شناسهٔ خبر: 36887826 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفر به تاریخ با گذر از «تونل زمان»+ فیلم

با عبور از این تونل شما از زمان حال جدا شده و قدم به دنیای دیگری می‌گذارید، دنیایی که قرار است دریچه‌های تازه‌ای را به روی شما باز کند.

صاحب‌خبر -

گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: صدای همهمه و جیغ و خنده بچه‌ها از پشت در هیجانم را برای ورود به موزه‌ای که از بیرون شبیه برج و باروهای قدیمی است، بیشتر می‌کند.

از پله‌ها بالا می‌روم و در چوبی بزرگی را که به عنوان ورودی در جلوی ساختمان تعبیه شده باز می‌کنم، فضا تاریک است و چند نور کوچک محیط را روشن نگه داشته، کمی آن طرف‌تر یک گروه دانش آموزی را می‌بینم، دختران دبستانی با مقنعه‌های سفید و چهره‌هایی خندان و پر از هیجان که دنبال مربی خودشان به این طرف و آن طرف می‌روند، یاد دوران مدرسه و اردوهای دانش‌آموزی می‌افتم.

آشنایی با تاریخ در گذر از «تونل زمان»

اینجا «موزه تاریخ کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان» است، موزه‌ای با قدمت 35 سال در شرق تهران، جایی که برای تماشای آن باید از راهرویی به نام «تونل زمان» عبور کنید، راهرویی باریک با نورهای کم که فضایی جذاب و در عین حال دلهره آور را ساخته است.

با عبور از این تونل شما از زمان حال جدا شده و قدم به دنیای دیگری می‌گذارید، دنیایی که قرار است دریچه‌های تازه‌ای را به روی شما باز کند.

ویدا ملکی، مسئول موزه کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان که در این سفر تاریخی با من همراه شده درباره این موزه می‌گوید: « اینجا اولین موزه ویژه کودکان و نوجوانان و تنها موزه تخصصی در حوزه تاریخ است، این موزه در سال 1365 تأسیس شد و این ساختمان با قدمتی بیش از 50 سال به دلیل گرد بودن و سبک حلزونی که داشت، با یک بازسازی داخلی و خارجی به عنوان مکان دائمی موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شد.»

تماشای ابزارهای زیست قدیمی در محوطه سرداب

وی هدف از راه‌اندازی این موزه را آشنایی کودکان و نوجوانان با حوزه تاریخ است عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: « نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان، دانشجویان رشته‌های تاریخ و معماری و علاقه‌مندان به موزه‌ها هم شامل بازدیدکنندگان ما می‌شوند اما در کل، این موزه دانش آموز محور است چرا که ما کارمان را بر اساس طرح درس انجام می دهیم.

یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان بازدید گروه‌های دانش‌آموزی توسط مربیان طرح درس انجام و بر اساس موضوع سال با دانش‌آموزان صحبت می‌شود، به طور مثال موضوع آب، مکتب خانه‌ها یا تمدن‌های ایران از جمله موضوعات منتخب سال‌های گذشته بودند که متناسب با آن برای بچه‌ها نمایش و مسابقه اجرا می‌شد.»

از تونل زمان عبور می‌کنیم و وارد محوطه‌ای می‌شویم که به آن سرداب می‌گویند، جایی که پر از نقاشی‌های دیواری و وسایل قدیمی همچون چرخ سفالگری، تیر و کمان و ... است، در اینجا برای بچه‌ها توضیح می‌دهند که تاریخ و تمدن چیست و انسان چگونه توانسته پایه‌های تمدن را بنا کند.

این موزه شیء محور نیست

مسئول موزه کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید: «برای اینکه بچه‌ها با موضوعات تاریخی بهتر آشنا شوند تلاش کرده‌ایم تا با ساخت یک رمپ در مسیر موزه، مسیر تحول انسان از غارنشینی تا دوره جدید را در قالب تصاویر قابل درک برای بچه ها به نمایش بگذاریم، این موزه چندان شیء محور نیست بلکه آموزش محور آن هم به صورت غیرمستقیم است، تمام اشیای موجود در این موزه به صورت مولاژ ساخته شده تا بچه‌ها بتوانند به آن‌ها دست بزنند و با آن بازی کنند، در واقع اینجا برخلاف سایر موزه‌ها محدودیتی برای لمس اشیاء وجود ندارد.

از سرداب بیرون می‌آییم و با عبور از رمپ تحول انسان، به اتاق کُره می‌رویم، اتاقی گرد با فضایی خاص و سقفی پوشیده از کره‌های رنگی کوچک که در آن ارتباط تاریخ و جغرافیا برای دانش آموزان توضیح داده می‌شود.

 ملکی می‌گوید: « بعد از بازدید از اتاق کُره بچه‌ها از راهرویی نیم‌دایره‌ای عبور می‌کنند و ویترین‌هایی را می‌بینند که در آن‌ها وسایلی قرار گرفته که تداعی کننده برشی از آن موضوع در قدیم است، به طور مثال مجسمه سرباز ایرانی که مربوط به سه مقطع تاریخی است و یا ظرف مشهور دوره ایلامی یا کتابخانه‌ای که کتاب‌هایی همچون موش و گربه عبید زاکانی یا بوستان سعدی با جلد چرمی در آن قرار گرفته است.»

صدای بچه‌ها را از سالن همایش می‌شونم، به محض ورود تابلوهایی را می‌بینم که برای معرفی شخصیت‌های تاریخی روی دیوارها نصب شده، گوشه‌ای دیگر هم یک چاه آب نمادین ساخته شده است.

در سمت چپ ابزارهای کار قدیمی در معرض نمایش قرار گرفته، بچه‌ها کنار هم روی صندلی نشسته‌اند و با شوق و دقت به حرف‌های مربی موزه گوش می‌دهند.

اجناس این فروشگاه ارزان است

مسئول موزه می‌گوید: «ما در اینجا یک فروشگاه کوچک راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن محصولاتی همچون سفال که دارای نمادهای تاریخی است در آن به فروش می‌رسد، هدف از این کار این بوده که بچه‌ها یک یادگاری کوچکی را از این موزه و اِلِمان های تاریخی با خود به همراه ببرند، به همین جهت محصولات را با قیمت خیلی پایین یعنی از هزار تومان تا 10 هزار تومان عرضه می‌کنیم تا همه بتوانند آن را تهیه کنند.»

زمان بازدید از موزه و قیمت بلیط

موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 8:30 صبح تا 12 ظهر با وقت قبلی پذیرای گروه‌های دانش‌آموزی است، در صورتی هم که خانواده‌ای مایل باشند به صورت شخصی از این موزه بازدید کنند می‌توانند از ساعت  ۱۲ظهر تا ۴ بعد از ظهر و با هماهنگی قبلی اقدام کنند.

این موزه در میدان شهدا، ابتدای خیابان پیروزی، خیابان افروز، جنب فروشگاه اتکا، پلاک 7 واقع شده و قیمت بلیط آن برای گروه‌های دانش‌آموزی نفری 7 هزار تومان است.

در ادامه ویدیویی کوتاه از این موزه تاریخی را می‌بینید:

 

انتهای پیام/

نظر شما