شناسهٔ خبر: 36891345 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پس از آزمایش درسایت موشکی

تنش بین آمریکا و کره شمالی بار دیگر شدت گرفت

پس از آن که پیونگ یانگ اعلام کرد آزمایش موفقیت آمیز درسایت موشکی انجام داده است بار دیگر تنش بین کره شمالی و امریکا بالا گرفت

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفته است او در معرض خطر از دست دادن همه فرصت‌ها قرار دارد.
او این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که کره شمالی اعلام کرد یک آزمایش موفقیت آمیز را در یک سایت موشکی انجام داده است.
دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: "کیم جونگ اون بسیار باهوش است و فرصت‌های زیادی را از دست خواهد داد. در واقع باید بگویم همه آن‌ها را از دست خواهد داد اگر که به روشی خصومت آمیز رفتار کند. او یک توافق نامه خلع سلاح هسته‌ای با من در سنگاپور امضا کرد. او نمی‌خواهد روابط ویژه اش را با رئیس جمهور آمریکا خراب کند. "
<div id="video-display-embed-code_4261600"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2591860/4261600?width=350&height=300"></script></div>

مجری برنامه سپس با پائولا هنکاکس خبرنگار سی ان ان مستقر در سئول گفتگو کرد و گفت: در ارتباط با این آزمایش جدید کره شمالی چه گزارش‌هایی منتشر شده است؟
خبرنگار سی ان ان در پاسخ گفت: " در این مقطع ما دقیقا نمی‌دانیم چه چیزی آزمایش شده است، زیرا مقامات کره شمالی به صورت رسمی چیزی در این باره اعلام نکرده اند. ما انتظار داریم طی ساعات آتی آن‌ها در این باره اظهار نظر کنند. آن‌ها فقط اعلام کرده اند این یک آزمایش مهم بوده است و با موفقیت انجام شد.
آن‌ها همچنین اعلام کردند این آزمایش سبب تغییر جایگاه راهبردی کره شمالی در آینده‌ای بسیار نزدیک خواهد شد.
سی ان ان بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده به این نتیجه رسید که به نظر می‌رسد آمادگی‌هایی در این سایت در ارتباط با آزمایش موتور یک راکت در حال انجام است. بنابراین، این همان چیزی است که بسیاری از کارشناسان به آن باور دارند و این که آن‌ها موتور یک ماهواره یا یک موشک دوربرد بین قاره‌ای را آزمایش کردند که می‌تواند به خاک آمریکا برسد. این‌ها همان موشک‌هایی هستند که آمریکا به دلایلی واضح بیشترین نگرانی را در ارتباط با آن‌ها دارد.
طی ماه‌های اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمایل داشت به آزمایش موشک‌های کوتاه برد از سوی کره شمالی بی اعتنایی نشان دهد. مطمئنا با توجه به این حقیقت که کره شمالی هشدار داد یک هدیه برای کریسمس برای آمریکا آماده کرده است، این می‌تواند یک اقدام قابل توجه از سوی پیونگ یانگ باشد. کره شمالی همچنین ضرب الاجل تا پایان سال را برای دریافت امتیازاتی از سوی آمریکا تعیین کرد؛ بنابراین سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای برای انجام اقدامات بیشتر باشد. "
مجری برنامه سپس گفت: نماینده آمریکا روانه منطقه شده است و موضوعی که اکنون مطرح می‌شود این است که کره شمالی تا چه مرحله‌ای می‌تواند پیش برود، زیرا رئیس جمهور آمریکا نیز آن‌ها را تهدید کرده است؟ آیا آن‌ها در حال تغییر قابل توجه در موضعشان هستند؟ سفیر آن‌ها در سازمان ملل متحد اعلام کرد خلع سلاح هسته‌ای از روی میز خارج شده است.
خبرنگار شبکه در پاسخ گفت: "درست است. همین آخر هفته بود که سفیر آن‌ها در سازمان ملل متحد اعلام کرد این موضوع از روی میز خارج شده است.
او همچنین اعلام کرد کره شمالی در پی برگزاری گفتگو یا مذاکره‌ای با آمریکا نیست. چند ماه پیش آن‌ها در سطح کاری گفتگو‌هایی را با واشنگتن برگزار کردند. آمریکا اعلام کرد پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شده است. کره شمالی هم اعلام این مذاکرات دستاوردی نداشته است و آن‌ها از این مذاکرات کنار کشیدند. بنابراین، شش ماه پیش مقامات آمریکا و کره شمالی یک نشست غافلگیر کننده در منطقه تنش زدایی بین دو کره برگزار کردند. بنابراین، کره شمالی به صورتی واضح اعلام کرده است اگر آمریکا رویکرد خود را تغییر ندهد و راهی جدیدی برای تعامل با پیونگ یانگ پیدا نکند -که در واقع این سخنان به معنای لغو تحریم‌ها قلمداد می‌شود- آن‌ها یک مسیر جدید را در پیش خواهند گرفت.
آن‌ها از نوامبر سال ۲۰۱۷ هیچ موشکی بین قاره‌ای را آزمایش نکردند. کره شمالی بار‌ها اعلام کرده که هیچ آزمایش هسته‌ای را انجام نداده است. آن‌ها این موضوع را یک امتیاز بزرگ می‌دانند. اما بر این باور نیستند که امتیازی از سوی آمریکا دریافت کرده باشند. آن‌ها بر این باور نیستند که آمریکا به تعهداتش عمل کرده باشد. بنابراین، اکنون با چنین شرایطی مواجه شده ایم. "

نظر شما