شناسهٔ خبر: 36869340 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهم‌ترین محور تارنماهای خبری/ هفدهم آذر ۱۳۹۸

تهران- ایرنا- «شرایط انتخابات چگونه پیش می رود؟، نخبگان موظف به بیان مشکلات مردم هستند، باید مفهوم انتخابات شکل بگیرد، یعنی انتخابات سالم و رقابتی باشد و دلایل گرانی خودرو» از جمله مهم‌ترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخلی، در طول ۲۴ ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «مهم‌ترین محور تارنماهای خبری» منعکس کرده است.

شرایط انتخابات چگونه پیش می رود؟

به گزارش جامعه خبری تحلیلی الف، در شرایط فعلی، شاید پیش بینی اینکه در نهایت در روز دوم اسفندماه صف آرایی احزاب و جریانات سیاسی چگونه خواهد بود زود باشد. اما با توجه به شرایط می توان حدس زد که انتخابات می تواند دو، سه یا چهار قطبی و بیشتر باشد. البته این اتفاق بیشتر در شهر تهران و کلانشهرهای دیگر احتمالاً رخ خواهد داد.

در صورت دو قطبی بودن، رقابت های انتخاباتی بر پایه صف بندی اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهد بود. اگر این اتفاق رخ دهد، پیروز انتخابات می تواند هم یکی از جریانات باشد یا اینکه ترکیبی از نامزدهای اصلاح طلب و اصولگرا، پیروز انتخابات باشند.

در صورتی که صف بندی های انتخاباتی سه قطبی شود ممکن است در جریان اصولگرا یا اصلاح طلب تشتت و دو دستگی رخ دهد. در جریان اصولگرا، گروه ها و تشکل هایی مانند ایثارگران، رهپویان، «نواصولگرایان» قالیباف، جبهه پایداری و ... حضور دارند. اگر اصولگرایان نتوانند به فهرست مشترکی با سرلیست واحد دست یابند ممکن است برخی گروه ها مانند پایداری لیست جداگانه ای دهند. البته این احتمال نیز وجود دارد که شاید اصولگرایان به لیست واحدی برسند اما در مقابل جریان اصلاح طلب نتواند بر فهرست واحدی ائتلاف کنند. بخصوص این که یکی از مشکلات جریان اصلاح طلب، تاکتیک آنها در قبال اعتدالی ها(بخصوص حزب اعتدال و توسعه) و طرفداران علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است.

پیروزی فهرست امید در تهران در دوره فعلی مجلس شورای اسلامی محصول ائتلاف اصلاح طلبان، اعتدالی ها و طرفداران علی لاریجانی بود. اما با ریاست بدون چون و چرای لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی، ضعف فراکسیون امید و ناکارآمدی دولت، مشخص نیست دوباره این ائتلاف شکل بگیرد.

نخبگان موظف به بیان مشکلات مردم هستند

وبسایت خبری تابناک در گفت وگو با سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر و کلیائی در مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد شرایط برای اعتراضات عمومی آورده است: نخبگان زیادی در کشور هستند که وظیفه آن‌ها، خدمت‌رسانی به مردم است. از طرفی، سازمان‌های زیادی هم مثل صداوسیما وجود دارند که می‌باید تمام ظرفیت خود را در جهت منافع عمومی به کار گیرند.

در هر موقعی از سال این احتمال می‌رود که برخی قشرهای مردم و یا صنف‌های مختلف بنا به اتفاقات و تصمیماتی که حول محور آن‌ها رقم می‌خورد، معترض شوند. در این شرایط نخبگان جامعه مثل نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، استانداران و... موظفند رابط و صدای معترضان باشند. همچنین صداوسیما به عنوان رسانه ملی می‌باید نظریات معترضین را پوشش دهد تا شاید به واسطه این ارتباط، مسئولان صدای افراد را بشنوند و گامی در جهت رفع آن مشکل بردارند.

