شناسهٔ خبر: 36877730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تامین اعتبار ساخت کانال‌های سیلاب‌بر خوزستان در گیرودار اداری

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان با اشاره به موافقت رییس جمهوری با ساخت کانال های سیلاب‌بَر در این استان، گفت: گیرودار اداری باعث تاخیر در تامین منابع مورد نیاز این کانال‌ها در حوضه‌های آبریز مختلف خوزستان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با تاکید بر اینکه اهمیت کانال‌های سیلاب‌بر در این استان به اطلاع شخص رییسجمهوری، وزیر کشور، و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده، افزود: با وجود اینکه دستورات خیلی خوبی برای ساخت این کانال‌ها صادر شده اما به‌دلیل هزینه‌بر بودن ساخت این پروژه‌ها، با چالش‌هایی برای تامین منابع مورد نیاز آن روبه‌رو هستیم؛ اما در هر صورت کانال‌های سیلاب‌بر باید ایجاد شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کانال سیلاب بر خسرج در صورت احداث می‌تواند تا ۹۰۰مترمکعب بر ثانیه آب را به سمت تالاب هورالعظیم هدایت کند و از تخریب‌ پیشروی که رودخانه کرخه می‌تواند ایجاد کند، جلوگیری خواهد کرد.

وی خطاب به رییس سازمان مدیریت بحران کشور که در این نشست حضور داشت گفت: امیدواریم سازمان مدیریت بحران کشور پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

استاندار خوزستان مهمترین مشکل پیش‌ روی خوزستان را در رویارویی با سیلاب را نبود کانال‌های سیلاب بر بیان کرد و افزود: ساخت این کانال‌ها برای خوزستان یک امر جدی و ضروری است که باید هرچه سریعتر درباره آن تعیین تکلیف کرد.

وی گفت: وجود کانال‌های سیلاب بر در حوضه‌های آبی مارون و زهره، بخش مهمی از نگرانی‌های خوزستان را در این حوضهها برطرف کرده است، اما برای مهار سیلاب در حوضه‌های کارون و دز باید نهر ماله احیا شود تا به هدایت آب ناشی از سیلاب بپردازد.

شریعتی با بیان اینکه این نهر هم اکنون توان انتقال ۵۰ متر مکعب آب بر ثانیه را دارد، ادامه داد:در صورت احیای شدن این نهر، ظرفیت انتقال سیلاب به بیش از ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه خواهد رسید تا از تخریب‌های احتمالی بعدی در خوزستان پیشگیری شود.

منابع مورد نیاز برای فاضلاب اهواز تامین می‌شود

شریعتی همچنین به موضوع بحران فاضلاب اهواز اشاره‌ کرد و گفت: این موضوع یکی از مشکلات جدی و اساسی خوزستان است که در این رابطه نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته و موضوع از سوی ایشان به رییس جمهوری ارجاع شد تا برای تامین منابع مربوط به شبکه فاضلاب اهواز پیگیری شود.

وی رفع این مشکل را نیازمند یک عزم ملی دانست و افزود:تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز ساخته شده و در ادامه برنامه ریزی‌ها، ساخت تصفیه خانه غرب این کلانشهر نیز در دستور کار قرار دارد.

شریعتی همچنین به مشکلات خطوط انتقال فاصلاب در اهواز اشاره کرد و گفت: گستردگی و بحث ریزشی بودن این خطوط از دیگر مشکلات موجود اهواز در بخش فاضلاب است.

تخصیص ۶۱ درصدی اعتبارات مربوط به جبران خسارت‌ها

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز در این نشست به ابلاغ ۱۷هزار و ۷۰۰میلیارد ریال برای جبران خسارت‌ سیلاب این استان اشاره کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۶۱درصد که حدود ۱۰هزار  و ۷۷۰ میلیارد است تخصیص داده شده است.

امید حاجتی افزود: نخستین تقاضای خوزستان در خصوص منابع مالی، تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات است.

وی ابلاغ اعتبار انجام شده به خوزستان را کمتر از برآورد صورت گرفته بیان کرد و ادامه داد: حداقل انتظار که وجود دارد، تخصیص کامل اعتبارات مصوب شده هیات دولت به خوزستان است.

وی انجام تعهدات اعتباری خوزستان را منوط به تخصیص کامل منابع بیان کرد و گفت: درخواست دیگری که ازسازمان مدیریت بحران کشور وجود دارد، اختصاص این اعتبارات به صورت گلوبال است تا بتوانیم بر اساس اولویت‌های خوزستان منابع را تقسیم بندی کنیم.

خوزستان در تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده پیشتاز است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیلاب فروردین امسال، گفت: خوزستان در پرداخت خسارت‌ها به‌ویژه در حوزه کشاورزی نیز پیشتاز است.

کیامرث حاجی زاده ادامه داد: خوزستان، استانی است که محل آبریز هشت استان دیگر است و به همین دلیل آب ناشی از سیلاب در منطقه بیش از دیگر مناطق کشور ماندگاری داشت.

وی با اشاره به خسارت‌ ناشی از سیلاب در زمینه تاسیسات آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: بخشی از روستاهای خوزستان دچار تنش آبی هستند و خسارت‌هایی که در جریان سیلاب گذشته به تاسیسات آبفار وارد شد به مشکلات این روستاها افزوده است.

حاجی زاده یادآور شد: از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست می‌شود تا منابع مورد نیاز برای جبران این خسارت‌ها را تامین کند.

به گزارش ایرنا اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور شامگاه شنبه به منظور بررسی روند بازسازی مناطق سیل زده، وضعیت احداث سیل بندها و همچنین تحویل ۱۸خودروی شستشوی معابر و بهره برداری از مرکز سیار فرماندهی مدیریت بحران خوزستان به این استان سفر کرد.

سیل بهار امسال در حوضه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان را دچار آبگرفتگی کرد که دراثر این سیلاب ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

نظر شما