شناسهٔ خبر: 36873393 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس جمهوری عراق: دولت مسئول امنیت تظاهرکنندگان است

تهران-ایرنا- «برهم صالح» رییس جمهوری عراق روز یکشنبه در دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل در این کشور بر حق تظاهرکنندگان برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و مسئولیت دستگاه های دولتی برای حمایت از امنیت آنها تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق امروز در بغداد با برهم صالح دیدار و درباره  راه حل های ممکن برای حفظ امنیت و تامین خواسته های معترضان با وی گفت و گو کرد.

دفتر ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه ای افزود که در جریان این دیدار بر حق تظاهرکنندگان در برگزاری تظاهرات آزاد و مسالمت آمیز تاکید شد.  

تاکید بر مسئولیت دستگاه های دولتی در تامین امنیت معترضان صلح طلب و حفظ امنیت عمومی و دارایی های شهروندان از دیگر محورهای مورد بحث میان دو طرف بود.

دو طرف همچنین تاکید کردند که حمله افراد مسلح به معترضان در روز جمعه گذشته که شماری کشته یا زخمی شدند با هدف نابودی ثبات کشور انجام شد و دولت باید ضمن تقویت تدابیر امنیتی، عوامل این جنایت را بازداشت و به دادگاه تحویل دهد و اجازه ندهد چنین حوادثی تکرار شود.

صالح دیروز (شنبه) نیز حمله افراد مسلح به معترضان در بغداد، آن را جنایت خواند و بار دیگر بر حق تظاهرات مسالمت آمیز و جلوگیری از برخورد خشونت آمیز و مسلحانه با معترضان تاکید کرد.

شامگاه گذشته (جمعه) یک گروه مسلح ناشناس سوار بر وانت به منطقه «پل سنک» در ۵۰۰ متری میدان تحریر در بغداد حمله کرده و با جمعی از تظاهرکنندگان که در پارکینگ چند طبقه ای این پل مستقر شده بودند، درگیر شدند. در اثر این درگیری ۴ نفر کشته و ۸۰ نفز زخمی شدند.

بیش از دو ماه از تظاهرات مردم عراق می گذرد. تظاهراتی که در اعتراض به اوضاع سیاسی و اقتصادی این کشور آغاز شد. طی هفته های اخیر این تظاهرات در برخی استان ها به خشونت کشیده شد.

به گفته کارشناسان برخی از عوامل خشونت زا نمی خواهند شرایط طبیعی به عراق باز گردد و قصد دارند با ایجاد حوادث خونین به تحریک تظاهرکنندگان و آشوب افکنی دشر کشور عراق دامن بزنند.

نظر شما