شناسهٔ خبر: 36893055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهم‌ترین محور تارنماهای خبری/ هجدهم آذر ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- «لایحه بودجه سال ۹۹ انقباضی است یا انبساطی؟، سیاستمدارانی که خود را برای ریاست جمهوری آماده می‌کنند، استراماچونی و اتهام به پولشویی! و مستقلین اگر لیست دهند می‌توانند از اصولگرا و اصلاح‌طلب پیشی بگیرند» از جمله مهم‌ترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخلی، در طول ۲۴ ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم و به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «مهم‌ترین محور تارنماهای خبری» منعکس کرده است.

لایحه بودجه سال ۹۹ انقباضی است یا انبساطی؟

به گزارش پایگاه خبری تابناک، طبق آنچه توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، بودجه سال ۹۹ دارای ۶ ویژگی عمده می باشد. این شش ویژگی عبارتند از: "کارآمد سازی بازار ارز"، "ثبات و انضباط در بودجه دولت"، "فعالیت های عمرانی و تامین زیرساخت ها"، "تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی"، "استمرار تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی" و "معیشت عمومی و کاهش فقر مطلق".

منابع عمومی دولت که کلیدی ترین رقم در بودجه می باشد در قانون بودجه ۹۸، ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است که با رشدی ۸ درصدی به ۴۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. هر چند در نگاه اول و با افزایش میزان بودجه عمومی دولت می توان گفت که بودجه سال ۹۹ بودجه ای انبساطی بوده است اما با لحاظ کردن تورم حدود ۴۱ درصد و رشد ۸ درصدی این بودجه نسبت به سال قبل، به این نتیجه خواهیم رسید که این بودجه انقباضی بسته شده است.

سیاستمدارانی که خود را برای ریاست جمهوری آماده می‌کنند

به گزارش تارنمای خبری فرارو، سه چهره سرشناس اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد نشده اند. علی لاریجانی رییس کنونی مجلس، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید و سعید جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی. هر سه این سیاستمداران پیشتر تلاش‌هایی ناموفق برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری داشته اند، حالا با کنار کشیدن آن‌ها از انتخابات مجلس این گمانه تقویت شده است که آن‌ها به دنبال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

ظاهرا تقسیم کار این دو سیاستمدار اصولگرا به اینجا رسیده که قالیباف در انتخابات مجلس نامزد شود و جلیلی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده نماید. به نظر تقسیم کار منطقی است قالیباف پس از سه بار شکست در انتخابات ریاست جمهوری حالا شانس خود را برای انتخابات مجلس امتحان می‌کند. سعید جلیلی هم فقط یک بار در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده و حالا حداقل یکبار دیگر می‌تواند شانس خود را امتحان کند.

علی لاریجانی رییس مجلس چندی پیش اعلام کرده بود که نامزد انتخابات مجلس نمی‌شود. لاریجانی دلیل این تصمیمش را اینگونه عنوان کرد که "تاکنون هرچه در توان داشته برای کشور به کار گرفته است."

عده‌ای می‌گویند لاریجانی از همان ابتدا قصد نداشت در این دوره مجلس نامزد شود. این عده می‌گویند چشم رییس مجلس به ریاست قوه مجریه است.

استراماچونی و اتهام به پولشویی!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانیجماران، سرمربی ایتالیایی استقلال که بعد از حدود ۴ سال این تیم را به صدر جدول رسانده است، اکنون در مرز خروج از باشگاه قرار دارد و به گفته مسئولان باشگاه، بلیت بازگشت به ایتالیا را برای خود و همکارانش تهیه کرده است.

سرعت اتفاقات در استقلال طی ۴۸ ساعت گذشته به حدی است که هنوز هواداران مجال تجزیه و تحلیل اتفاقات را نداشته‌اند و برخی هنوز نمی‌دانند سرمربی تیمشان به چه علت قصد خروج از این باشگاه را دارد و به همین دلیل و عناوین مختلفی، عصبانی هستند و هر کسی را در پایان این همکاری دخیل می‌دانند.

