شناسهٔ خبر: 36875442 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میدون، راهی برای تقویت کسب و کارهای نو است

چگونه برای کسب و کارمان وام یک میلیارد تومانی بگیریم؟

تهران-ایرناپلاس- میدون نام یک برنامه تلویزیونی است که در آن کارآفرینان با هم به رقابت می‌پردازند و در نهایت به برنده هر برنامه یک میلیارد تومان وام داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

«میدون» نام مسابقه‌ای است که با رویکردی جدید در شبکه سوم روی آنتن رفته است. این برنامه که با هدف حمایت از کسب‌ و کارهای برتر نوپا، طراحی شده؛ میزبان کارآفرینان بسیاری است که به امید  برنده‌شدن و کسب وام یک میلیارد تومانی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

سید محمدحسین هاشمی‌گلپایگانی تهیه‌کننده برنامه میدون درباره چگونگی ساخت این برنامه به خبرنگار ایرناپلاس گفت: پیشنهاد ساخت برنامه میدون از تیم سازنده این برنامه بود نه سازمان. ما یک سامانه به نام میدون داریم و در چندین برنامه شبکه‌های دیگر هم کار کرده‌ایم. قبلا در برنامه‌هایی مانند «پایش»، «حرف حساب» و «از کجا شروع کنیم»، به دوستان کمک می‌کردیم. با توجه به فضای امسال می‌خواستیم برنامه ویژه‌ای داشته باشیم که پیشنهاد برنامه میدون را به شبکه سوم دادیم.

دغدغه کارآفرینی داشتم

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه در زمینه کارآفرینی دغدغه و اطلاعات داشته‌اید، عنوان کرد: چند سال در حوزه کارآفرینی، مشاوره کسب و کار، فضای دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای جدید کار کرده بودم، بعدها هم به حوزه برنامه‌سازی آمدم. سه سال پیش با برنامه پایش شروع کردیم و احساس کردیم تنها راه حلی که ما می‌توانیم فضای کارآفرینی را ترویج کنیم این است که وارد تلویزیون شویم و حالا هم به برنامه میدون رسیدیم.

یک برنامه سرگرم‌کننده بومی‌سازی شده

این تهیه‌کننده درباره راه‌حل‌هایی که برای جلوگیری از تکرار و تقلید چنین برنامه‌هایی به کار گرفته شده است، عنوان کرد: تقریبا هفتاد برنامه در دنیا شبیه این برنامه است و متاسفانه جای یک برنامه مثل میدون، به شدت در صدا و سیمای ما خالی بود. برنامه‌های معروفی در دنیا در این حوزه کار می‌کنند. این برنامه‌ها را دیدیم و با توجه به تجربیات دو سه ساله که در صدا و سیما داشتیم، این برنامه را بومی‌سازی و بازطراحی کردیم و تقریبا به مدل میدون رسیدیم. برنامه‌های خارجی با توجه به فرهنگ و نگاه سرمایه‌داری که دارند در این زمینه نگاهشان شدیدا لیبرالی است.

ما قصد داشتیم برنامه‌ای بسازیم که سرگرم کننده باشد و توده مردم مخاطبش باشند نه فقط یک قشر خاص اقتصادی. شاید این مهمترین مسئله ما بود. مثلا برنامه‌هایی مانند «عصر جدید» موضوعشان جذاب است. وقتی کسی شمشیر بازی می‌کند یا آواز می‌خواند قاعدتا جذاب است. اما مثلا شخصی بگوید که من تشتک درست می‌کنم، خب ممکن است جذابیت چندانی برای دیگران نداشته باشد. ما تمام تلاشمان را کردیم، با موضوعاتی که مفید و واقعی هستند و در زندگی مردم مستقیما تاثیر دارند، برنامه‌ای جذاب بسازیم که مخاطب هم داشته باشد.

چگونگی گزینش برای شرکت در برنامه میدون

هاشمی‌گلپایگانی درباره چگونگی گزینش شرکت‌کنندگان توضیح داد: تقریبا حدود دو هزار و هفتصد نفر برای حضور در این برنامه ثبت‌نام کردند. عدد خیلی بالایی است که ما باید این تعداد را گزینش می‌کردیم. با شرکت‌کنندگان سه سری مصاحبه انجام دادیم. مصاحبه اول تلفنی صورت می‌گرفت و فیلم و عکس‌ها دیده می‌شد. بعد هم مصاحبه‌های تخصصی و طرح حضوری انجام می‌گرفت. این مصاحبه‌ها با حضور کارشناسان همراه بود. با شرکت کنندگان چند جلسه حضوری داشتیم، تا به خروجی مناسب برسیم.

تهیه‌کننده برنامه میدون درباره تکراری بودن برخی ایده‌ها که ممکن است جنبه تبلیغاتی داشته باشند، افزود:  ما اصلا ایده خیلی خاصی در برنامه نمی‌آوریم. البته آوردن چنین افرادی با آن ایده‌ها هم خیلی کاری ندارد و اتفاقا در حوزه بازیگردانی به دلیل اینکه توانمند هستند خوب است. ولی ما برنامه را مردمی ساختیم. یعنی یک زن خانه‌دار با دیدن برنامه بگوید این شبیه من است، پس من هم می‌توانم این کار را انجام دهم. یا یک پیرمرد یا یک جوان عادی بگویند ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بنابراین خیلی از ایده‌های ما ایده‌هایی نیستند که بکر و جدید باشد. این مسئله از سیاست‌های اصلی ما بود.

تا کنون به ۹ نفر وام یک میلیاردی داده شده

از علیرضا یونچی کارآفرین و فعال اقتصادی و یکی از داوران این مسابقه درباره تاثیر ساخت چنین برنامه‌هایی پرسیدیم، وی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: از ۲۶ قسمت ضبط شده این برنامه، تا کنون ۲۴ قسمت آن پخش شده که ۹ نفر از برندگان برنامه وامشان را دریافت کرده‌اند. تاثیرگذاری‌اش همین است که موجی ایجاد شده است. شما ببینید یکی از شرکت‌کنندگان با دو قابلمه منحصر به فرد در این برنامه حاضر شد که تنها در یک مورد هشتاد و چهار هزار ثبت‌ درخواست داشته‌ است. حتی برخی واحدهایی که تعطیل شده‌اند، به فکر نوآوری افتاده‌اند. در این برنامه بهانه‌مان این است که جایزه می دهیم اما در اصل، هدف‌مان این است که بگوییم ناامید ننشینید، موقعیت‌ها عوض شده، پس کسب و کارهایتان را به روز کنید، نوآوری یعنی همین. آشپزی در برنامه حضور داشت که نوآوری کرده بود. مگر آشپزی کار جدیدی است؟ اما آن سبک آشپزی، آشپزهای دیگر را به وجد آورده است. تاثیر این برنامه همین است که یک آشپز از ترکمن صحرا آمده برنده هم شده است.


علیرضا یونچی؛ فعال اقتصادی و داور مسابقه میدون

وی در ادامه افزود: درشکه زمانش تمام شد و خودرو جایش را گرفته است. نوار کاست جایش را به سی دی، سی دی به فلش و فلش هم از بین رفته است. ما می‌گوییم که رکود فعلی بازار، تاثیر تحریم نیست بلکه تاثیر تبعیض شغل‌هاست. بیست هزار شغل جدید در دنیا به وجود آمده  است. اما از کدامیک از آنها خبر داریم. هدفمان در این برنامه این است که افراد نوآوری کنند و خودشان را به روز کنند.

 کسی که سنتی کار می‌کند محکوم به فنا است

یونچی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر، آیا امکان راه‌اندازی یک کسب و کار جدید وجود دارد یا خیر، افزود: کسی که می‌گوید کار سخت است یا کار نمی‌کند، احتمالا سنتی کار کرده است و کسی که سنتی کار می‌کند، محکوم به فناست. معلوم است که هر کسی در حال حاضر کارخانه چرتکه‌سازی بزند، می‌بازد. گفته می‌شود تا چند سال آینده بیست ‌هزار شغل جدید به وجود می‌آید. اگر کسبه، تحصیلکرده‌ها و فارغ‌التحصیلان خودشان را به‌روز نکنند محکوم به فنا هستند. ما حرف‌مان این است که خودتان را به‌روز کنید، در غیر این صورت جایی برای بقاء ندارید.  

گفت‌وگو از هنگامه ملکی

برچسب‌ها:

نظر شما