شناسهٔ خبر: 36894911 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خراسان جنوبی| مردم نگران کمبود کالای شب عید نباشند

تأمین مایحتاج مردم یکی از وظایف مسئولان است و در اوضاع اقتصادی فعلی و در شرایطی که مردم نگران تامین مایحتاج خود هستند مسئولان در خراسان جنوبی به مردم اطمینان خاطر می‌دهند که هیچ گونه مشکلی در زمینه اقلام اساسی مورد نیاز مردم در استان وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، بعد از اصلاح قیمت بنزین مسئولان در خراسان جنوبی در تلاش هستند تا مردم نگرانی از بابت افزایش قیمت‌ها و کمبود کالاهای اساسی نداشته باشند از این رو تلاش می‌کنند با توزیع کالاهایی تنظیم بازار قمیت‌ها را در حالت تعادل قرار داده و مانع از سوء استفاده دلالان شوند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: بحث تظیم بازار و توزیع اقلام اساسی در یک ماه اخیر با توجه به تغییرات نرخ بنزین با حساسیت بیشتری در سطح استان پیگیری می‌شود که در این راستا مهمترین موضوع کمبود برنج پاکستانی در سطح استان بود.

الیاس جویبان با بیان اینکه همه ساله همزمان با فصل برداشت برنج ایرانی ورود برنج خارجی در کشور ممنوع می‌شود گفت: این موضوع تا 15 آبان ماه ادامه دارد که امسال هم ممنوعیت واردات را در سطح کشور داشتیم.

وی با بیان اینکه در حوزه برنج‌ هندی هیچ گونه مشکل و کمبودی در استان نبوده است افزود: در حوزه برنج ‌پاکستانی کمبود شدیدی احساس شد که در این راستا درخواست سهمیه برنج به خراسان جنوبی داشتیم که خوشبختانه 408 تن برنج مرغوب پاکستانی با قیمت هر کیسه 10 کیلوگرمی 89 هزار تومان در مرحله نخست به این استان تخصیص پیدا کرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه کار توزیع این میزان برنج از شنبه هفته گذشته در سطح استان آغاز شد بیان کرد: در این راستا 150 تن در مرکز استان و به هر شهرستان نیز 24 تن تعلق گرفت که با توزیع این برنج‌ها سطح قیمتی آن در بازار کاهش یافت.

توزیع 2127 تن برنج در استان از ابتدای سال

جویبان با بیان اینکه طبق تاکید مسئولان ستاد تنظیم بازار استان این روند در بازار ادامه دارد تصریح کرد: 360 تن روز گذشته و 268 تن نیز امروز سهمیه برنچ پاکستانی به استان تعلق گرفت که برای توزیع در هفته جاری و هفته آینده به فروشندگان داده می‌شود که در این راستا مشکلی جهت تامین برنج پاکستانی در استان نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از امروز توزیع محموله دوم آغاز می‌شود گفت: سهم برنج هندی برای استان نیز 541 تن بود که تاکنون 350 تن جذب شده و مابقی چون متقاضی نداشته هنوز جذب نشده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال بالغ بر 2 هزار و 127 تن برنج در سطح استان توزیع شده است ادامه داد: برنج‌ها در مرکز استان در بین 160 مرکز واحد صنفی و خرده فروشی تقسیم و توزیع می‌شود و از طریق تماس با تلفن 124 آدرس مراکز توزیع نزدیک به محل زندگی خود را دریافت کنند.

جویبان با بیان اینکه سهمیه اول توزیع شده، سهمیه دوم در حال انجام و سهمیه سوم در حال جذب است ظهار داشت: هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد و مردم از احتکار خانگی جلوگیری کرده و نگران شب عید نیز نباشند چرا که دوباره تامین می‌شود.

توزیع 6100 تن شکر در استان

وی با اشاره به توزیع شکر در استان نیز گفت: از ابتدای امسال 6 هزار و 100 تن شکر در سطح استان توزیع شده که در بسته‌های 900 گرمی و یک کیلوگرمی توزیع می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت شکر قبلاً برای مصرف کننده 3 هزار تومان بود ادامه داد: اما با تغییر ارز شکر به ارز نیمایی این قیمت برای مصرف‌کننده به 4 هزار و 700 تومان افزایش یافت.

جویبان با بیان اینکه 482 تن شکر در حال توزیع داریم  گفت: 244 تن سهمیه جدید نیز از محل با تنظیم بازار به استان تخصیص پیدا کرده که توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به توزیع گوشت مرغ منجمد نیز افزود: سهمیه ستاد تنظیم بازار استان 140 تن بوده که اگر کسی می‌خواهد تحویل می‌دهیم اما چون قیمت آن با مرغ گرم تفاوتی نداره متقاضی ندارد و قیمت هر کیلومرغ گرم برای مصرف کننده نیز بالغ بر 12 هزار و 900 تومان است که در مراکز عرضه مستقیم به صورت روزانه در حال توزیع است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به توزیع گوشت قرمز نیز گفت: با توجه به افزایش دام زنده قیمت هر کیلو گوشت گوسفند از 85 هزار تومان به 75 هزار تومان و در برخی فروشگاه‌ها به 68 هزار تومان کاهش یافته است.

1100 تن میوه برای شب عید در استان ذخیره می‌شود

جویبان با اشاره به ذخیره میوه شب عید استان بیان کرد: در این زمینه هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و 650 تن پرتقال تامسون و والنسیای جنوب و 450 تن سیب زرد و قرمز با کیفیت برای شب عید در استان ذخیره سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع یک هزار و 100 تن میوه خریداری و ذخیره سازی می‌شود گفت: توزیع این میوه‌ها از اسفند ماه در استان آغاز و تا نیمه فروردین ماه ادامه خواهد داشت که پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش برداشت، قیمت از سال گذشته پایین‌تر باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ادامه به بحث مشاغل خانگی اشاره و تصریح کرد: در 8 ماهه امسال 346 فقره مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده که 227 نفر با مبلغ 21 میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند که 99 نفر تاکنون وام دریافت کردند.

وی از برگزاری 5 دوره آموزشی برای 150 بافنده فرش خبر داد و گفت: شرکت تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف استان در نمایشگاه تهران نیز از دیگر اقدامات خوب بوده که همان روز اول فرش خود را در این نمایشگاه به فروش رساندند.

اختصاص 3 میلیارد تومان تسهیلات به بافندگان فرش استان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از اختصاص 3 میلیارد تومان تسهیلات به بافندگان فرش خبر داد و اظهار داشت: در این راستا 300 نفر هر کدام به مبلغ 10 میلیون تومان به صندوق کارآفرینی امید معرفی و از مزایای آن بهره‌مند شدند.

جویبان از برگزاری چهاردهمین دوره المپیاد فرش دستباف کشور در بهمن ماه به میزبانی استان خبر داد و گفت: 90 درصد فرش استان صادر می‌شود و سالانه 160 هزار مترمربع فرش در استان به ارزش 145 میلیارد تومان تولید می‌شود که بیش از 100 هزار مترمربع آن صادر شده و 10 میلیون دلار ارزآوری دارد.

انتهای پیام/253/ ع

نظر شما