شناسهٔ خبر: 36865005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عباسي در در حاشیه نشست علنی مجلس

بررسی بودجه سال آینده از ۴ اسفند

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: بررسی بودجه سال آینده از ۴ اسفند در جلسات علنی مجلس آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای اسدالله عباسی در حاشیه نشست علنی نوبت صبح مجلس و در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: لایحه بودجه از فردا (دوشنبه) چاپ و در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت، وکلای ملت ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند و این کمیسیون‌ها نیز ۵ روز مهلت دارند تا پیشنهادات را بررسی و به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارائه کنند.
وی افزود: کمیسیون تلفیق بودجه نیز ۱۵ روز فرصت دارند تا پیشنهادات را بررسی کرده و در صورت نیاز به تمدید هیئت رئیسه می‌تواند زمان مذکور را به مدت یک هفته تمدید کند.

<div id="video-display-embed-code_4257855"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2590881/4257855?width=350&height=250"></script></div>


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: نهایتا چهارم اسفند ۹۸ بررسی لایحه بودجه در نشست علنی مجلس آغاز می‌شود؛ امیدواریم این لایحه بودجه مدنظر رهبر معظم انقلاب باشد، چرا که در سال گذشته و در جلسه با نمایندگان صحبت از حذف تدریجی نفت شده است.
آقای عباسی با اشاره به گزارش رئیس جمهور در خصوص بودجه سال ۹۹ و همچنین همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در صورت اینکه تورم در زمان بررسی بودجه به طور شناور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد می‌توان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت را تا ۱۵ درصد افزایش داد، اما در صورت تورم بیشتر نیاز به تجدید نظر خواهد داشت.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: حذف یکصد ردیف هزینه‌ای تغییری در بودجه سنواتی محسوب می‌شود و همچنین مسائلی، چون طرح تحول سلامت نیز از جمله ویژگی‌های بودجه سال ۹۹ است.
وی در خصوص بودجه شرکت‌های دولتی نیز گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی برای بخش سرمایه گذاری است و همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز برای بخش عمرانی دیده شده است که در مجموع به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: در بخش کشاورزی، عمران، ارتباطات و اطلاعات، طرح ملی اطلاع رسانی و ... بودجه یاد شده اختصاص یابد.

 

<div id="video-display-embed-code_4257858"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2590881/4257858?width=350&height=250"></script></div>


آقای عباسی همچنین گفت: باید مشخص شود که منابع پیش بینی شده در بودجه پایدار است یا خیر؟ چرا که در سال‌های گذشته بودجه تصویب می‌شد، اما بعد‌ها منابع تحقق نمی‌یافت؛ در سال جاری وقتی از مسئولان درباره اتمام پروژه‌ها سوال می‌شود آن‌ها از عدم تحقق منابع می‌گویند.
وی ادامه داد: بر این اساس تلاش شد تا پیش از ارائه لایحه بودجه منابع شرکت‌های دولتی بررسی و در صورت عملیاتی بودن به صحن ارائه شود، بر این اساس حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی امروز همراه با لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره استیضاح برخی وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز گفت: استیضاح سه وزیر نفت، کشور و آموزش و پرورش در دستور کار کمیسیون‌ها قرار دارد که طی امروز و فردا بررسی می‌شود.
آقای عباسی خاطرنشان کرد: امیدواریم با توضیحات وزرا، مسائل در کمیسیون‌ها برطرف شود و به صحن نیاید؛ با متقاعد شدن استیضاح کنندگان در شرایط فعلی کشور و همچنین در پیش بودن مسئله انتخابات و بودجه سال آینده، اعلام وصول استیضاح‌ها به صلاح نیست.

بررسی مشکلات اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: دستاورد‌ها و مشکلات اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان در جلسه علنی سه شنبه با حضور دولتی‌ها بررسی می‌شود.

آقای اسدالله عباسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ در خصوص جلسه روز سه شنبه مجلس، تصریح کرد: بررسی دستاورد‌ها و مشکلات اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه با حضور وزرای اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین رئیس کل بانک مرکزی یا معاون وی و معاون فناوری ریاست جمهوری بررسی می‌شود.
وی همچنین گفت: این نشست علنی خواهد بود.

نظر شما