شناسهٔ خبر: 36877337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پژوهش در دانشگاه بیرجند؛ از مراکز نوآوری تا شرکت‌های دانشگاهی

50028

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه مرکز نوآوری و شتابدهی، کارگاه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی، مرکز جوار دانشگاهی از مأموریت‌های دانشگاه است، گفت: از اقدامات مهم صورت گرفته ایجاد  شرکت‌های دانشگاهی به عنوان حلقه واسط دانشگاه، جامعه و صنعت است.

صاحب‌خبر -

احمد خامسان، امروز یکشنبه ۱۷ آذر ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: امیدواریم در این هفته تلاش‌های یکساله خود را در امر پژوهش، فناوری و کارآفرینی مرور کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بیرجند، وی افزود: با توجه به شرایط خاصی که بر وضعیت مالی کشور حکم فرماست تلاش کرده‌ایم کمترین میزان تأثیر در بخش پژوهشی باشد درواقع دو بخش آموزش و پژوهش دوبخشی هستند که باید تلاش کنیم کمترین میزان آسیب را داشته باشند.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: مرکز نوآوری و شتابدهی، کارگاه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی، مرکز جوار دانشگاهی از مأموریت‌های دانشگاه است که در خصوص مرکز نوآوری و شتابدهی امیدواریم  شش فاز آن را در دو سال آینده به‌بهره‌برداری برسانیم، تاکنون دو فاز این مرکز افتتاح شده و در حال راه اندازی فاز سوم آن هستیم.

خامسان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سایر بخش‌های حوزه پژوهشی گفت: یکی از اقدامات مهم صورت گرفته ایجاد  شرکت‌های دانشگاهی به عنوان حلقه واسط دانشگاه، جامعه و صنعت است که شرکت‌هایی از جمله کلینیک حقوق و داوری قضایی، کلینیک مرکز مشاوره و روان شناسی و کلینیک تندرستی در حال راه‌اندازی و خدمت رسانی هستند که این موضوع می‌تواند در همه رشته‌ها ادامه پیدا کند.

حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند نیز گفت: در اکثر زمینه‌ها تا 90 درصد به اهداف خود رسیده‌ایم و در بخش طرح‌های پژوهشی رشد بسیار خوبی داشته‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند ادامه داد: با همکاری هیأت رئیسه و معاونت اداری مالی دانشگاه، صندوق پژوهش را راه‌اندازی کرده‌ایم که گرنت همکاران هیأت علمی به این صندوق واریز می‌شود.

نجفی افزود: یکی از آیین نامه‌هایی که در دست تهیه و تدوین داریم آیین‌نامه گروه‌های پژوهشی و آیین نامه دیگر آیین نامه حق‌التشویق است.

وی در خصوص مأموریت حوزه پژوهش و فناوری در راستای چشم انداز افق ۱۴۰۴ گفت: اصلاح ساختار عملکرد دانشگاه با رویکرد بهبود امور اداری و منابع، بهبود و توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری، گسترش ضریب نفوذ دانشگاه در سطح ملی و فراملی، حرکت به سمت دانشگاه‌های مولد ثروت بر پایه دانش و ساماندهی منابع و امکانات در جهت ارتقای بهره‌وری از دیگر مأموریت‌های حوزه پژوهش و فناوری است.

وی افزود: نسبت درآمدهای اختصاصی پژوهشی به کل درآمدهای اختصاصی در انتهای سال پایه (انتهای سال۹۷) ۰.۲ درصد بوده است که در سال ۱۴۰۲ به  ۱۰ درصد خواهد رسید و اکنون این عدد به ۷ درصد رسیده‌ است.

نجفی در خصوص حرکت دانشگاه مولد ثروت آفرین بر پایه دانش و اقدامات انجام گرفته در این زمینه گفت: تصویب آیین نامه پژوهانه جدید، اصلاح ساختار عملکرد دانشگاه بارویکرد بهبود امور اداری و منابع، بررسی وضعیت تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه های scopus و wos از جمله این اقدامات است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند در خصوص بهبود و توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری خاطرنشان کرد: اقداماتی از جمله استقرار سامانه جامع دانشگاه در حوزه مالی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی، طراحی و توسعه برخی سامانه‌های نرم افزاری دانشگاه، افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه از ۲۵۰ به ۶۰۰ مگابایت برثانیه، خریداری و نصب سامانه مرکز تلفن دانشگاه بر بستر شبکه (VOIP) و راه اندازی اولیه این سامانه در سازمان مرکزی، معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی، پردیس علوم رفتاری و کتابخانه مرکزی، انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت مخابرات جهت وصل خوابگاه‌های دانشجویی ابوذر و توحید به شبکه دانشگاه، انجام گرفته است.

وی بیان کرد: خرید تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری‌های به‌روز، خرید تجهیزات آزمایشگاهی برای دانشکده‌ها به ارزش ۳میلیارد تومان، خرید و نصب هودهای شیمیایی در آزمایشگاه گروه شیمی در راستای ارتقای نظام HSE، همکاری در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی با سازمان بازرسی خراسان جنوبی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وسازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، سامانه‌ای کردن فرآیندهای مربوط به طرح‌های پژوهشی، تدوین آیین‌نامه حق‌التشویق ، راه‌اندازی کمیته نیازسنجی پژوهش‌های تقاضامحور، آغاز تدوین برنامه تحقیقاتی research plan، تکمیل فازهای ۲ و ۳ مرکز نوآوری و شتابدهی به مساحت ۲۲۴۰متر مربع و تأسیس کانون خلاقیت و شکوفایی مرکز رشد بخشی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

در پایان این مراسم پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند، رابطان پژوهشی برتر دانشکده‌ها و دانشجویان پژوهشگر برتر دوره دکتری تقدیر شد.

انتهای پیام

نظر شما