شناسهٔ خبر: 36879301 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

آنکارا: آمریکا و روسیه به تعهدات خود به ترکیه عمل کنند

وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه از آمریکا و روسیه خواست تا به تعهدات خود به ترکیه درباره شمال سوریه عمل کنند.

صاحب‌خبر -

العالم - ترکیه

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه در سخنانی درباره توافق این کشور با دولت وفاق ملی لیبی به نخست‌وزیری «فائز السراج» گفت که این توافق به معنای تهدید یا نقض حقوق دیگر کشورها نیست.

آکار درباره روابط ترکیه با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز گفت: «ما تهدیدها علیه ائتلاف را جدی می‌گیریم. به همان شیوه نیز ما انتظار داریم که ائتلاف مسئولیت‌های خود در قبال ما را انجام دهد.»

وزیر دفاع ترکیه درباره توافق با آمریکا و روسیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت: «ما به تعهدات خود در قبال این توافق ادامه می‌دهیم و انتظار داریم که دوستان آمریکایی و روسی ما نیز اقدام مشابه انجام داده و به مسئولیت‌های خود عمل کنند.»

ترکیه هفدهم مهرماه دست به یک اقدام نظامی جدید در خاک سوریه زد و این بار در عملیات موسوم به چشمه صلح حملات به مناطق تحت کنترل گروه‌های کُرد سوری را در دستور کار قرار داد.

به دنبال این اقدام نظامی، ترکیه با محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شد و با گذشت چندین روز از آغاز این عملیات نظامی در مناطق شمالی سوریه، آنکارا به صورت جداگانه با واشنگتن و مسکو برای توقف این عملیات دو توافق کرد؛ توافق‌هایی که وجه مشترک آنها دور شدن ی‌پ‌گ از مرز ترکیه بوده است.

طبق توافق ۲۲ اکتبر گذشته (۳۰ مهر) «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در شهر سوچی روسیه باید شبه‌نظامیان کُرد سوریه تا عمق ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه عقب‌نشینی کنند و مقرر شد تا دو کشور گشت‌زنی مشترک در این منطقه داشته باشند.

فارس

نظر شما