بنده هم با تعبیه برخی مکان‌ها برای اعتراض مردم و صنف‌ها موافقم و اعتقاد دارم این موضوع حق همه شهروندان است و دولت باید هرچه سریع‌تر به این مطالبه پاسخ دهد، همانطور که مجلس با تعبیه مکانی این فرصت را برای معترضان ایجاد کرده است.

باید مفهوم انتخابات شکل بگیرد، یعنی انتخابات سالم و رقابتی باشد

علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفت وگو با خبرآنلاین درباره تاثیر اعتراضات اخیر بر میزان مشارکت مردم و هم‌چنین راهکار اصلاح‌طلبان برای قانع‌کردن بدنه رای شان برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم گفت: خیلی کار سختی است، ما امیدوار نیستیم که بتوانیم همه مردم را قانع کنیم که مثل گذشته در انتخابات شرکت کنند.

 ما به حکم این که یک حزب هستیم، وظیفه خود دانستیم که به صحنه بیاییم و برایمان هم مهم نیست که پیروز می‌شویم یا شکست می‌خوریم. مهم این است که وظیفه خودمان را در قبال سرنوشت مردم و کشور درست انجام داده‌ باشیم.

شکوری‌راد درباره احتمال حضور دو سرلیست در لیست اصلاح طلبان و حضور یک سرلیست زن، گفت: اصلاح‌طلبان یک لیست اصلی خواهند داشت، البته ممکن است افرادی لیست‌های متعدد فرعی هم منتشر کنند که در گذشته هم وجود داشته است، اما کاملا برای مردم روشن خواهد بود که لیست اصلی کدام است و آن لیست ملاک پیروزی اصلاح‌طلبان خواهد بود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت هم‌چنین در پاسخ به این سوال که براساس بیانیه حزب متبوعش به نظر می رسد تکلیف این حزب با حضور یا عدم حضور در انتخابات همچنان روشن نیست، گفت: ما در این بیانیه تاکید کردیم که باید مفهوم انتخابات شکل بگیرد، این یعنی انتخابات سالم و رقابتی باشد و به اندازه کافی کاندیدا داشته باشیم که بتوانیم با آنها وارد انتخابات شویم. اگر این اتفاق بیفتد، مفهوم انتخابات شکل می‌گیرد و ما هم در انتخابات شرکت می‌کنیم وگرنه ممکن است که ما هم منصرف شویم.

دلایل گرانی خودرو

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با تارنمای خبری فرارو با اشاره به اینکه اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار، رشد تدریجی نرخ دلار است، گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار بعد از افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی شروع به افزایش کرد، به تبع آن نیز سایر کالاها نیز با رشد قیمت مواجه شدند و در این بین نیز بازار خودرو نیز همگام با این موضوع دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.

هر زمان که نرخ دلار در بازار شروع به افزایش کرد، بدانید که با افزایش تورم و موج جهش قیمتی مواجه هستیم، بر این اساس نیز خودرو بعد از افزایش نسبی ارز که کانال ۱۱ هزار تومان را رد کرد و در حال حاضر نیز به کانال ۱۳ هزار تومان نزدیک شده است، در مسیر صعود قرار گرفت.

با توجه به کاهش تولید خودرو و همچنین تعداد زیاد محصولات ناقص که در کف کارخانه‌ها رسوب کرده، به میزان کافی خودرو به بازار عرضه نمی‌شود و در چنین شرایطی قیمت‌ها با افزایش همراه می‌شود.

تبادل زندانی‌ها، نقطه آغاز کاهش تشنج‌ها و اختلافات میان ایران و آمریکا است

قاسم محبعلی تحلیلگر مسایل بین‌الملل و مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در ارتباط با تبادل زندانیان اخیر میان ایران و آمریکا، دکتر «مسعود سلیمانی» با «ژیو وانگ» با میانجیگری کشور سوئیس، اظهار داشت: «موضوع تبادل زندانیان، یکی از مسائل مورد مناقشه میان ایران و آمریکا بوده و قاعدتا کم‌هزینه‌ترین بحث میان دو طرف است که آمریکایی‌ها یا دو تابعیتی‌های زندانی در ایران، با ایرانیان در بند در آمریکا مبادله شوند. اگر به ۱۲ بند مطرح شده از سوی مایک پمپئو، در اولین سخنرانی خود بعد از رسیدن به منصب ریاست وزارت امور خارجه در بنیاد «هریتیچ» توجه داشته باشیم، بند پنجم در ارتباط با همین موضوع بود. سال گذشته نیز در سفر محمد جواد ظریف به آمریکا نیز این مساله از سوی وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شد»

