شناسهٔ خبر: 36877352 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تحلیلی؛

امارات از جان عراق چه می‌خواهد؟/ راز هواپیماهای حامل سلاح

اخیرا رسانه های عراقی به سه هواپیمای اماراتی حامل سلاح به اقلیم کردستان عراق و نیز دیگر اقدامات و تحرکات ابوظبی برای تاثیرگذاری بر اعتراضات در عراق اشاره کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه بین المللامارات متحده عربی عنوان امروزی کشوری است که قبل از سال ۱۹۷۱ میلادی وجود خارجی نداشته و منطقه جغرافیایی آن با عنوان «امارات متصالحه» و» «امارات ساحل عمان» معرفی می‌گردید. واژه امارات به معنی شیخ‌نشین یا امیرنشین بوده و عنوان امارات متحده عربی نیز به معنی شیخ‌نشین‌های متحد عربی می‌باشد.

این کشور با مساحتی حدود ۸۳٬۶۰۰ کیلومترمربع در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان واقع بوده و از جنوب با قطر و عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال به خلیج فارس منتهی می‌شود. موسس و بنیادگذار حکومت موجود در این شیخ نشین شیخ زائد بن سلطان آل نهیان می‌باشد. امارات در ۲ دسامبر سال ۱۹۷۱ میلادی به عنوان یک کشور در نقشه جغرافیا ظاهر شد؛ اما هم اکنون دخالت‌های پنهان و آشکار آن در امور کشورهای عربی و منطقه و نقش بی ثبات کننده آن بر همگان روشن است.

عمیره ایسر نویسنده الجزایری درباره نقش مخرب امارات در روزنامه المنار نوشته است: «پس از حوادث ۲۰۱۱ نقش مخرب امارات به ویژه در خاموش کردن حرکت‌های مردمی نمایان‌تر شد. امارات به همراه متحدان دیگرش تمام تلاش خود را برای ایفای نقش مخرب و عقب نگه داشتن کشورهای عربی به کار گرفت تا مانع موفقیت حرکتهای مردمی شود.

وی می نویسد: در کنار آن امارات علیه جنبش مقاومت مسلحانه ضد صهیونیستی که در رأس آنها حماس، حزب الله و جهاد اسلامی قرار دارند، به منظور خدمت به طرح آمریکایی-صهیونیستی توطئه کرد. علاوه بر آن امارات به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی ادامه داد تا طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را پیاده کند. گواه این مدعا نیز ترور محمود المبحوح از رهبران برجسته حماس و از فرماندهان شاخص گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در دبی بود که در سال ۲۰۱۰ به دست موساد اسرائیل انجام شد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در مقاله‌ای در همان سال از علم و آگاهی کامل پلیس دبی از طرح صهیونیست‌ها برای ترور وی و همکاری که سرویس جاسوسی امارات با سیا انجام داده بود و سیا هم اطلاعات لازم را در اختیار موساد اسرائیل قرار داده بود، پرده برداشت. موضوع به همین جا ختم نشد و افسر اطلاعاتی امارات در پوشش هلال احمر امارات از مصر وارد غزه شدند تا به جاسوسی از حماس و مقاومت فلسطین بپردازد. هدف وی جمع آوری اطلاعات برای رژیم صهیونیستی بود.

نویسنده الجزایری بیان کرد: علاوه بر نقش مخرب علیه فلسطینی‌ها، امارات در مصر از طریق بازوهای رسانه‌ای خود مانند الحیات، الیوم السابع و المصری الیوم و برخی رسانه‌های دیگر علیه اخوان المسلمین اقدام کرد و از هیچ حمایت مالی و امنیتی برای ساقط کردن حکومت اخوان المسلمین دریغ نکرد. امارات در حال حاضر هم یکی از حامیان بزرگ حکومت کنونی مصر است. امارات میلیاردها دلار برای اجرای طرح‌های صهیونیست‌ها در منطقه و شکست هر تحرک دموکراتیک واقعی که از طریق صندوق‌های رأی و اراده مردمی رخ دهد، هزینه کرده است.

المنار در ادامه آورده است:در لیبی نیز بازداشت یوسف صقر مبارک در فرودگاه العقیقیه طرابلس که دستگاه اطلاعات دولت وفاق ملی لیبی وی را به عکس گرفتن از مراکز حساس و سفارتخانه‌های خارجی در طرابلس متهم کرد و اینکه وی حلقه وصل خلیفه حفتر مورد حمایت امارات و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر بوده است، گواه دخالت‌های امارات در امور لیبی است. علاوه بر آن بر کسی پوشیده نیست که ارتش امارات تانک‌های پیشرفته و سلاح‌های مدرن در کنار حمایت لجستیک از خلیفه حفتر تحویل این ژنرال حمله کننده به طرابلس می‌دهد. تحرکات امارات در لیبی برای درگیر کردن آن در جنگ خونین و در راستای تداوم هرج مرج در این کشور شمال آفریقا و تبدیل کردن لیبی به بهشت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و امارات است.

عمیره ایسر می افزاید: در تونس هم دخالت امارات بارز است و آنها فشارهای سیاسی و اقتصادی برای بسط سلطه بر تونس و مقدرات مردم آن انجام می‌دهند. آنها تونس را میان سرسپردگی به امارات یا رنج بردن از بحران امنیتی گذاشته اند. به اعتقاد ناظران کشورهای عربی، امارات مانع بزرگی در مسیر تحول اقتصادی و فرهنگی کشورهای عربی است و در بی ثباتی سیاسی و امنیتی این کشورها نقش دارد.

المنار آورده است: دخالت امارات در یمن و اهداف سلطه گرانه آن در این کشور هم بر کسی پوشیده نیست. امارات نقش کثیفی در یمن و نابودی زیر ساختهای آن ایفا کرده است و هزاران نفر از مردم بی گناه یمن را به شهادت رسانده است. اختاپوس امارات به سلطان نشین عمان هم رسیده است و اطلاعات عمان از کشف شبکه جاسوسی اماراتی خبر داد که هدفش ترسیم مرحله بعد از سلطان قابوس و ائتلاف‌های محکم با قبایل ضد حکومت و سیاست‌های قابوس از جمله قبایل الشلوح که روابط قوی با امارات به ویژه امیر نشین رأس الخیمه دارند، بود. هدف ایجاد فدرالی میان عمان و امارات و سرسپرده کردن آن بود تا همگام با سیاست‌های امارات شود.

این نویسده الجزایری در المنار تاکید کرده است: در ترکیه هم کشف شبکه جاسوسی امارات رسوایی دیگری برای حاکمان امارات بود. گزارش‌های رسانه ترکیه‌ای از حمایت امارات از مخالفان و برخی افسران ارتش و نیز فتح الله گولن حکایت داشت. دستگاه اطلاعاتی ترکیه از اقدام محمد دحلان در سفر محرمانه به ترکیه با گذرنامه اماراتی و با نام دیگر و دیدار با مخالفان دولت ترکیه پرده برداشت. محمد زاهد گل نویسنده ترکیه‌ای تحرکات امارات علیه ترکیه را به مثابه خنجر زدن از پشت توصیف کرد».

همچنین دخالت‌های امارات متحده عربی در قاره آفریقا هم قابل توجه است.

رسانه های عربی اخیرا گزارش هایی منتشر کردند که حاکی از دخالت امارات در امور داخلی عراق است. المیادین از ارسال سه هواپیمای حامل سلاح امارات به اقلیم کردستان عراق به دنبال سفر مقامات این اقلیم به ابوظبی( نچیروان بارزانی رئیس و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، روز یکشنبه هفته قبل در سفری یک روزه، بنا به دعوت شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و برای شرکت در تماشای مسابقات اتومبیل رانی فرمول به ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی, سفر کرده بودند)خبر داد.

 منابع آگاه عراقی به المیادین اعلام کردند: سلاحی که با هواپیما به اقلیم کردستان عراق رسیده است بغداد از آن بی اطلاع است. مشخص نیست که چه طرفی از این سلاح بهره می برد و اینکه اقلیم کردستان عراق از آن استفاده خواهد کرد یا نیروهای قسد.

این منابع بیان کردند: ارسال سلاح به اقلیم کردستان عراق به مثابه دخالت امارات در پرونده کُردی-عراقی استارسال سلاح به اقلیم کردستان عراق بدون آگاهی بغداد، به مثابه دخالت امارات در پروندی کُردی-عراقی است. اگر سلاح برای اقلیم کردستان عراق است چرا بدون اطلاع بغداد رخ داده است؟ این همه سلاح برای چیست؟ آیا به منظور زمینه سازی مرحله ای از برخورد و جنگ است؟».

  و همزمان با آن هم یک رسانه قطری از نقش مخرب ابوظبی در عراق پرده برداشت. 

پایگاه خبری «عربی ۲۱» قطر در گزارشی با افشای نقش امارات در تظاهرات مردمی عراق فاش کرد: « با آغاز اعتراضات در عراق، ابوظبی تلاش کرد، کودتای نظامی که برای آن برنامه ریزی کرده بود را اجرایی کند. منابعی سیاسی که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند: مقامات عراق در اول اکتبر (مهر - آبان) یکی از از فرمانده های مهم در ارتش این کشور را به دلیل وجود اطلاعاتی در خصوص دست داشتن وی در کودتای احتمالی، دستگیر و به وزارت دفاع منتقل کردند.

