شناسهٔ خبر: 36870736 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درخواست عمان از ایران برای تامین امنیت غذایی

تهران-ایرنا- وزیر تجارت و صنعت عمان با اشاره به اهمیت حفظ امنیت غذایی برای این کشور گفت: اما گاهی طوفان‌های دریایی باعث می‌شود که ما نتوانیم برخی اقلام غذایی از جمله گوشت را به موقع وارد کشور کنیم. بنابراین ما خواهان ایجاد انبارهایی برای ذخایر گوشت و خشک کردن آن هستیم و در این زمینه از ایران کمک می‌خواهیم.

صاحب‌خبر -

«علی‌ بن‌ مسعود بن علی‌السنیدی» روز یکشنبه در همایش تجاری ایران و عمان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، بیان کرد: در این دیدار شاهد تغییراتی در تعداد و کمیت روابط تجاری به کشور نسبت به گذشته هستیم.

وی درباره چالش‌های پیش‌روی روابط تجاری ایران و عمان گفت: تا پنج سال گذشته، حجم روابط تجاری دو کشور به چند میلیون دلار هم نمی‌رسید اما اکنون میزان تجارت دو کشور به یک میلیارد دلار رسیده است.

خواستار توسعه روابط با ایران هستیم

وزیر تجارت و صنعت عمان با با بیان اینکه ما خواستار توسعه روابط با ایران هستیم، گفت: با اینکه حجم یک میلیارد دلار روابط تجاری بین دو کشور رشد خوبی است، اما با چشم‌انداز ما همخوانی ندارد و باید به فکر توسعه روابط تجاری در آینده باشیم.

السنیدی با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل بین دو کشور اعلام کرد: امکان پرواز مستقیم بین ایران و مسقط در چند سال اخیر فراهم شده است، اما برای توسعه روابط تجاری باید تعداد پروازها بیشتر شود.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل دریایی طی سه سال اخیر بین بندرعباس و بندر صحار گسترش با توسعه رو به رو بوده است، همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل با توسعه حمل‌ونقل بندری کاهش یافته و بسیاری از کالاهای وارداتی بدون واسطه و مستقیم به عمان وارد می‌شود.

السنیدی با بیان اینکه خطوط دریایی عمان به تانزانیا وصل می‌شود، افزود: اکنون در حال توسعه حمل‌ونقل دریایی هستیم و این موضوع به توسعه روابط تجاری بین ایران و عمان و توسعه روابط تجاری با سایر کشورها کمک می‌کند.

نیاز عمان به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

این مقام مسئول تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان عمان را ناچیز اعلام کرد و گفت: البته ما شرکت‌هایی داریم که در زمینه پهپاد فعالیت می‌کنند، اما برای توسعه این بخش به کمک‌های ایران نیازمندیم.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع امنیت اطلاعات برای هر کشوری، از ایران برای ارتقای امنیت اطلاعات درخواست کمک کرد.

السنیدی با بیان اینکه ایران در زمینه تولید سرم حیوانی می‌تواند به عمان کمک کند، افزود: آفریقا بزرگترین واردکننده سرم حیوانی است و ما می‌توانیم از طریق ایران به آفریقا در این زمینه کمک کنیم.

وزیر تجارت و صنعت عمان همچنین معتقد است تهاتر پول ملی دو کشور به توسعه روابط تجاری کمک می‌کند.

نظر شما