شناسهٔ خبر: 36879187 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

عرف در گفتگوی تفصیلی با العالم:

شاهد جوانگرایی در ثبت نام های این دوره بودیم/ انتخابات را در فضایی امن برگزار خواهیم کرد

رئیس ستاد انتخابات کشور آخرین اقدامات در خصوص یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

العالم _ ایران / سیاسی

"جمال عرف" رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزیر کشور در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم درباره ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ازدحام جمعیت در روز پایانی و طبق پیش بینی ما روند ثبت نام افزایشی بود و به دلیل اینکه از لحاظ قانونی با مشکل مواجه بودیم، فرم ها به شکل دستی پر شد که آنچه که تاکنون درسامانه ثبت شده تعداد ثبت نام کنندگان 15814 نفر ثبت نام قطعی داریم در کل پیش بینی ما این است که این رقم به 16هزار و 145 نفر برسد.

وی تصریح کرد: از این تعداد به لحاظ ترکیب جمعیتی حدود ۸۸ درصد آقایان و ۱۲ درصد خانم‌ها هستند. به لحاظ میانگین سنی، سن ۳۶ تا ۴۰ سال ۳ هزار و ۲۰۹ نفر ثبت‌نام کردند و نوعی جوانگرایی صورت گرفته و بعد از آن ۴۱ تا ۴۵ سال با ۲۸۳۷ نفر ثبت نام کردند و کمترین میانگین سنی ۷۱ تا ۷۵ سال است که ۶۱ نفر ثبت نام کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان داشت: از تعداد ثبت نام کنندگان 933 نفر برادران و خواهران اهل سنت ما هستند که ثبت نام کردند که نسبت به سال های گذاشته امار افزایش داشته است سایر ادیان اهل کتاب نیز در ثبت نام انتخابات شرکت کرده اند.

وی افزود: براساس آمار، تمام حوزه‌های ما بیش از ظرفیت صندلی‌ها داوطلب دارد. در خود تهران برای صندلی‌های ۳۰ گانه بالغ بر حدود ۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند و سایر حوزه‌ها نیز همین گونه است لذا از این حیث مشکلی نیست و در مرحله صلاحیت‌ها این بحث‌ها بیشتر گفته خواهد شد.

عرف با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی نیز در قریب به اتفاق همه حوزه‌ها تشکیل شده و استعلامات از مراجع چهارگانه اخذ می‌شود و در روند رسیدگی قرار می‌گیرد، اظهارداشت: براساس قانون انتخابات از امروز احراز صلاحیت‌ها پس از استعلام نهادهای چهارگانه به هیئت‌های اجرایی مشتمل بر ۸ نفر از معتمدین، فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال به عنوان هیئت اصلی ارسال می‌شود و آنها حدود ۱۰ روز براساس ماده ۵۰ فرصت اعلام دارند.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه توضیح روند بررسی صلاحیت ها افزود پاسخ هایی که از مراجع قانونی به هیئت های اجرایی می رسد هیئت های اجرایی آنها را بررسی می کنند که آیا داوطلب سابقه دارد یا ندارد ، سابقه مؤثر هست یا نه ، گاهی اوقات لازم است شخص داوطلب فراخوانده شده و درباره سابقه موجود از وی سوال بپرسند و بخواهند اگر مدارک مثبته یا تبرئه دارد ارائه کند . قانون برای بررسی صلاحیت ها ده روز پیش بینی کرده است . که پس از آن به افراد ابلاغ می شود که داوطلب می تواند به مرجع بالاتر که همان هیئت نظارت است شکایت کند ، قانون هم دو تا بیست روز برای بررسی شکایت ها پیش بینی کرده است یعنی در مجموع 50 روز برای بررسی صلاحیت ها در هیئت های اجرایی و هیئت های نظارت وقت داریم که هیئت های نظارت هم شکایت ها را بررسی می کنند و هم خودشان بررسی های دیگری انجام می دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره بررسی صلاحیت اقلیت ها هم تصریح کرد که هیئت های اجرایی اقلیت ها هم از معتمدین خودشان تشکیل می شود و صلاحیت ها را رسیدگی می کنند و همین روند رسیدگی برای آنها هم انجام می شود که برای آنها در کل کشور چهار حوزه داریم که مراجعه می کنند و رای می دهند . مثلا حوزه زرتشتی ها حوزه خیلی بزرگی است .

عرف درباره انتخابات الکترونیکی هم گفت: آنچه که در قانون آمده فرآیند انتخابات چند مرحله دارد که بخش عمده به صورت الکترونیکی انجام می شود ولی آنچه که بیش از همه به چشم می آید و دیده شود صندوق رای است که یک فرآیند از کل فرآیند است. البته فرآیندهای ثبت نام مانند ارسال سوابق و دریافت سوابق به صورت الکترونیکی صورت می گیرد . در روز رای گیری در پای صندوق اخذ رای یک مرحله احراز هویت داریم که با کارت ملی و کد ملی رای دهندگان احراز هویت می شوند که آیا فرد اصالت دارد یا ندارد و اینکه قبلا رای داده یا نه ، اگر به دو سوال جواب داده شد به فرد اجازه داده می شود که رای بدهد . در این مرحله وزارت کشور آمادگی دارد انتخابات را در برخی از حوزه ها الکترونیکی برگزار کند که در این زمینه با شورای نگهبان در حال رایزنی هستیم که به هر میزان که به توافق برسیم انتخابات را در آن حوزه ها به صورت الکترونیکی برگزار کنیم ، بالطبع شمارش آرا و مراحل بعد نیز در آن حوزه ها به صورت الکترونیکی خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر کشور به تعداد حوزه های اخذ رای هم اشاره کرد و بیان داشت: در کل کشور 208 حوزه اصلی در سراسر کشور داریم از این تعداد 174 حوزه یک کرسی ، 21 حوزه دو کرسی ، هشت حوزه سه کرسی ، یک حوزه 4 کرسی و دو حوزه 5 کرسی و یک حوزه شش کرسی و حوزه تهران هم 30 کرسی دارد که قاعدتا این حوزه ها ، حوزه های فرعی دارند و کارهایشان را انجام می دهند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در دوره قبل بیش از 50 هزار شعبه اخذ رای در کل کشور داشتیم که پس از ارزیابی های لازم و در صورت نیاز، تعداد شعبه های اخذ رای برای انتخابات آتی مجلس تا 10 درصد قابل افزایش است که در این صورت تعداد شعبه های اخذ رای در دوره آتی به بیش از 55 هزار شعبه خواهد رسید.

عرف به تکثر و گستردگی احزاب سیاسی در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 116 حزب قانونی دارای مجوز اعم از ملی و استانی داریم که می توانند زمانی که صلاحیت کاندیداها بررسی و نهایی شد، از لیست حزب سیاسی خود رونمایی و برای سایر امور مانند تبلیغات اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بهتر است احزاب، با برنامه وارد گردونه انتخابات شوند و انتخابات، برنامه محور باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین بر مشارکت گسترده در انتخابات مجلس تاکید کرد و گفت: اتاق فکری به همین منظور در وزارت کشور تشکیل شده و از ماهها قبل در حال بررسی عوامل مؤّید میزان مشارکت و موانع احتمالی موجود در این زمینه است.

عرف افزود: امیدواریم که در این دوره بتوانیم به مشارکت بیش از 60 درصدی در انتخابات نائل شویم چرا که در 10 دوره قبلی انتخابات مجلس شاهد میانگین حدود 60 و نیم درصدی از حیث مشارکت بوده ایم و هدفگذاری و جهت گیری ما در وزارت کشور نیز رسیدن به میانگین مشارکت 10 دوره قبلی انتخابات مجلس است.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره نحوه تامین امنیت انتخابات هم گفت: مدت ها است که در وزارت کشور در کنار ستاد انتخابات، ستاد امنیت انتخابات هم تشکیل می شود و معاون امنیتی – انتظامی وزیر کشور مسئولیت ستاد امنیت انتخابات را بر عهده دارد. این ستاد پایش ها و بررسی های امنیتی درخصوص انتخابات انجام می دهد و در صورت لزوم با شناسایی کانون های بحران، مسائل را حل و فصل می کند. پیش بینی می کنیم در این زمینه مسئله جدی که بر انتخابات تاثیرگذار باشد، نخواهیم داشت و ان شاء الله انتخابات را در فضایی امن برگزار خواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به اعتراضات نامزدهای نمایندگی مجلس گفت: پس از انتخابات چنانچه نامزدی شکایت و ابهامی داشته باشد، هیاتهای اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات پاسخگوی اعتراضات و شکایات احتمالی خواهند بود.

نظر شما