*مشکل استراماچونی چیست؟

سرمربی ایتالیایی استقلال چندی پیش اعلام کرد که دستمزدش را نگرفته است تا مدیران تیمش به تکاپو بیفتند و بخشی از قرارداد او را به هر نحو ممکن تهیه و پرداخت کنند. با گذشت چندین هفته از آن روزها و رسیدن استقلال به صدر جدول این بار استراماچونی بدون توضیح خاصی به هواداران، تصمیم به تحریم نشست خبری و تمرینات تیش گرفت.

روز گذشته خبری مبنی بر متهم شدن استراماچونی در ایتالیا مبنی بر پولشویی منتشر شد که کمتر کسی معنای آن را می دانست و حتی برخی آن را جدی نگرفتند تا اینکه عصر روز گذشته خبر فسخ قرارداد استراماچونی به همراه بیانیه او در اختیار رسانه های کشورش قرار گرفت.

*اتهام استراماچونی چیست؟

طی تحریم های آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، بانک‌های ایرانی ارتباطی با بانک‌های خارج از ایران ندارند و هیچ گونه پرداخت وجهی از سوی این بانک‌ها به خارج از کشور انجام نمی شود. همچنین بانک ‌های خارجی نیز با اقدامات سخت گیرانه آمریکا برای تحریم ایران، قادر به انجام معاملات بانکی برای مقامات و نهادهای ایرانی نیستند.

به همین دلیل طی سالیان گذشته حمل و نقل پول به صورت چمدانی یا با استفاده از صرافی یکی از راه های معمول برای پرداخت دستمزد مربیان در ایران مطرح بود که برای این کار نیاز به استفاده از مدارک و اسناد متفرقه بود چرا که آمریکا هرگونه همکاری با ایرانی ها را مصداق دور زدن تحریم می داند و مربیان نمی خواهند به این دلیل تحریم شوند.

با توجه به این موضوع، استراماچونی بعد از اینکه چندین مرتبه دستمزدش را از طریق حساب شخص سوم مانند حساب شخصی رئیس هیات مدیره استقلال و بعضا از طریق صرافی دریافت کرد، نهادهای نظارتی ایتالیا او را متهم به پولشویی کردند و خواستار ارائه اسناد و مدارکی برای دریافت چنین مبالغی شدند.

با طرح این اتهام، استراماچونی از ترس نرفتن به دادگاه و پیشگیری از احتمال زندانی شدن، خواستار فسخ قرارداد خود و دستیارانش شده است.

مستقلین اگر لیست دهند می‌توانند از اصولگرا و اصلاح‌طلب پیشی بگیرند

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت و گو با شفقنا با اشاره به تعداد ثبت نام کنندگان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: بسیاری از افرادی که ثبت نام کردند گرایش سیاسی خاصی ندارند و افراد مستقلی هستند. در مراکز استان‌ها اگر مردم شور انتخاباتی نداشته باشند درنهایت یکی از دو جناح‌ سیاسی کشور می‌تواند بیشترین کرسی‌های مجلس را به دست بیاورد ولی اگر شور انتخاباتی وجود داشته باشد هر دو حزب می‌توانند در مجلس حضور داشته باشند.

 گروه‌های مستقل اگر بتوانند لیدر قوی داشته باشند تا متخصصان استان‌ها را شناسایی کرده و لیست تخصصی را به مردم معرفی کنند، شاید بتوانند گروه سومی باشند که هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلبان را کنار بزنند. پیروزی مستقلین در مجلس یازدهم به این بستگی دارد که سرلیست آنها چه کسی باشد و متخصصینی که به هیچ کدام از گرایش‌های سیاسی وابستگی ندارند را زیر چتر خودش بیاورد.

اعتراضات بنزینی موجب ریزش رای اصلاح طلبان نشده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت هنگام ثبت نام در انتخابات، اظهاراتی عجیب بر زبان راند که از زمان رخ دادن اعتراضات بنزینی در کشور به ذهن اصلاح طلبان و تحلیلگران سیاسی خطور کرده باشد. این اظهارات به قدری عجیب و نوعی خودزنی بود که رسانه‌های اصولگرا در بازنشر گسترده آن لحظه‌ای تردید نکردند چراکه به خودی خود می‌توانست به زیان اصلاح طلبان تمام شود.

