شناسهٔ خبر: 36864345 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حادثه تیراندازی مرگبار در کالیفرنیا؛ درخواست غرامت آمریکا، عذرخواهی حقیرانه عربستان!

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- در حالی که تلاش سعودی‌ها برای تبرئه کردن خود از تیراندازی مرگبار کالیفرنیا ادامه دارد، آمریکا از عربستان درخواست غرامت کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، فرماندار ایالت فلوریدا روز شنبه با اشاره به مشارکت یکی از شهروندان عربستان در تیراندازی به پایگاه هوایی در فلوریدا که چهار کشته برجای گذاشت، گفت که ریاض باید غرامت قربانیان تیراندازی در شهر "اسکامبیا" را پرداخت کند.
به گزارش نیویورک تایمز، "ران دسانتیس"افزود: دولت عربستان سعودی باید مسئولیت این تیراندازی را بپذیرد زیرا یکی از شهروندان آنان نقش کلیدی در این حمله داشته است.
پایگاه هوایی نیروی دریایی آمریکا در ایالت فلوریدا روز جمعه شاهد چندین تیراندازی بود و منابع رسانه‌ای از کشته شدن چهار نفر از جمله عامل این تیراندازی خبر دادند.
در این تیراندازی یک مرد مسلح سعودی به نام محمد سعید الشمرانی که در پایگاه هوایی پنساکولا در ایالت فلوریدا در حال گذراندن دوره‌های نظامی بود 3 نفر کشته شدند. الشمرانی صبح جمعه در یکی از کلاس‌های این پایگاه اقدام به تیراندازی کرد. پلیس بلافاصله در صحنه حاضر شده و فرد تیرانداز را از پا در آورد. در این حادثه 11 نفر زخمی شدند. پلیس 6 تبعه عربستان را هم بازداشت کرد.

عذرخواهی حقیرانه عربستان!
پس از آن که مشخص شد عامل تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدا یک دانشجوی سعودی اعزامی از سوی دولت این کشور بوده است، مقامات ریاض با ارسال پیام‌های متعدد، واکنش‌های مختلف و جنایت خواندن این اقدام تلاش می‌کنند با دلجویی از آمریکا، خود را از این حادثه مبرا کنند.
در همین راستا "خالد بن سلمان" معاون وزیر دفاع عربستان دیروز (شنبه) در توئیتی با اعلام تسلیت به خانواده قربانیان بر همراهی کشور خود با آمریکا در روزهای سخت تاکید کرد و نوشت: من هم مانند بسیاری از نظامیان سعودی در پایگاه نظامی آمریکا آموزش دیده‌ام و از این آموزش‌های ارزشمند برای مبارزه با تروریسم و دیگر تهدیدها بهره می‌بریم.
"ریما بنت بندر" سفیر عربستان در امریکا نیز با اعلام همبستگی با خانواده قربانیان، گفت و در صفحه توئیتری خود نوشت: ملت عربستان همگی این جنایت را محکوم می‌کنند و ما در این شرایط سخت با دوستان آمریکایی خود همراه هستیم.
وزارت خارجه عربستان نیز با صدور بیانیه با ابراز تأسف از این تیراندازی به خانواده قربانیان تسلیت گفت و تاکید کرد که عامل این جنایت ، به هیچ عنوان نماینده ملت عربستان نیست.
دبیرخانه هیئت علمای عربستان نیز این جنایت را محکوم کرد.
"فهد العنزی" عضو مجلس شورای عربستان نیز این تیراندازی را اقدامی فردی دانست و تاکید کرد این جنایت نشانگر مواضع ملت عربستان نیست.

گفت و گوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره حادثه تیراندازی کالیفرنیا
وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه دوشنبه تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا درباره تیراندازی روز گذشته یک شهروند سعودی در پایگاه نظامی آمریکا در فلوریدا گفت‌وگو کرد.
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا عصر شنبه در پیامی در توئیتر از گفت‌وگوی تلفنی خود با «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی خبر داد.
وی در این پیام توئیتری نوشت: «با آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت‌وگو کردم و وی تسلیت و غم خود درباره از دست رفتن جان افراد در حمله هولناکی که روز گذشته در پنساکولای فلوریدا روی داد ابراز داشت.»
پامپئو در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «خانواده‌ها و دوستان کسانی که کشته و مجروح شدند در افکار و دعاهای ما خواهند بود.»

پادشاه عربستان: مردم عربستان مردم آمریکا را دوست دارند!
پادشاه سعودی به سازمان امنیت این کشور دستور داد تا درباره شهروند سعودی عامل تیراندازی در پایگاه نظامیان آمریکا در فلوریدا با سازمان‌های آمریکایی همکاری کند.
«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به سازمان امنیت این کشور دستور داد تا با سازمان‌های امنیتی آمریکا در راستای رسیدن به تمام اطلاعاتی که به مشخص شدن ابهامات تیراندازی شهروند سعودی در پایگاه نظامی فلوریدای آمریکا کمک می‌کند، همکاری کند.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی با انتشار این خبر،‌ به تماس تلفنی پادشاه این کشور با رئیس جمهور آمریکا نیز اشاره کرد.
«دونالد ترامپ»‌رئیس جمهور آمریکا نیز در پیامی در توئیتر با اشاره به این تماس تلفنی نوشت: «سلمان، شاه سعودی با من تماس گرفت تا تسلیت صمیمانه خود را ابراز داشته و با خانواده و دوستان نظامیانی که در حمله‌ای که در پنساکولا در فلوریدا کشته و مجروح شدند، ابراز همدردی کند».
رئیس جمهور آمریکا در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «شاه گفت که مردم سعودی از اقدامات وحشیانه فرد شلیک کننده به شدت خشمگین هستند و این فرد بیان کننده احساسات مردم سعودی که مردم آمریکا را دوست دارند، نمی‌باشد».

عامل تیراندازی در پایگاه فلوریدا منتقد حمایت آمریکا از اسرائیل بوده است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، نشریه یو اس ای تودی نوشت: عامل تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدای آمریکا دو ساعت قبل از انجام عملیات خود، با نوشتن پیامی در صفحه توئیترش از حمایت آمریکا از اسرائیل و استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه انتقاد کرده بود.
در خبری دیگر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: هم اکنون نمی توانم با اطمینان بگویم که حادثه تیراندازی پایگاه فلوریدا یک حادثه تروریستی بوده است. باید منتظر نتیجه تحقیقات بمانیم. از مسئولان وزارت دفاع خواسته ام تدابیر بیشتری برای تحقیق درباره بیگانگان که به آموزش نظامی می پیوندند به عمل آورند. ما تدابیر لازم را برای حفاظت از کارکنان پایگاه فلوریدا به عمل آورده ایم.
هر فردی که برای آموزش به آمریکا می آید باید از طریق وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی آمریکا بررسی شود. ما باید عاقلانه رفتار کنیم و نباید درباره آنچه که روی داده است زود قضاوت کنیم.
شبکه تلویزیونی الجزیره عربی به نقل از نشریه نیویورک تایمز گزارش داد: تحقیق درباره حادثه تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدا، سه شهروند سعودی را در بر می گیرد. مشاهده شده است که سه تن از این مظنونان در حال تصویربرداری از حادثه تیراندازی بوده اند.

نظر شما