شناسهٔ خبر: 36870519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح اصلاح ۱۰۰ هکتار از باغات فرسوده جونقان شهرستان فارسان آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- معاون بهبود امور گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از آغاز اصلاح ۱۰۰هکتار از باغات مثمر منطقه بکان جونقان فارسان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا دانش شهرکی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا  اظهارداشت: با تصویب پرداخت ۵۰ درصد هزینه یارانه‌ای نهال، طرح اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی و توسعه باغات این منطقه مستعد عملیاتی شد.

به گفته وی، با طرح اصلاح، احیا، جایگزینی و توسعه باغات به منظور افزایش تولید محصولات باغی در سال زراعی جاری، جایگزین کردن باغات با حمایت مستقیم دولت در سطح این منطقه  اجرا می‌شود.

معاون بهبود امور گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و حمله آفات، بیماری‌ها و ضعف درختان در باغات استان گفت: با اجرای طرح تقسیم‌بندی باغات استان به درجه‌بندی، باغات درجه ۳ حذف و  با کشت نهال‌های جدید، اصلاح شده و از طریق اعتبارات یارانه ای استانی احیا می‌شوند.

دانش  افزود: به منظور اصلاح باغات بکان شهر جونقان شهرستان فارسان، ۱۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات دولتی و مشارکت بهره‌برداران در اجرای آبیاری نوین اراضی باغی اختصاص داده شد.

وی، طول خط انتقال  آبرسانی  در منطقه بکان جونقان را ۱۵ کیلومتر برآورد کرد و گفت:  به همت کشاورزان بیش از ۴ کیلومتر آن اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال خط انتقال اصلی پروژه به اتمام برسد.

دانش تاکید کرد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک، حذف باغات قدیمی و فاقد توجیه اقتصادی و احداث باغات مکانیزه از مهم‌ترین اهداف طرح اصلاح باغات است.

وی  همچنین با بیان اینکه  بیشترین سطح باغات درجه ۲ استان به ترتیب در شهرستان‌های سامان و بن وجود دارد، تصریح کرد: اقدامات اصلاح و احیای باغات درجه ۲ با عملیات هرس، حذف و جایگزینی درختان فرسوده، تغذیه، افزایش ماده آلی خاک، اصلاح و بهبود سیستم آبیاری و مدیریت کشت باغ نیز در دستورکار قرار دارد.

به گزارش ایرنا ، چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن محصولات باغی ، زراغی ، دامی ،  شیلات و عسل به عنوان یکی از قطب کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود.

شهر جونقان شهرستان فارسان در ۳۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

نظر شما