شکوری راد نگرانی از ریزش رای اصلاح طلبان در انتخابات به دلیل اعتراضات بنزینی را منتفی دانسته بود. به گفته او اعتراضات بنزینی «موجب ریزش رای اصلاح طلبان نشده یا اینکه این ریزش کمتر از میزان ریزش اصولگراها بوده». دلیل شکوری راد برای این تحلیل آن است که این اعتراضات در حاشیه شهرهای بزرگ و «مناطقی که از برخورداری مالی کمتری بهره‌مند هستند» اتفاق افتاده و مردم ساکن این مناطق «به طور سنتی مناسکی رای می‌دادند یعنی همان طور که نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند می‌آمدند و رای می‌دادند». او در نهایت نتیجه گیری کرده که از آنجا که این قشر از مردم اکنون «متالم هستند»، بنابراین برخلاف دوره‌های قبلی که کاهش مشارکت به زیان اصلاح طلبان بود، «این بار کاهش رای در اردوگاه اصولگرایان اتفاق افتاده».

تبادل زندانیان رخدادی بزرگ و زمینه‌ساز تحول استراتژیک در مناسبات ایران و آمریکا نیست

قدرت احمدیان، کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت وگو با انتخاب در ارتباط با موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: «بحث تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در دولت حسن روحانی موضوعی نیست که برای اولین بار اتفاق افتاده باشد، در حاشیه مذاکرات برجام در سال‌های قبل مذاکراتی پیرامون تبادل زندانیان انجام شد. با این وجود اکنون مساله این است که آیا تبادل زندانیان، نشانگر اراده جدی دو طرف برای تنش‌زدایی است یا امری گذار بوده که نمی‌تواند بر دیگر سطوح اختلاف میان دو طرف تاثیر بگذارد. تصور من این است که موضوع تبادل زندانیان رخدادی بزرگ و زمینه‌ساز تحول استراتژیک در مناسبات ایران و آمریکا نیست.»

«موضوع را بیشتر باید از این منظر نگریست که ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ به تبادل زندانیان برای جلب آرای عمومی به سمت خود نیاز دارد. او قصد دارد به نوعی از مساله بهره‌برداری تبلیغاتی کند و باید توجه داشت که این‌گونه رخدادها در سطح کلان جامعه آمریکا بازتاب‌های گسترده‌ای دارد و می‌تواند دستاوردی مثبت برای ترامپ باشد. لذا از این منظر به موضوع به مساله بیشتر نگاه می‌کنم که تبادل زندانیان برای ترامپ مصرف داخلی دارد. این‌که ما چه دستاوردی در این موضوع داشتیم بیشتر در ارتباط با بُعد انسانی مساله است؛ بالاخره آزادی یک استاد دانشگاه ایرانی که در گروگان آمریکایی‌ها بود برای ما اهمیت  دارد.»

«اگر از منظر خوش‌بینانه به موضوع تبادل زندانیان نگریسته شود، این رخداد می‌تواند آغاز برای مذاکرات بعدی میان ایران و آمریکا باشد. مذاکراتی از همین جنس یا مذاکراتی پیچیده‌تر در عرصه مناسبات دو طرف، می‌تواند پس از این رخداد آغاز شود. اساسا در عرصه مطالعات روابط بین‌الملل مفهومی تحت عنوان «تسری» وجود دارد که بر اساس ممکن است با نگاهی خوش‌بینانه ممکن است رخداد کنونی سرریز شود و به مسائل و محورهای دیگری کشیده شود. در حقیقت، این امکان نیز وجود دارد بتدریج فضای مذاکره  مهیا شود؛ با این وجود همچنان بر این باور هستم که چنین رخدادی کوتاه مدت و استثناء است که نباید به آن زیاد امیدوار بود.»

ارقام کلیدی از بودجه ۹۹

به گزارش تارنمای فرارو، یکی از تفاوت‌های مهم بودجه سال ۹۹ با سنوات گذشته، ایجاد بندی برای نصب کارتخوان صنف پزشکان است. طبق بند «ی» تبصره «هـ» کلیه صاحبان مشاغل پزشکی و زیر مجموعه‌های آن مکلفند در چارچوب آیین‌نامه تبصره «۲» ماده «۱۶۹» قانون مالیات‌های مستقیم از پایانه فروشگاهی استفاده کنند. بدیهی است پس از تصویب بودجه ۹۹، تمام فعالان صنف پزشکی باید نسبت به نصب کارتخوان اقدام کنند. اما سختگیری در مالیات‌ستانی از پزشکان تنها منوط به نصب کارتخوان نیست بلکه مراکز پزشکی، بیمارستانی و درمانی باید ۱۰ درصد از حق‌الزحمه‌های پزشکان را برای پرداخت مالیات به دولت کسر کنند.

لایحه بودجه سال ۹۹ روز گذشته در صحن مجلس تقدیم رییس مجلس شد. با وجود کاهش شدید درآمدهای نفتی به اندازه ۱۰۵ هزار میلیارد تومان، اما سقف منابع بودجه نسبت به سال گذشته افزایش ۱۴ درصدی داشته و به ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان رسید.

تنها راه خروج از رکود توجه به تولید است

حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء در گفت وگو با فرارو گفت: بزرگ‌ترین نتیجه رکودی که بر اقتصاد ملی حکمفرما است، بیکاری گسترده بوده که هر روز نیز بر میزان آن افزوده می‌شود، در چنین شرایطی وقتی بیکار زیاد باشد، فشار اقتصادی مضاعف می‌شود و مردم نسبت به وضعی که در آن قرار دارند، معترض می‌شوند، این مسئله بخصوص در مناطق حاشین نشین زیاد است.

 اتفاقی که در اعتراضات اخیر زیاد بود و طبقه فرودست برای به دست آوردن حداقل نان معترض بودند، در چنین شرایطی اگر سیاست‌گذاری‌های کلان تغییری نکند، این وضعیت تشدید خواهد شد، با توجه به این موضوع اگر دولت می‌خواهد واقعا اقدامات اصلاحی انجام دهد، باید در این راستا گام‌های عملی بردارد.

راغفر بر تاکید بر اینکه تنها راه خروج از رکود توجه به تولید است، اظهار داشت: چرا که تنها از رهگذر توجه به تولید است که اقتصاد ملی رونق خواهد گرفت و به تبع آن نیز اشتغال زایی ایجاد خواهد شد، اما ما در صحنه عمل شاهد آن هستیم که سیاست‌ها در این راستا قرار ندارد، بنابراین در اولین گام لازم است جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت و مجلس تغییر پیدا کند.

اصلاح‌طلبی یک پدیده تاریخی در ایران است

به گزارش پایگاه خبری خبر آنلاین، دکتر تقی آزاد ارمکی در قامت یک جامعه شناس و استاد دانشگاه، نگاه متفاوتی به مسائل سیاسی و اجتماعی دارد. او با وجود اینکه معتقد است اصلاح‌طلبان باید به فکر ماندن در قدرت باشند، انتقادهای زیادی به نیروهای اصلاح‌طلب دارد که اصلاح‌طلبی را مانند ۲۰ سال قبل روایت می‌کنند. او که مخالف تعریف کلاسیک از اصلاح‌طلبی است می‌گوید: «اصلاح‌طلبی هزار تا معلق زده ‌است، اما اصلاح‌طلبان معلق‌های آن را نمی‌بینند.»

او هم‌چنین نگاه متفاوتی به آرایش سیاسی کشور و دگرگونی در جریان اصولگرایی دارد و معتقد است که «اگر اصولگراها با چهره جدید به انتخابات مجلس یازدهم بیایند اصلاح‌طلبان با سر به زمین می‌خورند». او این را هم می گوید که«اصولگرایان صورت بندی جدیدی را از خودشان سامان می‌دهند. مشخصا با آمدن آقای رئیسی و تصوری که جامعه فردا از طریق کُنش او دارد دنبال می‌شود، دارند به یک صورت بندی جدیدی در اصولگرایی شکل می‌دهند.»

