شناسهٔ خبر: 36887922 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تاثیر افسردگی دوران بارداری بر پسران بیشتر است یا دختران؟

بر اساس نتایج تحقیق جدید محققان دانشگاه کاردیف انگلستان، افسردگی و اضطراب مادران در دوران بارداری بر رفتار فرزند پسر، بیش از فرزند دختر تاثیر دارد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

ساینس اعلام کرد، از هر چهار زن باردار یک نفر افسردگی و اضطراب دوران بارداری را تجربه می‌کنند و این تجربه خطر مشکلات رفتاری و عاطفی فرزندان به خصوص پسران را افزایش می‌دهد.

این تحقیق بر روی مادران با نشانه‌های افسردگی تاکید داشته و سپس از این شاخص برای تشخیص مشکلات رفتاری کودک آنان در سن یک‌سالگی استفاده کرده است.

محققان تاخیرهای زبان و شواهدی از مشکلات عاطفی در نوزادان پسر را مشاهده کردند.

نتیجه شگفت‌انگیز تحقیق این بود که مادر به مشکلات رفتاری پسر خود توجه نکرده و فقط در مورد مشکلات فرزند دختر تاکید داشتند.

پروفسور روزالیند جان، محقق ارشد این تحقیق گفت: "نتایج اصلی تحقیق این بود که مادرانی که افسردگی و علائم اضطرابی بالاتری در دوران بارداری داشتند، از پیوند ضعیف، پرخاشگری بالاتر و کمبود چربی در نوزادان دختر و نه پسر خبر دادند.

وی گفت: "در مقابل، ارزیابی عینی ما نشان داد که نوزادان پسر بیشتر تحت تاثیر اضطراب یا افسردگی دوران بارداری مادران قرار دارند، اما این مورد توسط مادران نادیده گرفته‌شده بود."

پروفسور استفانی ون گوزن، محقق دیگر این تحقیق از دانشکده روانشناسی این دانشگاه گفت: "مادرانی که خودشان مشکلات عاطفی دارند، نمی‌دانند که پسرانشان نیز دچار مشکل هستند و در اوایل زندگی نیازمند حمایت هستند."

روزالیند جان، رئیس بخش زیست پزشکی از دانشکده علوم زیست گفت: "ممکن است دختران در دوران نوزادی تحت تاثیر این مشکل مادران قرار نگیرند اما ممکن است در آینده شاهد مشکلاتی باشند."

اگرچه به نظر می‌رسد نوزادان دختر در اوایل زندگی مقاومت بیشتری نشان می‌دهند، اما افسردگی و اضطراب در مادر می‌تواند تاثیر منفی در روابط مادر و دختر داشته باشد و این باعث افزایش خطر مشکلات عاطفی دختران در زندگی شود.

در این تحقیق 113 مادر پرسش‌نامه مربوط به تحقیق را تکمیل کردند و 76 نفر از آنان در ارزیابی نوزادان شرکت کردند. این تحقیق بر روی مادران تحت عمل سزارین انجام‌شده است.

پروفسور جان در ادامه افزود: تحقیقات بیشتری برای تکرار این نتایج در گروه‌های دیگر مادران و پدران برای درک سوگیری جنسیتی نیاز است.

نتایج این تحقیق در نشریه Affective Disorders منتشر شده است.

نظر شما