شناسهٔ خبر: 36892950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۱۸ آذر

هنر کشور بالابردن توان داخلی در فضای تحریم/پیش‌بینی افزایش منابع دولت در لایحه بودجه ۹۹

هنر کشور بالابردن توان داخلی در فضای تحریم، قطعه سازان خودرو تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردند، پیش بینی کاهش نرخ تورم، ۴۰ هزار میلیارد اوراق منفعت به فروش رسید، پیش‌بینی افزایش منابع دولت در لایحه بودجه ۹۹ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز ۱۸ آذر به شرح زیر است:

افزایش ۱۵ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان/پیش بینی کاهش نرخ تورم

«محمدباقر نوبخت» شب گذشته (یکشنبه 17 آذر) در برنامه گفتگوی خبری شبکه دو سیما به بررسی لایحه بودجه 99 پرداخت و با بیان اینکه سیاست‌های مهار تورم از قبل آغاز شده است و ادامه دارد، گفت: اجرای این سیاست‌ها موجب شد نرخ تورم کمی کاهش یابد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره آثار بیرونی لایحه بودجه سال آینده با اشاره به اینکه لایحه در زندگی مردم ۱۰ تا ۱۵ اثر دارد، افزود: این بودجه در سومین سال تحریم برای شرایط تحریمی تهیه و تدوین شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به تعداد شاغلان و بازنشستگان این نکته را بیان کرد که در سال آینده به طور میانگین ۱۵ درصد به حقوق شاغلان و بازنشستگان افزوده می‌شود و علاوه بر آن برای همسان سازی حقوق بازنشستگان ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار قرار دادیم و سال آینده هم حداقل ۶ هزار میلیارد تومان دیگر به این رقم می‌افزاییم.

 

نوبخت در ادامه درباره رتبه بنذی معلمان نیز گفت: برای رتبه بندی حقوق فرهنگیان ۲ هزار میلیارد تومان امسال و سال آینده علاوه بر این میزان ۳ هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته ایم. در سه سال گذشته، مستمری‌ها و یارانه‌های افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را ۳ تا ۶ برابر افزایش دادیم و در سال آینده هم مانند کارکنان دولت، حقوق آن‌ها افزایش خواهد یافت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای خدمات مختلفی با عنوان اجرای سیاست کاهش فقر بین آن‌ها توزیع می‌کنیم.

 

قطعه سازان خودرو تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردند

«رضا رضایی» شب گذشته (یکشنبه 17 آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما  با بیان اینکه نگاه به ۹ ماه گذشته از ابتدای سال، نشان می‌دهد به لطف الهی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب صنعتگران و قطعه سازان خودرو از تحریم‌ها استفاده کردند، گفت: این قشر تولید قطعات خودرو را منطبق با استاندارد‌های جهانی بومی سازی و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردند.

 

تولیدکننده قطعات خودرو با اشاره به اینکه ایران خودرو امروز 2 هزار خودرو روانه بازار کرده و خودرو‌های رسوب شده در انبار‌های خود را به حداقل رسانده است، گفت: این اقدام از استفاده بهینه از ظرفیت تحریم‌ها و تلاش و پشتکار مجموعه حکایت دارد.

 

این تولیدکننده قطعات خودرو در ادامه به دلایل نابسامانی صنعت خودروسازی کشور نیز اشاره کرد.

 

هنر کشور بالابردن توان داخلی در فضای تحریم است

«سعید زکایی» شب گذشته (یکشنبه 17 آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره صنعت خودروسازی در کشور در شرایط تحریم با اشاره به اینکه تحریم‌ها فرصت مناسبی برای کشور است، گفت: هنر کشور این است که از این بستر برای بالابردن توان داخلی استفاده کند.

 

تولیدکننده محصولات پلیمری با بیان اینکه بدخواهان کشور می‌خواهند ما را منزوی کنند، گفت: کشور ما در عین حالی که قدرت خود را در تولید بالا می‌برد تعامل خود را با دنیا گسترش دهد و تولیدات خود را به بازار‌هایی صادرات کند که فرصت بیشتری در اختیار کشور قرار می‌دهند.

 

زکایی ادامه داد: در بسیاری مواقع تصمیم گیری‌های عجولانه و قوانین اداری سخت و بروکراسی ها، شرایط را برای ما پیچیده‌تر کرده و ناخواسته ما را همسو با محدودیت‌ها و تحر یم‌ها قرار می‌دهد.

 

طلا گرمی ۴۶۹ هزار و ۷۷۹ تومان/دلار ۱۳ هزار و ۵۱۰ تومان/نرخ رسمی یوروکاهش و پوند افزایش یافت

امروز (دوشنبه 18 آذر) هر گرم طلای 18 عیار 469 هزار و 779 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1460 دلار ارزشگذاری شده است. همچنین امروز سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 600 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 650 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 470 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 560 هزار تومان و سکه یک گرمی 900 هزار تومان است.

 

بنابراین گزارش امروز (دوشنبه 18 آذر) در بازار ارز دلار 13 هزار و 510 تومان، یورو 14 هزار و 770 تومان، پوند 17 هزار و 750 تومان، درهم امارات 3670 تومان، لیر ترکیه 2340 تومان، یوان چین 1930 تومان، دلار کانادا 10200 تومان و دلار استرالیا 9250 تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (یکشنبه 17 آذر) هر انس طلا در بازارهای جهانی 1459 دلار و هر گرم طلای 18 عیار 462 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 555 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 595 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 450 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 558 هزار تومان و سکه یک گرمی 919 هزار تومان قیمت گذاری شده بود.

 

بنابراین گزارش، در بازار آزاد ارز روز گذشته (یکشنبه 17 آذر) دلار 12 هزار و 900 تومان، یورو 14 هزار و 150 تومان، پوند 16 هزار و 372 تومان، درهم امارات 3497 تومان، یوان چین 1878 تومان بود.

 

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۰ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۷ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «دوشنبه هجدهم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز گذشته  ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس نیز با ۶۷ ریال افزایش نسبت به روز گذشته  ۵۵ هزار و ۲۱۵ ریال و هر یورو نیز با ۱۲ ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۴۶ هزار و ۴۳۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

۴۰ هزار میلیارد اوراق منفعت به فروش رسید

جدیدترین پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در نمادهای «افاد۶۱» و «افاد۶۲» در فرابورس انجام شد و در پایان روز پذیره‌نویسی، معادل ۴۰ هزار میلیارد ریال مجموع این ۲ نماد به فروش رسید.

در این پذیره‌نویسی که در تاریخ ۱۷ آذرماه انجام گرفت، تمام ۴۰ میلیون ورقه صکوک منتشر شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس فروخته شد. این اوراق دارای سررسید ۳۶ ماهه بوده و بر اساس اطلاعیه منتشر شده، پرداخت سود در بازه‌های ۶ ماهه انجام خواهد گرفت. ارزش اسمی هر کدام از این اوراق یک میلیون ریال است.

 

پیش‌بینی افزایش منابع دولت در لایحه بودجه ۹۹

لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در حالی روز گذشته (۱۷ آذر ماه ۱۳۹۸) توسط حسن روحانی، رییس جمهوری دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که براساس این لایحه، بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور از حیث منابع بالغ بر نوزده میلیون و هشتصد و هشتاد و هفت هزار و سیصد وهفتاد میلیارد و نهصد و ده میلیون (۱۹.۸۸۷.۳۷۰.۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعلام شد.

اما اگر نگاهی اجمالی به لایحه بودجه سال ۹۸ داشته باشیم، لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ که در تاریخ ۴ دی ماه ۱۳۹۷ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، از حیث منابع بالغ بر ﻫﻔﺪﻩ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻭ ﺳﯽ ﻭ ﺩﻭ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ﺳﯿﺼﺪ ﻭ ﺳﯽ ﻭ ﺩﻭ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﻭ ﺩﻭﯾﺴﺖ ﻭ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ( ١٧.٠٣٢.٣٣٢.٢٧٠.٠٠٠.٠٠٠) ریال بود.

یعنی لایحه بودجه ۹۹ از حیث منابع، نسبت به لایحه بودجه سال جاری ۲ میلیون و هشتصد و پنجاه و پنج هزار و سی و هشت میلیارد و ششصد و چهل میلیون (۲.۸۵۵.۰۳۸.۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال افزایش یافته است.

وام ازدواج ثابت ماند

اما براساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۹، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از یک فروردین ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ١٣٩٩ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

این در حالی است که مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز در لایحه ۹۸، برای هریک از زوجین یکصد و پنجاه میلیون ( ١٥٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله در نظر گرفته شده بود که پس از پیشنهاد برخی از نمایندگان پیشنهاد مبنی بر افزایش وام ازدواج، این مبلغ به ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

 

جزییات همکاری بانک مسکن در طرح اقدام ملی

محمد حسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن در دومین گردهمایی مدیران ارشد این بانک در تشریح جزییات نحوه همکاری بانک مسکن در طرح اقدام ملی گفت: تاکنون سه تفاهم‌نامه بین دستگاه‌های متولی طرح اقدام ملی مسکن و بانک مسکن تنظیم شده است.

وی توضیح داد: این تفاهم نامه ها در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن با سه نهاد متولی این طرح یعنی بنیاد مسکن،شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت توسعه گران عمران ستاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)،تنظیم شده است.

علمداری افزود:تاکنون تفاهم نامه تنظیم شده با شرکت توسعه‌گران عمران وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای ساخت و تامین مالی ۲۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن به امضا رسیده است و بانک مسکن برای امضای سایر تفاهم‌نامه‌ها آمادگی دارد وبه زودی این تفاهم‌نامه‌ها و سایر تفاهم‌نامه‌های مرتبط با همکاری بانک مسکن با متولیان طرح اقدام ملی به امضا خواهد رسید.

وی در تشریح جزییات این تفاهم نامه‌ها اعلام کرد:مصوبات لازم برای امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن برای همکاری به منظور ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اخذ شده است اما هنوز این تفاهم‌نامه به امضا نرسیده است.همچنین تفاهم نامه‌ای به منظور همکاری با شرکت عمران شهرهای جدید برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در شهرهای جدید نیز تنظیم شده است که مصوبات لازم برای امضای این تفاهم‌نامه نیز اخذ شده است اما هنوز این تفاهم‌نامه به امضا نرسیده است.با این حال،تفاهم‌نامه‌ مربوط به همکاری برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی بین بانک مسکن و شرکت توسعه گران عمران ستاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به امضا رسیده است./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما