شناسهٔ خبر: 36868894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویکردی جدی در جهت حفاظت از خاک/ لزوم تهیه نقشه جامع خاک در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: رویکردی جدی از چند سال گذشته در وزارت جهاد کشاورزی در جهت حفاظت از خاک شکل یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد در سومین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در استان اردبیل که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، اظهار کرد: رویکردی جدی از چند سال گذشته در وزارت جهاد کشاورزی در جهت حفاظت از خاک شکل یافته و استان اردبیل هم در این خصوص اقدامات مناسبی انجام داده است.

وی افزود: حفظ منابع تولید و استفاده از سامانه‌های آبیاری از رویکردهای فوق وزارت جهاد کشاورزی است که استان اردبیل در طول چند سال اخیر در حوزه سامانه‌های آبیاری از رتبه 30 به جزء ده استان در کشور ارتقاع یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در طول چند سال گذشته با اقداماتی که جهاد کشاورزی استان انجام داده از فرسایش و آسیب‌رسانی به خاک پس از برداشت گندم در مناطقی از دشت اردبیل جلوگیری شده است.

نیکشاد بیان کرد: تهیه نقشه جامع خاک کشور یکی از الزاماتی است که باید به شکل جدی در سطح ملی پیگیری شده و در صورت وجود این نقشه جامع از آسیب‌رسانی به خاک تا حد مطلوبی جلوگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: آموزش‌ها و همایش‌های تخصصی در سطح ملی و استانی باید در کل کشور اجراء و عملیاتی شود که در کنار وجود نقشه جامع خاک می‌توان اقدامات قابل توجهی در خصوص  جلوگیری از نابودی و فرسایش خاک انجام داد.

لزوم ارائه طرح تخصصی برای جلوگیری از فرسایش خاک

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان اردبیل نیز در این نشست گفت: فرسایش خاک در مدت زمان طولانی آشکار می‌شود و متاسفانه سالانه در کشور بیش از 2 میلیارد تن فرسایش خاک وجود دارد که معادل بر 56 میلیون دلار است و فرسایش خاک ایران در رتبه اول جهان و سه برابر میانگین جهانی است.

سعید شهند تصریح کرد: باید یک فکر و طرح اساسی تخصصی برای جلوگیری از فرسایش خاک در کشور اتخاد و اجرایی شود.

وی ادامه داد: البته در خردادماه سال‌جاری با پیگیری‌ دستگاه‌های مربوطه قانون حفاظت از خاک در 26 ماده و 4 تبصره تصویب و توسط رئیس جمهور به دستگاهای اجرایی کل کشور ابلاغ شد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست با اشاره به مفاد این قانون گفت: در قانون حفاظت از خاک، آلودگی و فرسایش خاک جدا از یکدیگر به شکل درست تعریف شده، سیاست‌های کلی و جزئی برای  دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده است.

شهند گفت: ارزش‌گذاری اقتصادی در حوزه خاک و تکالیف بسیار مهم و حساسی برای دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سازمان استاندارد در این قانون به شکل صریح و شفاف مشخص شده است.

انتهای پیام/3463/120/ی

نظر شما