بخشی از گفت و گوی خبرآنلاین با تقی آزاد ارمکی را در ادامه بخوانید:

آقای آزادارمکی! بسیاری اعتقاد دارند که عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس باعث ریزش رای آنها در انتخابات آینده می‌شود، شما این را قبول دارید که چنین اتفاقی در انتظار اصلاح‌طلبان است؟

اصلاح‌طلبی یک پدیده تاریخی در ایران است و اصلاح‌طلبی که پس از جریان دوم خرداد با آقای خاتمی پدید آمده است هزار تا معلق زده است، اما متاسفانه کسانی  که در جریان اصلاحات، اصلاح‌طلبی را روایت می‌کنند، معلق‌های آن را نمی‌بینند.

منظورتان از معلق زدن چیست؟

منظورم تغییرات است. اصلاح‌طبی تغییرات اساسی پیدا کرده است، هم به معنای مفاهیم، هم سازوکارها و روابط و هم آدم‌هایش و حتی سازماندهی‌اش تغییرات اساسی پیدا کرده است. اما کسانی که اصلاح‌طلبی را روایت می‌کنند، همچنان روایت کلاسیک از اصلاح‌طلبی دارند، یعنی روایت ۲۰ سال قبل از آن دارند و از ۲۰ سال پیش اصلاح‌طبی روایت می‌کنند و حرف می‌زنند که کانون آن تقابل با اصولگرایی و تنش‌زدایی با جامعه جهانی است. شاید یک جوری هم به رسمیت شناختن روشنفکری و طبقه متوسط جزو آن است. ما مثلا اگر بخواهیم روایت کلاسیک ۲۰ سال پیش از اصلاح‌طلبی داشته باشیم، این است که خودش را در مقابل اصولگرایی تعریف می‌کند و وقتی به خودش فکر می‌کند بیشتر جایگاه خودش را طبقه متوسط جامعه می‌داند. بازیگر اصلی را خود روشنفکری می‌شناسد و بعد هم قصدش تنش‌زدایی در منطقه و جامعه جهانی است و به معنایی تعبیر دیگری از دشمن دارد، اما خیلی از این مفاهیم دچار تغییرات اساسی شده است.

برنامه ویژه دولت برای دریافت مالیات

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسش شفقنا در مورد اینکه برنامه دولت برای بخش ها یا افرادی که مالیات پرداختند نمی کنند یا فرار مالیاتی دارند، چیست؟ گفت: در طرح اصلاح ساختار مالیات بر مجموعه درآمد خانوار و مالیات بر سرمایه را در نظر گرفتیم منتها باید قانون مالیات ها اصلاح شود و در لایحه بودجه نمی توان این مسأله را آورد. این موضوع را در جلسه سران قوا مطرح کردیم و به عنوان یک روش تامین منابع مطمئن جایگزین نفت بود، منتها سران قوا توصیه کردند که قانون مالیات را اصلاح کنیم به همین دلیل بند لام ماده ۱۳۹ قانون مالیات ها که گفته می شد مالیات بر مطبوعات، انتشارات، فرهنگ و هنر از مالیات معاف هستند، پیشنهادی آمد که در سال آینده ۵۰ درصد معافی را لغو کنند که بحث این بود که ما قرار نیست در لایحه، قانون دائمی مالیات ها را اصلاح کنیم لذا بنا شد که قانون مالیات ها را بعداً با هدف افزایش سهم دولت از درآمد مالیات را افزایش دهیم. حتی ضرایب و تعرفه های مالیاتی را تقلیل دهیم و از بخش بزرگترین اظهارنامه بگیریم و شفاف عمل کنیم. فرمولی تعیین کردیم که از یک سطح به بالا مالیات دهند و کسانی که از سطح به پایین هستند، مالیات دریافت کنند، در واقع دولت به این گروه یارانه پرداخت می کند. این نظام را در اصلاح ساختار تدوین کردیم منتها قرار شد که قانون آن به مجلس داده شود.

در  این دوره از انتخابات مجلس مسئله اصلی اصلاح طلبان، مردم هستند نه اصولگرایان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی آورد:

*با توجه به آنکه تقریبا تمام چهره های شاخص جریان اصولگرا برای نامزدی در انتخابات مجلس ثبت نام کردند، آیا اصلاح طلبان می توانند یک ضلع رقابتی شوند یا آنکه شاهد رقابت دوقطبی در داخل جریان اصولگرایی خواهیم بود و اصلاح طلبان کاملا در حاشیه قرار می گیرند؟

-رقابت اصلی اصلاح طلبان با اصولگراها نیست. بیشتر مردم بین این دو جناح ضعیف شده در منگنه انتخاب شده نیستند که طرف این جناح بروند یا طرف آن جناح. این رقابت مثل رقابت استقلال و پرسپولیس است که اگر تیمشان ببازد هم دنبال تیم مقابل نمی‌روند. حتی اگر طرفداران اصلی آنان ریزش هم بکنند چندان به سمت جناح مقابل نمی روند. یک بخش خاکستری وجود دارد که امکان دارد به هر دو جناح رأی دهند.

به نظر من آن بخش خاکستری و سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان با این ترکیب و این حد از حضور اگر امروز انتخابات مجلس برگزار شود مشارکت چندانی نخواهند کرد، اما اینکه در ۲-۳ ماه آینده چه اتفاقی بیفتد؟ نمی دانم.

در مجموع رقیب اصلاح طلبان، اصولگراها نیستند. رقیب اصلاح طلبان، مردم هستند که فعلا اصلاح طلبان باید ماموریت ناشدنی جذب مردم را کلید بزنند که اگر موفق نشدند طبعا در نقطه مقابل اصولگراها یک رأیی می آورند و به مجلس راه پیدا می کنند، در واقع خیلی اتفاق خاصی برای اصولگراها نمی افتد.

ضرورت های تشکیل «پلیس اطفال»

مونیکا نادی وکیل دادگستری و پژوهشگر حقوق کودکان در گفت و گو با وبسایت خبری تابناک گفت: «ویژگی‌های خاص کودکان و اینکه آسیب پذیر و بی دفاع هستند طلب می کند که سیستم قانونی و قضایی ویژه‌ای داشته باشند. در قوانین ما در خصوص کودکانی که به هر دلیلی مرتکب بزه و عمل مجرمانه می‌شوند این سیاست افتراقی در قالب قانون مجازات و قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است. پیرو همین سیاست افتراقی در قانون آیین دادرسی کیفری سال ۹۲ به یک نهاد ویژه پلیس اطفال اشاره شده است که قرار هست برای تحقق و عملیاتی شدن آن یک لایحه تصویب شود که متاسفانه از سال ۹۲ تا کنون این لایحه همچنان به صورت یک پیش نویس مانده است.»

نادی در ادامه افزود: «اصل تشکیل پلیس اطفال اقدام بسیار مطلوبی است، چون در بحث مواجهه با کودکان چه کودکان مرتکب بزه و چه کودکان بزه دیده بیشتر از آنکه نیازمند بحث ورود قضایی و قانونی به موضوع باشیم نیازمند خدمات حمایتی هستیم در واقع خدمات حمایتی در خیلی از مواقع می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد و جلوی مواجهه کودک با مرجع قضایی را بگیرد یعنی خیلی از جرائم این قابلیت را دارند که با اقدام به موقع و متناسب نهادهای حمایتی مانع ارتکاب آن‌ها شد در بحث کودکان هم همینطور است پلیس اطفال می‌تواند حتی نقش پیشگیرانه داشته باشد و مانع مواجهه کودک خیلی از جرائم و یا سیستم قضایی شود. همچنین پلیس اطفال می تواند یک رابط مناسبی باشد تا مانع ورود کودک به فرایند رسیدگی قضایی شود. متاسفانه درحال حاضر به علت برخوردهای غیرتخصصی که باکودک بزه دیده یا بزهکار می شود ممکن است سطح آسیب احتمالی دو چندان شود.»

نظر شما