بر این باور هستم که ایران و آمریکا در پی آن هستند که از یک نقطه تشنج‌ها و اختلافات را کاهش بدهند. در همین راستا، کم‌مناقشه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار را می‌توان در همین زمینه مورد ارزیابی قرار داد. اکنون در آستانه سال نو میلادی چنین رخدادی می‌تواند تا حدود زیادی وجهه ایرانیان را در آمریکا بهبود ببخشد.»

چرا مردم با اصلاحات اقتصادی همراه نمی‌شوند؟

محمدعلی الستی، جامعه شناس در یادداشتی در تارنمای خبری فرارو آورد: در شرایطی که گفته می‌شود، مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند، ولی صحبتی از پرسشگری مردم و چگونگی آن به میان نمی‌آید تنها شرایطی برای برقراری جریان یکجانبه یا یک طرفه یا مونولوگ مدیران یا مسئولان فراهم می‌آید که چیزی در حد تبلیغات و پروپاگاندای متداول را محقق می‌سازد.

یا فی المثل در زمانی که دولتمردی با مقایسه کالاهای اساسی بین داخل کشور و خارج در پی توجیه افزایش قیمت‌ها است، اما از مقایسه درآمدهای حقوق بگیران بین داخل و خارج سرباز می‌زند نمی‌تواند جلب اعتماد مردم و در نهایت همراهی آنان نائل گردد.

متاسفانه نحوه اجرای طرح‌های اصلاحات اقتصادی در کشور ما به سوء تفاهم‌های میان مردم و مسئولان دامن می‌زنند.

در پایان پرسشی را مطرح می‌کنم که با یک گزاره بدیهی آغاز می‌شود: «اعتراض حق مردم است و پذیرفتنی است، اما اغتشاش خیر»؛ آیا کسی نحوه اعتراض قانونی و موجه را بیان نموده و برای مردم روشن نموده است یا خیر؟ آیا با این وضعیت هنوز در پی همراهی مردم با اصلاحات اقتصادی هستیم؟

لزوم بررسی لایه‌های اجتماعی و خاستگاه تحرکات اخیر

تارنمای خبری فرارو در گفت وگو با مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آورده است: تحرکات اخیر را چه با عینک امنیتی ببینیم، چه از دیدگاه سیاسی و چه ریشه‌های آن را در مشکلات اقتصادی و سیاسی جست‌وجو کنیم، به هر روی نباید از کنار بررسی لایه‌های اجتماعی و خاستگاه آن بی‌تفاوت گذشت؛ زیرا در صورت کنکاش‌نکردن در ریشه اعتراض‌های اخیر و خاستگاه اجتماعی آن و بررسی‌نکردن این مهم، بازهم در آینده شاهد موارد مشابه خواهیم بود؛ چراکه به نظر می‌رسد یکی از دلایل تشدید خشونت امروز، همان بی‌توجهی به خاستگاه اجتماعی این اعتراض‌ها و بررسی جدی ریشه‌های آن در سال‌های گذشته بوده است.

