شناسهٔ خبر: 36894022 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر پیشگیری قوه قضاییه:

سرانه هزینه‌ یک زندانی ۲۰ برابر یک دانش‌آموز است

بوشهر- ایرنا- مدیرکل دفتر پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: سرانه هزینه کرد در کشور برای یک زندانی ۲۰ برابر سرانه یک دانش‌آموز است بنابراین ایجاد شبکه‌هایی برای اجرای پروژه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

صاحب‌خبر -

علی‌محمد زنگانه روز دوشنبه نشست کارشناسان حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سراسر کشور در بوشهر با اشاره به اجرای طرح نظام مراقبتی اجتماع محور دانش‌آموزی (نماد) اظهار داشت: نماد یک طرح پیشگیری رشد مدار است که دانش‌آموزان از سن ۷ تا ۱۸ ساله را شامل می‌شود.

طرح نماد با مشارکت ۱۴ دستگاه با هدف کاهش آسیب های اجتماعی بین دانش‌آموزان بویژه در زمینه اعتیاد به مواد مخدر ابتدا به صورت آزمایشی در ۳۰ مدرسه اجرا شد و اکنون در ۶ هزار و ۵۰۰ مدرسه در قالب ۳۵ منطقه آموزشی کشور در دست اجراست.

زنگانه اظهار داشت:‌ سن طلایی پیشگیری رشد مدار، از پیش دبستانی تا سه سال اول مقطع ابتدایی را شامل می‌کند و بر همین مبنا در طرح نماد حدود ۸۰ درصد منابع طرح برای همین دوره سنی هزینه می‌شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکید کرد: «پیشگیری رشد مدار هوشمندانه» فایده بالایی دارد و در آن پیشگیری‌ها در سه سطح مدرسه، خانواده و محله دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: نرخ رشد آسیب‌ها و جرایم در دنیا  ۲ برابر نرخ رشد جمعیت است و تنها کشورهایی با این آسیب‌ها کمتر  روبرو هستند که در دو دهه گذشته برنامه‌های پیشگیری رشد مدار داشتند و از آسیب‌ها جلوگیری کردند.

زنگانه اضافه کرد: همافزایی و هماهنگی بین همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه در حوزه اجتماعی با هدف  ایجاد شبکه‌ها و ائتلاف‌ها برای اجرای پروژه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری است زیرا  در غیر این صورت منابع ملی به هدر می‌رود.

این مسئول در قوه قضاییه افزود: امروز باید تلاش کرد در هنگام مداخله، نظام شناسایی فعال و به هنگام داشته باشیم و بلافاصله فرد را زیر چتر حمایتی، مراقبتی، مشاوره‌ای و حمایت مددکارانه قرار دهیم.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزی که در خطر خشونت یا خودکشی و مرگ قرار گرفته، باید در کنار نظام مراقبت از مداخله عمومی و نظامی نیز بهره‌مند شود زیرا برخی مداخله‌ها نیاز به خدمات بهزیستی و رفاه اجتماعی وجود دارد.

زنگانه ادامه داد: نظام شناسایی برای حمایت از اشخاص در کشور پویا نیست و افراد پس از خوداظهاری زیرپوشش سازمان‌های حمایتی قرار می‌گیرد.

وی همچنین برضرورت استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و خیران به عنوان یک ظرفیت بزرگ و استفاده از توان داوطلبان متخصص در کنار پروژه نماد تاکید کرد.

زنگانه گفت: براساس مطالعات اثبات شده اگر مداخله سن طلایی را جدی نگیریم طرح ناکارآمد شده و باعث بروز برخی آسیب‌ها می‌شود.

این مسئول در قوه قضاییه اظهار داشت: از ۱۰ اتهام اول کشور بعد از سرقت مستوجب تعذیب، ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید، تخریب، از مهمترین اتهام‌هاست به گونه‌ای که در زمان حاضر ۲میلیون فقره پرونده را شامل می‌شود.   

وی بیان کرد: این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که با تاب‌آوری کم، متوقع، امکانات کامل و عالی تربیت شدند در اولین برخورد با مشکل دچار رفتار تکانشی می‌شوند و به دنبال آن اتهام‌های مختلفی در بخش ضرب و جرح و توهین به وجود می‌آید.

زنگانه گفت: باید رفتار صبورانه را با آموزش‌های غیر مستقیم و مستقیم به فرزندانمان ارائه دهیم تا افرادی به دور از آسیب تربیت شوند.

اجرای سند تحول به خزیش ملی نیاز دارد

مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید خیزش ملی و عزم همگانی وجود داشته باشد.

عبدالرسول عمادی اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ ساحت تربیتی شامل اخلاقی، عبادی و اعتقادی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفه‌ای، زیستی و بدنی، علمی و فناورانه و هنری زیباشناختی است.

وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنوع محیط‌های یادگیری گوش زد شده‌است براین اساس این سند نه‌تنها محیط مدرسه بلکه همه فضاها، محیط یادگیری است.

عمادی بیان کرد: در واقع سند تحول بنیادین ما را به یک حصار محکم دعوت می‌کند که با آن از فرزندانمان در مقابل آسیب‌ها مراقبت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اگر سند تحول بنیادین را بدرستی فهم و به مقتضای آن عمل کنیم می‌توان از آسیب‌های فردی جلوگیری کرد تا به آسیب‌های اجتماعی تبدیل نشوند.

 مشاور وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نقش پیشتازی و طلایه‌داری آموزش و پرورش در بحث پیشگیری آسیب‌های اجتماعی اثبات‌ شده‌است.

عمادی افزود: باید محیط‌های متنوع بیرون مدرسه را به محیط یادگیری تبدیل کرد و همه سازمان‌ها و نهادها باید وظیفه خود را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بخوبی ایفا کنند.

نظر شما