شناسهٔ خبر: 36874068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر راه در صحن مجلس اعلام کرد:

اختصاص اعتبار صندوق توسعه به خط آهن چابهار

وزیر راه و شهرسازی از موافقت مقام معظم رهبری برای اختصاص اعتبارات صندوق توسعه به خط آهن چابهار خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی سؤال علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان از وزیر راه و شهرسازی در دستور کار جلسه نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت؛ این سؤال در مورد عدم توجه به بزرگراه چابهار ـ زاهدان و افزایش ۵۰۰ درصدی حوادث جاده‌ای بود.

اسلامی در این خصوص گفت: یکی از معضلات وزارت راه و شهرسازی، عدم انطباق اعتبارات با پروژه‌های در دست ساخت است. علاوه بر این، اعتبارات مصوب با اعتبارات تخصیص یافته تفاوت فاحشی دارد.

وی ادامه داد: با مجوز مقام معظم رهبری مقرر شد که منابع صندوق توسعه ملی به پروژه راه‌آهن چابهار اختصاص یابد. با ورود این منابع به این پروژه، شاهد رشد اقتصادی و اجتماعی این استان خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص جاده‌های استان سیستان و بلوچستان گفت: این جاده‌ها دارای عقب‌ماندگی تاریخی هستند؛ تلاش داریم راه‌های اصلی را به بزرگراه تبدیل کنیم. سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار به آزادراه تهران ـ خاش اختصاص یافت که توانستیم با حمایت ویژه دولت، اعتبار این محور را به ۳۹ میلیارد تومان برسانیم.

اسلامی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان افتتاح خواهد شد، گفت: برای اولین‌بار با حاشیه‌نشینی در این استان مثل سیل و زلزله برخورد کردیم و بنیاد مسکن در چابهار مستقر شد تا به ساماندهی حاشیه‌نشینی در این شهرستان بپردازد.

وی وعده داد: تا پایان سال ۹۹ حاشیه‌نشینی در شهرستان چابهار پایان خواهد یافت و شهر جدید تیس را طراحی خواهیم کرد تا کیفیت زندگی و کسب و کار در این شهر بندری را افزایش دهیم.

اسلامی در خصوص حجم تردد جاده‌ای گفت: بیش از ۲۰۰ کامیون روزانه در جاده‌های این استان تردد می‌کنند و ترددها نسبت به سال ۹۶، ۱۵۰ درصد رشد داشته است. علاوه بر این، مسافرت هوایی به چابهار ۱۴ درصد افزایش یافته است؛ چنین اقداماتی موجب تحرک اقتصادی بندر چابهار شده است و آرزوی دیرینه ملت ایران برای خارج شدن این بندر از محرومیت برآورده شده است.

در ادامه علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در طول چهار دهه گذشته توسعه متوازن در استان سیستان و بلوچستان محقق نشده است. از اول انقلاب ۶ برنامه توسعه و اسناد بالادستی زیادی ابلاغ شده است؛ یکی از این اسناد، سند لجستیک کشور است که اولین شهر لجستیک، شهر چابهار است.

وی ادامه داد: وزیر کشور نیز دو سند رفع محرومیت برای استان ابلاغ کرده است اما شاهد بی‌توجهی به نقش حمل و نقل در رفع محرومیت در این اسناد بوده‌ایم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان سیستان و بلوچستان با جمعیت دو میلیون و ۸۵۰ هزار نفر، بزرگترین استان کشور است که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با پاکستان دارد. چابهار در مسیر آبرراه‌های بین‌المللی قرار دارد اما سهم این استان از بزرگراه‌ها فقط ۱.۶ درصد است؛ بنابراین بزرگراه‌های استان آماده گسترش توسعه استان را ندارند.

یارمحمدی همچنین از اقدامات قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای توسعه استان سیستان و بلوچستان تشکر کرد.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۶ ماهه گذشته پیگیری طاقت‌فرسایی برای اختصاص صندوق به راه‌آهن چابهار داشتیم. علاوه بر این، باند دوم آزادراه زاهدان به خاش و ایرانشهر به چابهار در حال احداث است تا کریدور شمال به جنوب به بهره‌برداری برسد.

در پایان یارمحمدی مشروط به توجه ویژه دولت به بزرگراه‌های استان اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی قانع شده است.

نظر شما