 عربی ۲۱ ادامه داد: از سوی دیگر رادیو صوت العراق روز یکشنبه از دستگیری یک باند وابسته به امارات در عراق خبر داد که قصد داشتند تظاهرات مردم عراق را به نفع خود هدایت کنندرادیو صوت العراق روز یکشنبه از دستگیری یک باند وابسته به امارات در عراق خبر داد که قصد داشتند تظاهرات مردم عراق را به نفع خود هدایت کنند. رادیو صوت العراق تاکید کرد که این باند مستقیما وابسته به طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات است و برادر ولیعهد ابوظبی در تلاش است از طریق کانال های غربی موضوع را حل و فصل کند.

این پایگاه قطری تاکید کرد: مقامات عراقی معتقدند که شبکه های العربیه و الحره از مهم ترین رسانه هایی بودند که در اجرای طرح امارات تلاش کرده اند. هرچند که مقامات عراقی تاکنون به طور رسمی دولت خاصی را در نا آرامی های اخیر متهم نکرده اند اما به نظر می رسد قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق این وظیفه را بر عهده گرفته است و در مصاحبه ای تلویزیونی امارات را متهم به حمایت مالی از تظاهرات عراق کرده است».

پایگاه المسله عراق هم در گزارشی درباره نقش مخرب امارات در عراق آورده است:« ابوظبی از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق حمایت تمام قدی در سال ۲۰۱۷ به عمل آورد و این موضوع سبب مخالف بغداد در آن زمان شد. یکسال پس از آن محموله مواد مخدر و تسلیحات از امارات به عراق از طریق بنادر بصره توقیف شد اما فشار شدیدی وارد شد تا موضوع آشکار نشود. اخیرا هم شواهد و نشانه های زیادی از تلاش امارات برای تاثیرگذاری بر تظاهرات عراقی ها که از اکتبر گذشته شروع شده، مشاهده شده است. چند روز قبل هم سه هواپیمای حامل سلاح در فرودگاه اربیل از امارات به زمین نشستند و این پس از سفر مقامات اقلیم کردستان عراق به امارات بود. سه شنبه گذشته هم بارزانی با احمد الزاهری کنسول امارات در اربیل دیدار کرده بود.

این رسانه عراقی می نویسد: به نظر می رسد که سیاست های توسعه طلبانه امارات در عراق پایانی ندارد و پس از سالها حمایت مشکوک و شبه برانگیز، دوباره نام امارات در شمال عراق مطرح شده است. امارات برای اجرای خواسته های سیاسی خود در عراق حرکت می کنند و به دنبال فتنه انگیزی و پیشبرد اهداف شوم خود است. این محموله تسلیحاتی نشان دهنده دخالت امارات در مشکلات امنیتی است واین سئوال را مطرح می کنند که آیا داعش با امارات در ارتباط است؟ راز آثار باستانی عراقی دزدیده شد که در موزه ای در ابوظبی به نمایش درآمدند، چیست؟

المسله گزارش داد: این در حالی است که رسانه های عراقی چند روز قبل از بازداشت یک باند وابسته به امارات در عراق که با هدف تاثیرگذاری بر تظاهرات جاری در این کشور فعالیت می کردند و در میان آن افرادی که تابعیت لبنانی داشتند، پرده برداشتند. بر اساس گزارش این رسانه ها؛ این باند به شکل مستقیم با طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات در ارتباط بود و فعالیت های ضد امنیت ملی عراق داشته است».

همزمان قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق در گفتگویی با رسانه های عراقی اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی و شیخ نشین امارات متحده عربی مهمترین صحنه گردانان این توطئه بزرگ علیه عراق هستند و جزییات دقیق آن را در اختیار مقامات مسوول در دولت عراق قرار داده است».

از نگاه تحلیلگران و ناظران امور، عراق مانند بسیاری از کشورهای عربی دیگر از دخالت امارات در امان نمانده است که گاهی سعی دارد که عراق را غرق در مواد مخدر کند و گاهی دیگر به حمایت از گروههای تروریستی روی می آورد و گاهی هم با پول در راستای بی ثباتی در عراق دامن می زند. دخالت‌های امارات در کشورهای عربی همواره وجود داشته و سبب انتقادهای زیادی از حکام این کشور شده است. در همین راستا، المنصف المرزوقی، رئیس جمهور سابق تونس در انتقادی شدید علیه امارات و نقش آن در خاورمیانه گفت که با توجه به اقدامات خرابکارانه امارات در کشورهای مختلف عربی و خصومت با خواسته‌های مشروع ملت‌ها، بهترین تشبیه برای امارات و نقش آن استفاده از کلمه «ویروس» است.

نظر شما