شناسهٔ خبر: 36894246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برخورد با ۵۰ مزاحم تلفنی اورژانس همدان

همدان- ایرنا- مدیر اورژانس پیش بیمارستانی همدان گفت: امسال ۵۰ نفر مزاحم تلفنی حرفه‌ای شناسایی و تلفن آنها قطع شد و تعدادی از آنها نیز با حکم قضایی راهی زندان شدند.

صاحب‌خبر -

حبیب الله معصومی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه ۵۰۰ هزار تماس با مرکز فوریت های پزشکی برقرار می شود که بخشی از این تماس ها غیر ضروری و نامرتبط با ماموریت های اورژانس نظیر دریافت اطلاعات در مورد یارانه، تعطیلی مدارس و دیگر مسایل مرتبط است

وی اضافه کرد: برخی افراد برای ایجاد مزاحمت با سیم کارت های پنج هزار تومانی با این مرکز تماس برقرار می کنند و سیم کارت را پس از چندین نوبت مزاحمت معدوم می‌کنند.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: ماهانه پنج هزار ماموریت توسط اورژانس همدان انجام می شود که ۲۱ درصد این ماموریت ها جاده ای مابقی آن حضور در حوادث اورژانس مربوط به داخل شهر است.

معصومی ادامه داد: با وجود کاهش جمعیت همدان نسبت به سال ۸۵ اما میزان ماموریت های اورژانس همدان نسبت به این سال، پنج برابر افزایش یافته که علت این افزایش، آشنایی مردم به حقوق خود و دسترسی آسان به مراکز اورژانس است

آغاز طرح سلامت زمستانی
وی گفت: طرح سلامت یا امداد زمستانی از بیستم آذر با هدف مقابله با شرایط بحرانی آغاز شده و در این راستا اورژانس و بیمارستان ها برای شرایط بحرانی، سرما زدگی و تروما آماده می‌شوند.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: یکی از نیارهای استان سردسیر همدان، آمبولانس های کمک دار است که به تازگی ۶ دستگاه آمبولانس به شهرستان های دارای گردنه و مسیر سخت گذر تحویل شد.

معصومی اضافه کرد: آمبولانس ها به دارو و سرم، خودروهای اورژانس به زنجیر چرخ و ضد یخ و پایگاه های اورژانس به سوخت جایگزین و مواد غذایی مورد نیاز مجهز شدند.

وی بیان کرد: هر ساله چندین تن در حوادث چهارشنبه پایان سال جان باخته یا مصدوم و مجروح می شوند بنابراین آموزش همگانی در این باره از ۲ هفته دیگر شروع می شود. 

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: هدف اورژانس ایجاد هماهنگی بین واحد آموزش علوم پزشکی، شهرداری، آموزش و پرورش، ائمه جمعه، خبرگزاری ها و صدا و سیما برای آموزش پیشگیری از حوادث چهارشنبه پایان سال در مراکز آموزشی، مدارس، مساجد است.

معصومی گفت: با آغاز بارش برف برخی شهروندان اقدام به تیوب سواری می کنند در حالیکه احتمال برخورد با تنه درخت، تیر چراغ برق و سقوط در چاله وجود دارد. 

جان باختن ۳۷۱ تن در سوانح رانندگی همدان 
مدیر اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: هشت ماهه امسال ۳۷۱ تن در سوانح جاده ای این استان جان باختند که این آمار نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است.

معصومی اضافه کرد: سه ماه از هشت ماه نخست امسال روند تصادف های فوتی کاهشی بوده و در دیگر ماه ها افزایش داشته است همچنین بیشترین میزان تلفات جاده ای مربوط به مهرماه سال جاری به علت عبور پنج میلیون خودرو از جاده های این استان برای حضور در راهپیمایی اربعین است.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: افراد حاضر در داخل آمبولانس اورژانس، پزشک نیستند بلکه کارشناس و کاردان هستند و در صورت فرد سانحه دیده دچار جمود نئشی نشده باشد او را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

معصومی اضافه کرد: این امر موجب شده فرد آسیب دیده در داخل آمبولانس یا بیمارستان فوت کرده و این آمار به اسم علوم پزشکی ثبت شود اما از این پس مولفه هایی نظیر سن، فشار خون و سطح هوشیاری حادثه دیده بررسی شده و با در نظر گرفتن این سه عامل محل فوت در بیمارستان، داخل خودروی آمبولانس یا محل حادثه آنالیز شود.

وی گفت: اورژانش هوایی همدان از مرداد سال ۹۳ راه اندازی شده و تاکنون ۳۱۲ پرواز برای انتقال مصدومان به بیمارستان و ماموریت های بین بیمارستانی انجام داده است.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ایجاد پد برای فرود بالگرد زمانی آرزو بود اما هم اینک در بیشتر شهرستان ها به جز اسدآباد، بهار و رزن زمینه فرود بالگرد امداد و نجات مهیا شده است.

معصومی افزود: در عین حال ۵۰ نقطه در جاده های پرترافیک و حادثه خیز این استان برای ایجاد پد فرود بالگرد شناسایی شدند که تاکنون در مورد ۲۰ نقطه به نتیجه رسیده ایم. 

وی درباره مسمومیت با مونوکسید کربن نیز گفت: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون ۱۹ مسموم به مراکز درمانی منتقل شدند همچنین قاتل خاموش جان سه تن را گرفت.

وی با بیان اینکه ۴۰ نیروی انسانی تا آخر سال به جمع نیروهای این مرکز اضافه می شود بیان کرد: ۱۱ ساختمان اورژانس در حال ساخت است که ۲ واحد آن واقع در ملایر و روستای «میان ده» تویسرکان بهره برداری و تحویل شده است.

وی اظهار داشت: هم اینک ۶۱ پایگاه اورژانس در استان فعال است که تا پایان برنامه ششم توسعه سه پایگاه جدید در رزن، آزاد راه همدان - ساوه و  آب مشکین کبودراهنگ ایجاد می شود.

نظر شما