر کیسه پارچه‌ ای با توجه به‌اندازه و کیفیت مواد مصرف‌شده می‌تواند وزنی حدود ۱۰-۱۵ کیلوگرم را حمل کند که تحمل این وزن برای جنس‌های پلاستیکی و کاغذی بسیار کمتر است.

تنوع:

ساک پارچه‌ ای را می‌توان بارنگ، اندازه و چاپ دلخواه برای استفاده در سازمان‌ها، نمایشگاه‌ها، رویدادها و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی سفارش داد. برخلاف کیسه‌های پلاستیکی که اغلب شفاف‌اند و با آرم فروشگاه تزئین شده‌اند، ساک‌های پارچه‌ای در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت و با چاپ دلخواه شما وجود دارند که می‌تواند به سبک سلیقه شما نزدیک‌تر باشد. این نوع ساک‌ها فقط برای خرید استفاده نمی‌شوند بلکه می‌تواند سبک و روش زندگی و نحوه تفکر شما در رابطه با حفظ محیط‌زیست را به دیگران نشان دهد.

محیط‌زیست:

حدود ۱۲۷ کشور و شهر در سراسر جهان، استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی و نایلونی را ممنوع اعلام کرده‌اند. چرا که کیسه‌های پلاستیکی از نظر بیولوژیکی تجزیه‌ناپذیر بوده و با رها کردن این کیسه‌ها در خیابان‌ها، طبیعت بکر، اقیانوس‌ها و حتی یافتن آن‌ها در شکم آبزیان که به آن تهدید مدرن گفته می‌شود، خسارت‌های بی‌شماری به طبیعت و حیات‌وحش وارد می‌شود. استفاده از کیسه‌های کاغذی به دلیل تخریب جنگل جهت تولید کاغذ توصیه نمی‌شود. اگرچه تولید کیسه‌های پارچه‌ای نیاز به منابع متعددی دارد اما قابل‌ استفاده مجدد بودن آن‌ها، تأثیر منفی آن را کاهش می‌دهد و هر چه تعداد دفعات استفاده از آن‌ها بیشتر باشد تأثیر منفی کمتری بر طبیعت دارد.

ساک‌های خرید پارچه‌ای از الیاف تجدیدپذیری همچون پنبه و کنف تولیدشده که برخلاف کیسه‌های پلاستیکی که از جنس پروپیلن و پلی‌اتیلن که از سوخت‌های فسیلی نشئت‌ گرفته تهیه‌شده و فرایند تولید آن‌ها منجر به افزایش آلودگی هوا و آسیب به لایه اوزون می‌شود و تجزیه محصول نهایی به صدها سال زمان نیاز دارد، جنس این نوع ساک‌های پارچه‌ای از گیاهان است، تجزیه‌پذیر و قابل‌استفاده مجدد هستند.

استفاده از رنگ‌های پارچه‌ای و مبتنی بر آب که برای چاپ ساک‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود، برای سلامتی مضر نیستند، لذا به‌عنوان ساک‌های دوستدار طبیعت شناخته می‌شوند.

در مطالعات جامعی که آژانس محیط‌زیست انگلیس ارائه داد، کیسه‌های کاغذی باید حداقل ۳ بار و کیسه‌های پلاستیکی ۳۲۷ بار مورد استفاده قرار گیرند تا تأثیر منفی ناشی از تولید آن خنثی شود اما آیا این‌گونه است؟

استحکام:

ساک‌های پارچه‌ای نسبت به ساک‌های پلاستیکی ضخیم‌تر بوده و همین امر باعث می‌شود آن‌ها به‌اندازه کافی برای استفاده مجدد استحکام داشته باشند. حتی برای مقاومت بیشتر می‌توان از مقوای محکم در کف آن استفاده کرد. افزودن بار به کیسه‌های پلاستیکی نازک، باعث پارگی و غیر قابل‌استفاده بودن آن‌ها شده و این امر در ساک‌های پارچه‌ای اتفاق نمی‌افتد. همچنین این نوع ساک‌ها در برابر خیس شدن مقاوم بوده و برخلاف کیسه‌های کاغذی، خیس شدن باعث از دست دادن یکپارچگی آن‌ها نمی‌شود. به خاطر عدم شفافیت این نوع ساک‌ها، حمل انواع وسایلی همچون مواد غذایی و نوشیدنی، لوازم اداری، کلیه وسایل شخصی و ... قابل‌رؤیت نبوده و با اطمینان بیشتری می‌توان آن‌ها را حمل کرد.

بازاریابی:

برخلاف کیسه‌های پلاستیکی یا کاغذی، تبلیغاتی که روی این نوع ساک‌ها درج می‌شود بادوام‌تر بوده و می‌تواند مدت‌زمان طولانی‌تری خدمات و محصولات برند را تبلیغ کند.

جمع‌بندی:

برخلاف پلاستیک‌های یک‌بارمصرف (و یا بعضاً چندبار مصرف) می‌توان از ساک‌های پارچه‌ای بارها و به مدت طولانی‌تری استفاده کرد و به خاطر استحکام بهتر به این دلیل که مانند پلاستیک و نایلون‌ها مچاله نمی‌شود و شکل ظاهری خود را از دست نمی‌دهد، موردتوجه قرارداد. همچنین ساک‌های پارچه‌ای قابل شستشو بوده و می‌توان مواد خوراکی را نیز در آن قرارداد زیرا مانند نایلون از مواد شیمیایی خطرناک ساخته نشده و برای سلامتی انسان نیز ضرری ندارد. ساک‌های پارچه‌ای تنها یک ساک ساده برای حمل وسایل نیست، بلکه از طریق چاپ لوگو یا برندی خاص می‌توان از آن به‌عنوان ابزار تبلیغاتی موثر استفاده کرد که از نظر قیمت، ارزان‌تر از سایر تبلیغات می‌باشد و همچنین ابزاری جهت استفاده‌ی روزمره شهروندان است.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما