شناسهٔ خبر: 36872132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

دیدار مثبت رئیس امنیت ملی سوریه با عشایر شمال شرق

روزنامه سوری از دیدار رئیس سازمان امنیت ملی سوریه با عشایر عرب و همچنین نشست هیئتی از دمشق با چهره‌های سرشناس احزاب و گروه‌های کردی، عربی و سریانی در شهر القامشلی در استان الحسکه در شرق سوریه خبر داد.

صاحب‌خبر -

العالم - سوریه

روزنامه سوری «الوطن» از دیدار «علی مملوک» رئیس سازمان امنیت ملی سوریه با شماری از چهره‌های سرشناس عشایر عربی در شهر القامشلی در استان الحسکه در شمال شرق سوریه خبر داد.

یک مقام آگاه سوری به الوطن گفته است: هدف از سفر مملوک، اتحاد مجدد، ایجاد انگیزه ملی برای دستیابی به منافع عالی و مقابله با خطرات پیش روی سوریه ، به ویژه تجاوز ترکیه به سرزمین‌های سوریه است.

به گفته این منبع، جلسه‌ مملوک با حدود 30 نفر از بزرگان قبایل عربی در شرق سوریه برگزار شد و جو دیدار مثبت بود.

از سوی دیگر «نواف طراد الملحم» دبیر کل حزب الشعب و عضو پارلمان سوریه هم از دیدار هیئتی از دمشق با شماری از شخصیت‌های احزاب و گروه‌های کُرد، عرب و سریانی در شمال شرق این کشور خبر داد.

الملحم از جمله اعضای هیئت دمشق را علاوه بر خودش، «فیصل عزوز »هماهنگ کننده کمیته پیگیری گفت‌وگوی ملی از حزب «البعث العربی الاشتراکی» و «محمد ابوقاسم» دبیر کل حزب «التضامن» و «طارق الاحمد» عضو دفتر سیاسی حزب «السوری القومی الاجتماعی» خواند و گفت: این نشست روز شنبه با شماری از شخصیت‌های احزاب و گروه‌های کُردی،عربی و سریانی در شهر القامشلی برگزار شد.

عضو پارلمان سوریه با بیان اینکه نشست مذکور پس از سلسله دیدارهای مقدماتی برگزار شد، گفت: شخصیت‌های شمال شرق سوریه بر این قضیه تاکید دارند که آنها هم سوری هستند و از حقوق و تکالیفی برخوردارند. جدایی طلب نیستند بلکه از مرزهای سوریه حفاظت کرده و شمال شرق کشور را از تروریسم پاکسازی کردند و و در این راه جانفشانی زیادی کردند و بر همین اساس هم با هیئت دمشق وارد گفت‌وگو شدند.

الملحم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هیئت دمشق پاسخی از طرف مقابل در مورد طرح «اداره محلی» دریافت کرده است ، گفت: ما امروز برای بحث در مورد اختلافات بین اداره محلی و خودمدیریتی ننشسته‌ایم، اما این طرح هم ارائه شده است و این برنامه ماست و ما توافق کردیم که در مورد نکات مثبت بحث کنیم چه آنجا مدیریت بومی یا خودمدیریتی باشد. یک یادداشت تفاهمی هم بین ما تهیه می‌شود که آن را به دولت سوریه تقدیم می‌کنیم.

وی در مورد محتوای طرح دولت محلی ارائه شده توسط هیئت دمشق گفت: این همان طرحی است که در قانون اساسی سوریه برای سال 2011 موجود است.

عضو پارلمان سوریه درباره اینکه آیا پیش بینی می‌کند احزاب شرکت کننده در نشست مذکور طرح اداره محلی را بپذیرند، گفت: آنها قبول کردند به دقت جزئیات را بررسی کنند. آنها خواهان گفت‌وگو هستند و هیچ مخالفتی برای دیدار با دولت سوریه و گفت‌وگو درباره آینده منطقه الجزیره سوریه در قلمرو جمهوری عربی سوریه ندارند.

الملحم گفت: مهم‌ترین چیزی که در این دیدار به دست آمد تاکید آنها بر این است که جدایی طلب نیستند، بلکه محافظ جمهوری عربی سوریه و هر وجب از خاک این کشور هستند و می‌خواهند حاکمیت سوریه حفظ شود وحتی نیروهای دموکراتیک سوریه امیدوارند که بخشی از ارتش سوریه شوند.

یگان‌های ارتش سوریه از یک ماه پیش در شهر القامشلی در شمال شرق استان الحکسه در شرق سوریه نزدیک خط مرزی با ترکیه مستقر شدند. پس از آغاز عملیات نظامی ترکیه در ۱۷ مهر ماه گذشته به بهانه عقب راندن شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه»،کُردهای سوریه از ارتش سوریه خواستند تا در این مناطق مستقر شود و از حملات ارتش ترکیه جلوگیری کند.

فارس

نظر شما