شناسهٔ خبر: 36867092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کره شمالی یک آزمایش موشکی بسیار مهم انجام داد

خبرگزاری مرکزی کره آزمایش را « آزمایش موفقیت آمیز دارای اهمیت بسیار زیاد» توصیف کرد. ولی مشخص نکرد که چه چیزی مورد آزمایش قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد که اینم کشور امروز یک آزمایش« بسیار مهم» در سایت پرتاب ماهواره های«سوهای» انجام داد. این سایت یک مرکز آزمایش موشکی بوده است که برخی از مسئولان آمریکایی پیش از این گفته بودند که پیونگ یانگ وعده بسته شدن آن را داد.

این آزمایش موشکی با نزدیک شدن به پایان مهلت تعیین شده توسط کره شمالی برای آمریکا همزمان شده است. این مهلت با پایان سال جاری میلادی به پایان می رسد. پیونگ یانگ هشدار داد که در صورت ادامه رکود در مذاکرات عاری سازی سلاح های هسته ای با آمریکا «مسیر جدیدی» را در پیش می گیرد.

خبرگزاری مرکزی کره آزمایش را « آزمایش موفقیت آمیز دارای اهمیت بسیار زیاد» توصیف کرد. ولی مشخص نکرد که چه چیزی مورد آزمایش قرار گرفته است.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز اعلام کرد که سئول و واشنگتن به شکل نزدیکی در زمینه پیگیری فعالیت های کره شمالی در مراکز اصلی از جمله «تونجچانگ ری» همان جایی که سوهای واقع شده است، همکاری می کنند.

برخی از کارشناسان مسائل موشکی در این زمینه گفتند که کره شمالی یک موتور موشک را آزمایش کرده است و نه یک موشک را که معمولا ژاپن و کره جنوبی به سرعت آن را رصد می کنند.

تنش میان کره شمالی و آمریکا پیش از پایان مهلت تعیین شده توسط کره شمالی برای تغییر سیاست های آمریکا و کاهش تحریم ها افزایش پیدا کرد.

آزمایش موشکی جدید پیونگ یانگ در حالی در تاسیسات سوهائه انجام شده که «کیم جونگ اون،» رهبر کره شمالی سپتامبر ۲۰۱۸ وعده تعطیل کردن آن را داده بود. این سایت که کره شمالی آن را یک پایگاه پرتاب ماهواره معرفی می کند از سوی آمریکا به عنوان محلی برای شلیک و آزمایش موشک های بالستیک شناخته می شود.

رهبران دو کشور پس از گفت و گوهایی تاریخی در ژوئن سال ۲۰۱۸ و فوریه سال جاری که به ترتیب در سنگاپور و ویتنام انجام شد، تلاش کردند اختلاف نظرهای خود را در خصوص مسائل مختلف از جمله مسئله سلاح های اتمی که در اختیار پیونگ یانگ است را حل و فصل کنند اما این مذاکرات پس از درخواست کره شمالی برای لغو تحریم ها بدون دسیتابی به نتیجه ای محسوس به حال خود رها شده است.

پیشرفت های اولیه در مذاکراتی با موضوع «عاری سازی هسته ای» میان رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی در پی انتشار تصاویر ماهواره ای که حکایت از انجام عملیات بازسازی در پایگاه سوهای داشت به سرعت متوقف شد و فضای گفتگو و مذاکره جای خود را به تنش و جنگ لفظی داد.

کره شمالی پس از متوقف شدن گفتگوها با طرف آمریکایی بارها دست به انجام آزمایش های موشکی بالیستیک زده و با رویکرد اخیر واشنگتن در مسکوت نگاه داشتن این مذاکرات و نیز تهدیدهای ضمنی بر ضد پیونگ یانگ حالا شاهد بالاگرفتن تنش‌ میان دو طرف هستیم.

آمریکا و کره شمالی در پی تهدیدهای ضمنی دونالد ترامپ مبنی بر احتمال واکنش نظامی به برنامه هسته ای و موشکی پیونگ یانگ به تازگی وارد دور تازه ای از حملات لفظی و کلامی شده اند.

در حالی که برخی منابع به نقل از سفیر کره شمالی در سازمان ملل از حذف موضوع «عاری سازی هسته ای» از میز مذاکرات پیونگ یانگ با واشنگتن خبر می دهند روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی به تازگی در جریان یک مکالمه تلفنی که سئول از آن خبر داده وضعیت کنونی در شبه جزیره کره را بسیار وخیم ارزیابی کرده‌اند.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما