شناسهٔ خبر: 36889188 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جری پولاک هرمز؛ پایگاهی برای مهارت افزایی جامعه محلی

بندرعباس- ایرنا- بنای تاریخی جری پولاک درمحوطه بندرگاه هرمز که در اواخر سال گذشته به همت اداره بندرشهید باهنر و مطابق با ضوابط سازمان میراث فرهنگی هرمزگان مرمت شد، اکنون به پایگاهی برای مهارت افزایی جامعه محلی وکودکان جزیره تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: با احیای این بنای تاریخی از آغاز سالجاری، آموزش نگارگری به کودکان جزیره هرمز و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری در آن برپا شده وهمچنین به عنوان یک موزه دریایی در جزیره رنگین کمانی خلیج فارس فراهم شده است.
حمید رضا محمد حسینی روز دوشنبه در بازدید از این محوطه تاریخی فرهنگی افزود: همچنین از آغاز سالجاری تاکنون رویدادهای مختلفی همچون نمایشگاه نقاشی «اسکرین شات» توسط احمدعلی کارگران، پوسترهای «آذرخش فراهانی»، ویدئوآرت «پانیزرفیعی‌مهر» و «جشن بادبان آرزوها» به مناسبت روز جهانی کودک برپا شده است.
وی همچنین از برگزاری دوره الفبای نگارگری و نقاشی به کودکان این جزیره  در خانه پولاک در آذرماه سالجاری خبرداد و گفت: این خانه قدیمی به عنوان یک گالری و موزه محلی قابلیت بالایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی وهنری دارد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اظهارداشت: رویدادهای مختلف فرهنگی وهنری درخانه تاریخی جری پولاک درراستای ایفای مسوولیت اجتماعی، توانمندسازی جامعه محلی و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی گردشگری درجزیره هرمز برگزار می‌شود.
محمدحسینی ابرازداشت: جامعه محلی هرمز باید به صورت مستقیم از حضور گردشگران و مسافران دریایی در این جزیره بهره مند شوند.
وی گفت: هرچند بسیاری از اجزای این بنای تاریخی به علت شرایط اقلیمی جزیره هرمز، مورد هجوم آفت‌ها قرار گرفته بود، اما با نظارت دقیق کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان مرمت اصولی آن انجام شد.
این مسوول تصریح کرد: مرمت واحیای این بنای تاریخی در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی سازمانی بندرشهید باهنر و توسعه پایدارجزیره هرمز انجام شد که در این رابطه حفظ اصالت بنا مورد توجه بوده وتغییرات تنها درقالب اقدامات مربوط به رفع خطر، استحکام‌ بخشی، رفع الحاقات نامناسب و بازگرداندن اصالت آن صورت گرفته است.

جری پولاک هنرمند اهل کشور چک است که حدود ۵۰ سال پیش واوایل دهه پنجاه خورشیدی در جزیره هرمز اقامت داشت و نام او بر چند بنا که او طراحی و اجرا کرده، ثبت شده است. 
در این بناهای بازمانده از دوره پهلوی، از معماری بومی وهمچنین نمادهای دوره‌های تاریخی ایران استفاده شده که خانه و مدرسه جری پولاک از این جمله است.
خانه پولاک، درسال ۱۳۸۰ به شماره ۴۵۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. بخش قابل توجهی از خانه این معمار و نقاش اروپایی، در نیم قرن اخیر به علت فرسودگی و بافت قدیمی ویران شده و هم اکنون تنها بخش‌هایی از
کارگاه هنری او به شکل بنای فعلی، باقی مانده است.

نظر شما