شناسهٔ خبر: 36869970 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی عنوان کرد:

عدم مصرف صحیح دلیل باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی/ انتقاد از تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات سموم مشابه داخلی

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: دلیل باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی عدم آگاهی کشاورزان در درست مصرف کردن آنها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود گیل‌آبادی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی با بیان اینکه 11 هزار فروشگاه سموم کشاورزی در کشور فعال است، اظهار کرد: علاوه بر این تعداد، سازمان نظام مهندسی مجوزهایی را برای فعالیت واحدهای فروش سموم در استان‌ها صادر کرده که لازم است توسط دستگاه‌های مسئول مورد نظارت قرار بگیرند.

وی ادامه داد: بیشتر سمومی که در این فروشگاه‌ها به کشاورزی عرضه می‌شود دارای مجوز بوده و مصرف آنها منعی ندارد اما لازم است به مرور سموم پرخطر را با سموم کم‌خطرتر جایگزین کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با تاکید بر اینکه جایگزینی سموم کم‌خطرتر نیازمند آموزش به کشاورزان است، افزود: برای بهتر مصرف کردن سموم و همچنین آگاهی کشاورزان نسبت به انواع جدید کم‌خطرتر نیازمند آموزش کشاورزان و برگزاری دوره‌های ترویجی هستیم.

گیل‌آبادی یکی از مهمترین دلایل باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی عدم آگاهی کشاورزان از درست مصرف کردن آنها است.

وی عدم درست مصرف کردن سموم را یک معضل برای تولید محصولات کشاورزی دانست که برطرف کردن آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی در ادامه سخنان خود میزان مصرف سموم کشاورزی در داخل کشور را 30 هزار تن اعلام کرد و گفت: 180 قلم سم در کشور مصرف می‌شود که بیش از 75 تا 80 درصد آن در داخل کشور تکنیکال می‌شود.

گیل‌آبادی ادامه داد: مواد موثر برای تولید سموم از خارج تامین شده و سایر مواد از منابع داخلی تهیه می‌شوند.

وی درباره دلایل عدم توسعه استفاده از عوامل بیولوژیکی برای مبارزه با آفات اظهار کرد: سبک مجوز برای استفاده از عوامل بیولوژیکی برای مبارزه با آفات آسان‌تر از سموم شیمیایی است که هر شرکتی در بخش خصوصی علاقه‌مند ورود به این حوزه باشد می‌تواند با مراجعه به سازمان حفظ نباتات اقدام به تهیه مجوز آن کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با انتقاد از تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات سموم آماده مصرف گفت: هرچند ارزی که برای واردات سموم آماده مصرف تخصیص پیدا می‌کند زیاد نیست اما تاثیرگذاری آن بر تولید داخل بسیار زیاد است.

گیل‌آبادی افزود: تصمیم سازمان حفظ نباتات کشور برای جایگزینی 12 سم وارداتی با تولیدات یک قدم مثبت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از خروج ارز برای واردات محصولات مشابه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفتمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی از یکم تا چهارم بهمن ماه در محل نمایشگاه بوستان گفت‌وگو از ساعت 14 تا 20 برگزار می‌شود. این نمایشگاه با هدف حمایت از تولید داخل و با حضور 93 شرکت داخلی و تعدادی از شرکت‌های خارجی برگزار می‌شود.

نظر شما