شناسهٔ خبر: 36866607 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با اعتبار اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان

تاسیس صندوق پژوهش فناوری حوزه نفت

وزیر نفت: صندوق پژوهش فناوری حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با هدف حمایت از کسب و کار‌های نوپا و طرح‌های این حوزه با اعتبار اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان تأسیس خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه رویداد توسعه فناوری کالا‌های پر مصرف حوزه گاز در صندوق نوآوری و شکوفایی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: حمایت از کسب و کار‌های نوپا و محصولات بومی 

تاسیس صندوق پژوهش فناوری حوزه نفت با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان

<div id="video-display-embed-code_4257927"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2590946/4257927?width=350&height=250"></script></div>


وی ادامه داد: با اجرای طرح خرید تضمینی تمام محصولات ساخته شده در داخل توسط شرکت‌های دانش بنیان در صورت داشتن استاندارد‌های داخلی به قیمت توافق شده خریداری خواهند شد.
آقای علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: صندوق پژوهش فناوری وزارت نفت درخواستش در حال بررسی و به زودی مجوز خواهد گرفت.

پارک علم و فناوری حوزه نفت در شهر ری راه اندازی می‌شود
وزیر نفت گفت: پارک علم و فناوری حوزه نفت در شهرری راه‌اندازی می‌شود و قبل از راه‌اندازی آن کسب و کار‌های نوپا می‌توانند در پژوهشگاه نفت فعالیت کنند.
آقای بیژن نامدار زنگنه در نخستین رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف گاز در صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: امیدواریم شرکت ملی گاز با مدیریتی که دارد، بتواند اهدافی را که به منظور استفاده از توانایی داخلی محققان است به نتیجه برساند.
وی ادامه داد: امسال وقت زیادی در مسأله حمایت از کسب و کار‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان صرف کردیم به طوری که در صدد هستیم شهرکی در شهر ری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این حوزه راه‌اندازی کنیم.
وزیر نفت گفت: در‌های پژوهشگاه نفت به روی کسب و کار‌های نوپا باز است و ما در وزارت نفت قاطعانه از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از لحاظ مالی و خرید‌های تضمینی حمایت می‌کنیم.
آقای نامدار زنگنه گفت: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار‌های نوپا در کشور کار مهمی است و در صدد هستیم یک پارک فناوری مختص این حوزه، هفته‌ای چندین ساعت، یک مربی را برای کمک به کسب و کار‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) قرار دهیم.
وزیر نفت ادامه داد: به دلیل آنکه ما طرف تقاضا را می‌فهمیم و بازار آن را می‌دانیم، می‌توانیم به راحتی مشاوره‌ای برای رفع نیاز‌ها از طریق مجموعه شرکت‌ها ارائه کنیم.
وی درباره رویداد برگزار شده افزود: اقلام پرمصرف، ساده‌ترین شکل نیاز‌های ما هستند؛ اکنون این اقلام به هر طریقی تهیه می‌شوند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند این اقلام را بومی‌سازی کنند.
آقای نامدار زنگنه گفت: ما اکنون با پدیده قاچاق فرآورده‌های نفتی روبرو هستیم که تاکنون راه‌حلی در این زمینه ارائه نشده است.
وزیر نفت در خصوص قاچاق گازوئیل گفت: هر سال شاهد خواهیم بود که میزان واردات و صادرات گازوئیل کم می‌شود، اما همچنان مصرف آن بالاست؛ این کجا می‌رود. مشخص است که یک اتفاقی در زمینه قاچاق رخ می‌دهد که این بحث ساخت تجهیزات نیست، اما مسأله مهمی است که باید مرتفع شود.
وی ادامه داد: اکنون کارت سوخت یک تکنولوژی مربوط به ۲۰ سال پیش بوده که اکنون وَر افتاده است، زیرا سیستم‌های فناورانه جدیدی می‌توانند جایگزین آن شوند. به عنوان مثال، کارت‌های بانکی توانایی انجام بسیاری از کار‌ها را دارند و می‌تواند جایگزین مناسبی برای کارت‌های سوخت باشد.
وزیر نفت گفت: باید سیستمی برای توزیع سوخت راه‌اندازی کنیم؛ ما در تهران نمی‌توانیم جایگاه‌های سوخت ایجاد کنیم، زیرا دولت زمین ندارد یا در برخی مناطق، قیمت زمین گران است. از این رو نیاز به راهکاری برای رفع این مشکل داریم.
آقای نامدار زنگنه با اشاره به مسأله «ای ـ هلتس» تصریح کرد: ما مسائل زیادی داریم که باید مرتفع شود؛ یکی از این مسائل ای‌هلتس است. اکنون کسی در کشور پرونده پزشکی ندارد و این باعث ضرر‌های مالی و جسمی به افراد می‌شود.
وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به صنعت نفت کمک کنند؛ برگزاری چنین رویدادی، آغاز کار است و ما در وزارت نفت قاطعانه از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان از لحاظ مالی و خرید‌های تضمینی و ارائه تسهیلات حمایت و تلاش می‌کنیم حداکثر بهره‌گیری را از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نفتی داشته باشیم.
آقای نامدار زنگنه گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان برای فروش محصولات خود می‌توانند تسهیلات دریافت کنند تا بتوانند برای نخستین‌بار محصولات خود را به بازار نفتی وارد کنند؛ ما قیمت خرید تضمینی را تعیین می‌کنیم و در صدد هستیم محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را خریداری کنیم.
وی افزود: این باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات در این حوزه مرتفع شوند؛ ما تا جایی پیش می‌رویم که اگر شرکتی نیاز کشور را برطرف کند، خرید خارجی آن بخش را ممنوع کنیم.
وزیر نفت گفت: چنین اقدامی باعث می‌شود از یکسو، اشتغال زایی در این حوزه افزایش یابد و رونق تولید در کشور اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، امید را در شرکت‌های دانش‌بنیان به جریان می‌اندازد.

نظر شما