شناسهٔ خبر: 36876670 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگرانی سازمان ملل از اوضاع مرکز آفریقا

سازمان ملل اوضاع سیاسی و امنیتی را در مرکز آفریقا نگران کننده توصیف کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از آناتولی، رئیس دفتر منطقه‌ای سازمان ملل متحد در مرکز آفریقا روز جمعه در مورد اوضاع سیاسی و امنیتی در این منطقه به شدت ابراز نگرانی کرد.

پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد اعلام کرد «فرانسوا لونسنی فال» شورای امنیت سازمان ملل متحد را در جریان این نگرانی‌ها قرار داد.
در همین راستا، لونسنی فال به نهایی شدن کلیه اسناد مهم اصلاحات جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای مرکزی (ECCAS)، تصویب برنامه اقدام منطقه‌ای برای اجرای قطعنامه ۱۳۲۵ در مورد زنان، صلح و امنیت و ایجاد شبکه منطقه‌ای جامعه مدنی، COPAC اشاره کرد.
با این حال وی از موفقیت‌هایی که امسال در خصوص اصلاحات ساختاری و تحکیم صلح در منطقه حاصل شده است، قدردانی کرد.
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در منطقه اعلام کرد: در هجده ماه آینده در بیشتر کشور‌های منطقه انتخابات جدید برگزار خواهد شد. در این زمینه، تلاش‌ها برای ترویج گفتگوی ملی و مشارکت بهتر زنان و جوانان در حاکمیت و ایجاد صلح ادامه دارد.
وی همچنین تأکید کرد تروریسم همچنان تهدیدی برای ثبات آفریقای مرکزی به ویژه در منطقه دریاچه چاد است که گروه بوکوحرام در آن فعالیت دارد. لونسنی فال تغییرات اقلیمی را عاملی مستقیم در صلح و امنیت می‌داند.
فرستاده سازمان ملل متحد در مورد کامرون خاطر نشان کرد دولت از ۳۰ سپتامبر تا ۴ اکتبر گفتگوی ملی ترتیب داده بود که با توصیه‌هایی بحران در مناطق انگلیسی زبان پایان یافت. با این حال، وی گفت: نگران میزان خشونت است که همچنان تهدید کننده زندگی کامرونی هاست.
به عقیده وی، اجرای سریع توصیه‌ها «گام تکمیلی برای راه حل پایدار بحران (در کامرون) خواهد بود». علاوه بر این، برگزاری انتخابات صلح آمیز، فراگیر و معتبر در سال ۲۰۲۰ یک آزمون مهم برای دموکراسی در کشور خواهد بود. وی همچنین اعلام کرد در چاد اوضاع امنیتی در سه استان که مرز مشترک با لیبی و سودان دارند وضع فوق العاده حاکم است، همچنان خطری برای تحکیم صلح پایدار است. در مورد جمهوری دموکراتیک کنگو نیز باید تلاش‌ها برای ایجاد محیط سیاسی مناسب برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ ادامه یابد.

نظر شما