امروز مسئله اقتصاد و درآمد طبقات مختلف جامعه مطرح است؛ حتی طبقات متوسط جامعه هم به دلیل سقوط ارزش پولی ملی و گرانی‌ها دغدغه معیشت دارند. ایران اکنون از میان دو سر طیف؛ یعنی ارزش‌های بقا و ارزش‌های خودشکوفایی، متأسفانه بیشتر به سمت ارزش‌های بقا رانده می‌شود و این خطری برای توسعه کشور است. ارزش بقا به مفهوم سر پا نگه‌داشتن، تلاش برای تأمین نیازهای اولیه و در نهایت زنده‌ ماندن است. ارزش‌های خودشکوفایی به مفهوم گذر از نیازهای اولیه و تلاش برای تأمین نیازهای سطح بالا به تعبیر آبراهام مزلو نظیر تغییر سبک زندگی، تأمین اوقات فراغت، آزادی مدنی و مطبوعات و اعتلای فرهنگ، اخلاق، هنر، ادبیات، دانش و عقلانیت است. زمانی جامعه ایران حساسیت بالایی نسبت به خودشکوفایی یا همان سبک زندگی، آزادی اجتماعی و مطبوعات و فکر و... نشان می‌داد، اما اکنون نیازهای پایه نظیر گرسنگی و تلاش برای سرپاماندن برای مردم اهمیت دارد.

برانکو و فدراسیون فوتبال فعلا در بن‌بست!

رضا چلنگر مترجم برانکو در گفت وگو با پایگاه خبری پارسینه اعلام کرد: برانکو در صورت داشتن پیشنهاد ۳ ساله با فدراسیون فوتبال ایران مذاکره خواهد کرد اما در غیر این صورت زیر بار عقد قرارداد کوتاه‌مدت نخواهد رفت.

بعد از رفتن ویلموتس حالا خیال برانکو از بابت اینکه نیمکت تیم ملی خالی شد در جهت مذاکره با فدراسیون فوتبال راحت است اما پیشنهاد برانکو برای هر سال حدود ۲ میلیون یورو است که خارج از توان فدراسیون فوتبال است. تاج می خواهد با مبلغ بسیار کمتر مربی را بیاورد که بتواند ایران را به مرحله دوم انتخابی جام جهانی ببرد.

این روزها صحبت از حضور یحیی و وحید هاشمیان در تیم ملی است که بعید بنظر میرسد مدیرعامل شهرخودرو زیر بار چنین فسخی یرود . از طرفی حضور برانکو با چنین مبلغی فعلا به بن‌بست خورده است.

چه کسانی آمدند و چه کسانی نیامدند؟

به گزارش پایگاه خبری جماران، با پایان گرفتن مهلت نام نویسی از داوطلبان حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نوعی می توان گفت که تکلیف کاندیداهای دو جناح مشخص شد.

نکته دیگر این ثبت نام ها این است که یک سری افراد دارای سابقه نمایندگی مجلس ترجیح دادند در برای دوره یازدهم کاندیدا نشوند؛ که البته هر کدام از آنها دلیل خاص خود را برای این کار دارند. به طور مثال در مورد علی لاریجانی گفته می شود که دارد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند تا شاید رئیس جمهوری را هم به کلکسیون سمت های خود اضافه کند. البته لاریجانی در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس، در جمع خبرنگاران اعلام کرده که «کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نخواهم شد».

همین طور از جمله غایبین انتخابات مجلس یازدهم می توان از کاظم جلالی نام برد که گفته می شود قرار است به جای مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه شود. یکی دیگر از کسانی که در خبرها آمده بود قرار است بعد از پایان دوره نمایندگی مجلس به جمع سفیران کشورمان در خارج از کشور اضافه شود، بهروز نعمتی بود. اما نعمتی روز ششم ثبت نام ها در وزارت  کشور حاضر شد و کاندیدای حضور در انتخابات مجلس یازدهم شد تا به اخبار ضد و نقیض در خصوص سفیر شدنش پایان دهد.

از جمله افراد دیگری که ترجیح دادند در این انتخابات شرکت نکنند، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، بود. عارف در مصاحبه هایی چند روز اخیر داشته تأکید کرده که علاوه بر دعوت جمع زیادی از جامعه سیاسی و دانشگاهی برای حضورش در انتخابات مجلس یازدهم، ترجیح می دهد بیرون از مجلس به مردم خدمت کند.

نظر شما